۰ نفر

آیا کشورهای ثروتمند مکان مناسبی برای رشد کودکان هستند؟

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۴۱
کد خبر: 419628
آیا کشورهای ثروتمند مکان مناسبی برای رشد کودکان هستند؟

نتایج بررسی‌ها نشان داد که هیچ کشوری به‌اندازه کافی برای محافظت از سلامت و رفاه کودکان تلاش نمی‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان در سطح جهان با تهدیدهایی مواجه هستند و بیشتر کشورها در رسیدگی به این موارد ناکام هستند.

محققان در 180 کشور جهان در زمینه حمایت از سلامت و رفاه کوچکترین و آسیب‌پذیرترین افراد جامعه یعنی کودکان، بررسی‌هایی انجام دادند و متاسفانه دریافتند نتایج این بررسی‌ها ناامیدکننده است.

تهدیدهایی که کودکان امروز با آن مواجه هستند شامل تغییرات آب‌وهوایی و بهره‌برداری تجاری است و هر دو این موارد، سلامت کودکان را از جهات مختلف در معرض خطر قرار داده است.

یونیسف درباره تغییرات آب و هوایی اعلام کرد: " اگر گرم شدن زمین تا سال 2100 از چهار درجه سانتی‌گراد فراتر رود، این موضوع منجر به عواقب ویرانگری برای سلامتی کودکان خواهد شد، زیرا سطح اقیانوس‌ها افزایش‌یافته، امواج گرما و بیماری‌هایی مانند مالاریا، تب دانگ و سوءتغذیه بیشتر خواهد شد."

بلایای طبیعی، بحران‌های انسانی و درگیری‌های خشونت‌آمیز همراه با افزایش دما بیشتر شده و آسیب زیادی به کودکان آینده خواهد رسید.

کودکان و نوجوانان در معرض تبلیغات تلویزیونی و مجازی هستند و تخمین زده شده که 30 هزار تبلیغ تلویزیونی در سال برای غذاهای ناسالم، نوشیدنی‌های قندی و سیگار پخش می‌شود که می‌تواند عاملی برای مصرف بیشتر و چاقی باشد.

یونیسف گزارش می‌دهد که تعداد کودکان و نوجوانان چاق از 11 میلیون در سال 1975 به 124 میلیون نفر در سال 2016 افزایش‌یافته است.

اندازه‌گیری عواملی مانند آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، تغذیه و انتشار گازهای گلخانه‌ای و شکاف درآمدی نشان می‌دهد که کودکان در کشورهای فقیر بیشتر در معرض تهدیدهای سلامتی و بقا هستند و این در حالی است که کودکان در کشورهای ثروتمند بیشتر در معرض تهدیدهایی مانند انتشار کربن بیش‌ازاندازه و افزایش آلایندگی قرار گرفتند.

نتایج تحقیقات نشان داد که کودکان در نروژ، کره جنوبی و هلند، بهترین شانس برای سلامتی و رفاه را دارند و کودکان در افریقا، چاد، سومالی، نیجر و مالی با بدترین شرایط روبرو هستند.

شاید تصور کنید که پرورش و رشد کودکان در کشورهای پیشرو که معمولا جزء کشورهای ثروتمند جهان هستند، به دلیل وجود سیستم‌های برتر بهتر است، اما باید بدانید که این کشورها در زمینه کاهش انتشار کربن ناموفق هستند. برای مثال، نروژ با رتبه 156، کره جنوبی با رتبه 166 و هلند با رتبه 160 در این فهرست قرار گرفتند.

این گزارش خواستار اقدامات فوری ازجمله توقف هر چه سریع‌تر انتشار گازهای آلاینده و در نظر گرفتن حقوق کودکان در جهان است.

یافته‌های این بررسی خواستار اقدامات بیشتر برای محافظت از کودکان در برابر مصرف دخانیات، الکل و تأثیرات رسانه‌های اجتماعی است.

این نتایج می‌تواند به‌عنوان فراخوانی بیدارکننده برای کشورها باشد تا در زمینه سلامت کودکان و توسعه، سرمایه‌گذاری کنند و اطمینان حاصل شود که صدای آنان شنیده می‌شود، از حقوقشان محافظت می‌شود و آینده‌ مناسبی برای کودکان ساخته می‌شود.