۰ نفر

چگونه با بچه‌ها درباره کرونا صحبت کنیم؟

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱:۴۱
کد خبر: 419614
چگونه با بچه‌ها درباره کرونا صحبت کنیم؟

با انتشار اخبار گسترده در مورد ماهیت بالقوه خطرناک و حتی کشنده کرونا، ابتدا بسیاری از والدین نگران سلامت فرزندان خود شدند، سپس برخی خبرها نشان دادند که کودکان در معرض خطری بسیار کمتر از والدین قرار دارند. با این حال کودکان هنوز هم در معرض خطر ثانویه هراس ناشی از ابتلای خود یا والدینشان قرار دارند و به عبارتی دقیق تر کرونا وضعیت سلامت روان کودکان را هدف می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، با شیوع ویروس کرونا ممکن است بسیاری از کودکان در هراسهای جدی در مورد سلامتی خود و اطرافیانشان قرار گرفته باشند. کارشناسان حوزه روانشناسی می گویند والدین باید ترس های فرزندان خود را گوش دهند و ترسها را با پرخاشگری و تحقیر سرکوب نکنند.

قبل از صحبت با بچه ها بهتر است به یاد داشته باشید ممکن است بچه ها در مورد کرونا از شبکه های اجتماعی، همسالان و دوستان خود اطلاعاتی کسب کرده باشند اما درک درستی از خطرات این ویروس نداشته باشند. متاسفانه اغلب گزارشهای رسمی درباره کرونا حاوی خطرات جدی و احتمال کشنده بودن ویروس است. تعداد کشته ها و مبتلایان ویروس می تواند در کودکان هراسی جدی ایجاد کند.

وقتی کودکان می شنوند سالمندان و بیماران در خطرند به شدت نگران حال مادربزرگ و پدربزرگ خود می شوند و حتی ممکن است خوردن هر نوع قرص توسط شما را با نگرانی نگاه کنند. فراموش نکنیم که دیدن برخی خبرهای رسانه ها حتی ما را هم نگران می کنند، چه برسد به کودکان کم سن و سال. افزون بر اینه، شایعاتی که ممکن است کودکان در مورد ویروس بشنوند ، می تواند وحشتناک باشد.

والدین چگونه می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا ترس های خود را مدیریت کنند؟

برای کودکانی که صادقانه ابراز نگرانی می کنند ، والدین باید به آنها کمک کنند تا از طریق اطلاعات درست و به آرامی کم کم احساس آرامش کرده و با ترس خود کنار بیایند. اما اگر کودک هنوز چیزی نگفته است ، آیا خانواده ها می توانند موضوع را مطرح کنند؟

هالی نیدیچ ، یک متخصص روانپزشکی و روان درمانگر معتقد است  که والدین باید آگاه باشند که حتی اگر بچه ها درمورد کرونا صحبت نمی کنند ممکن است دچار نگرانی باشند. او گفت: "بسیار  محتمل است که بچه ها در مدرسه در مورد این موضوع بحث کنند.در حالت ایده آل شما با آنها ارتباط آزاد دارید ، بنابراین آنها می توانند با شما سؤالاتی مطرح کنند و همچنین اگر احساس می کنید لازم و مفید است می توانید موضوعات مرتبط با بیماری را با آنها مطرح کنید."

قبل از صحبت با بچه ها در مورد آنچه ممکن است در اخبار مشاهده کرده  یا از همسالان خود شنیده باشند ، والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودکان درک درستی از ویروس داشته باشند. یک نکته مهم دیگر این است که نباید به کودکان دروغ بگویید.

دکتر تینا چوپرا ، مدیر  مرکز پزشکی پیشگیری از عفونت و اپیدمیولوژی بیمارستان دانشگاه DMC Harper می گوید: "والدین باید به بچه های خود اطلاع دهند که آنچه در مورد این ویروس در این مرحله شناخته شده است این است که این ویروس تنفسی مانند سایر ویروس های تنفسی رایج است.این بیماری می تواند بدون علامت باشد (بدون علائم) یا علائمی از خفیف تا شدید دارد. والدین می توانند از مقایسه آن با سایر ویروس ها مانند آنفولانزا استفاده کنند و در مورد اینکه بهداشت دست مهمترین چیز برای جلوگیری از ویروس است ، صحبت کنند."

والبدن باید به فرزندان درباره اهمیت شستشوی بیست ثانیه ای دست ها نیز بگویند و تاکید کنند بچه ها باید از لمس کردن دهان ، چشم و بینی در محیطای آلوده خودداری کنند. نیدیچ می گوید که والدین باید به ترسهای فرزندان خود گوش دهند و آنها را بی پایه در نظر نگیرند. وی توضیح داد که این عمل با تمرین گوش دادن به کودکان انجام می شود. به عبارت دیگر ، توجه کامل خود را به فرزندان خود بدهید و نشان دهید به نگرانی کودک اهمیت می دهید. نیدیچ گفت: "به آنها کمک کنید که واقعیت ها را به جای شایعات در مورد ویروس درک کنند."

البته این امر مستلزم مدیریت ترس های خودمان در مورد بیماری است. به همین دلیل مک باین می گوید مهم است که "خود را در مورد آنچه اتفاق می افتد آموزش دهید و اول یاد بگیرید چگونه می توانید به بهترین شکل ممکن از خود محافظت کنید. والدین همچنین باید خود را بررسی کنند و در نظر بگیرند که چگونه ترس آنها می تواند بر فرزندان آنها تأثیر بگذارد. وقتی والدین مضطرب هستند ، فرزند آنها می تواند آن اضطراب را احساس کند."

به همین دلیل ، اگر خودتان بیش از حد مضطربید، بهتر است به یک رواندرمانگر مراجعه کنید.  اگر کودک شما حملات وحشت یا فوبیایی را درباره کرونا تجربه می کند یا شب ادراری و ناخن جویدن دارد، بهتر است هر چه سریعتر با یک روانکاو مشورت کنید.