۰ نفر

فوت و فن‌های شست‌وشوی فرش

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۲۲:۱۴
کد خبر: 419579
فوت و فن‌های شست‌وشوی فرش

بوی عید می‌آید و خانه‌تکانی‌ها آغاز شده است. یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها در این مدت، شست‌وشوی فرش و قالی است تا خاک یک‌ساله را از آن پاک کنند و جلای دوباره‌ای به خانه ببخشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، در سال‌های اخیر خیلی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرش‌های خود را به قالیشویی‌ها بسپارند تا از زحمت شستن آنها خلاص شوند، اما هنوز هم هستند افرادی که این کار را نمی‌پسندند و با توجه به بالا رفتن قیمت قالیشویی‌ها ترجیح می‌دهند خودشان دست به کار شوند و فرش‌هایشان را بشویند. از طرفی معمولا در خانه‌هایی که بچه کوچک دارند یا رفت و آمد زیادی در آن انجام می‌شود، فرش‌ها خیلی سریع کثیف می‌شوند و در فواصل کوتاه نیاز به شست‌وشو پیدا می‌کنند. لکه‌های مختلفی که روی بافت فرش ایجاد می‌شود، اگر به‌درستی پاک نشود، ممکن است منجر به ایجاد لکه‌های دائمی روی فرش شود که ظاهری نازیبا به خانه می‌دهد. اما اگر با روش حذف هر کدام از لکه‌ها آشنا شوید، دیگر کار دشواری نیست و به راحتی می‌توانید از شر آنها خلاص شوید. خلاصه آن که شست‌وشوی فرش هم مانند بقیه کارها فوت و فن خود را دارد که در اینجا به مواردی از آن اشاره شده است.

مصرف آب

مهم‌ترین نکته میزان مصرف آب است. اگر با هزینه قالیشویی یا شلوغ بودن دم عید مشکلی ندارید و از طرفی به محیط‌زیست هم اهمیت می‌دهید، می‌توانید کار خود را به قالیشویی‌هایی بسپارید که به کارشان اطمینان دارید و از مصرف کم آب در آنها مطمئن هستید. در غیر این صورت موقع شستن فرش حواستان به آب مصرفی باشد. سعی کنید تشت‌هایی را از قبل پر از آب کنید تا با تقسیم‌بندی مناسب از هدر رفتن آن جلوگیری شود. از طرفی اگر از شیلنگ استفاده می‌کنید، یکی از بچه‌ها را کنار شیر آب مستقر کنید تا در مواقعی که به آب نیازی ندارید آن را ببندد و از اسراف جلوگیری کند.

پاک‌کننده مناسبی انتخاب کنید

برای تمیز شدن فرش‌ها به یک محلول پاک‌کننده قوی نیاز دارید. یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها، خرید شامپویی است که حاوی مواد محافظ فرش بوده و بتواند از بروز لکه‌های بعدی روی فرش جلوگیری کند. برای فرش‌های پشمی محلولی را انتخاب کنید که محافظ الیاف پشمی باشد. بهترین ماده شوینده، ترکیبی از شامپو فرش با پودر دستی در آب است.

کف زمین را بشویید

اولین کاری که قبل از آغاز شست‌وشوی فرش باید انجام دهید، شستن کف زمینی است که فرش روی آن قرار داشته است. گرد و خاک موجود روی آن را حتما تمیز کنید. هرگونه گرد و خاک ثابت روی زمین را می‌توانید با کشیدن یک تکه یخ روی سطح آن پاک کنید. قبل از شست‌وشو، فرش را هم حتما جارو کنید تا گرد و خاک آن پاک شود.

پاک کردن لکه نوشیدنی‌ها

این لکه‌ها یکی از رایج‌ترین لکه‌هایی است که روی فرش ایجاد می‌شوند. همیشه برای از بین بردن آنها ابتدا یک حوله خشک را به آرامی روی لکه بگذارید تا بخش زیادی از آب آن را به خودش جذب کند. کشیدن حوله روی لکه بیشتر باعث نفوذ بیشتر آن به بافت فرش می‌شود که از بین‌بردن آن را دشوارتر می‌کند. سپس ترکیبی از سرکه سفید، صابون و آب را داخل بطری بریزید و روی لکه و اطراف آن اسپری کنید و بگذارید پنج تا ده دقیقه بماند. سپس حوله‌ای خشک را روی لکه قرار دهید تا باقی مانده لکه را هم از بین ببرد.

جلوگیری از زرد شدن ریشه‌ها

یکی از مشکلاتی که شست‌وشوی فرش در خانه ایجاد می‌کند، زرد شدن ریشه‌های فرش است. آویزان کردن فرش، غبارگیری نکردن فرش قبل از شست‌وشو و استفاده از مواد شوینده نامرغوب دلایل این اتفاق است. برای حل این مشکل، می‌توانید از محلول آب، نمک و سرکه استفاده کنید. این محلول را روی ریشه‌های زرد شده بزنید و با دستمال روی آن بکشید تا به‌دلیل اسیدی بودن محلول، زردی ریشه‌ها از بین برود.

پاک کردن لکه خون

برای از بین بردن لکه خون از روی فرش مانند هر لکه دیگری هر‌چه زودتر اقدام کنید، سریع‌تر پاک می‌شود.

برای این کار به جای استفاده از آب ولرم یا داغ از آب سرد استفاده کنید.

آب گرم باعث بسته شدن خون می‌شود در حالی که آب سرد مانع از نفوذ بیشتر خون به بافت فرش می‌شود.

ترکیب مایع ظرفشویی و آب سرد را داخل بطری ریخته و روی لکه اسپری کنید. سپس از یک پارچه یا دستمال کاغذی روی لکه استفاده کنید تا رنگ لکه خون به پارچه منتقل شود. سپس آن ناحیه از فرش را با آب بشویید تا لکه به کلی از بین برود.

پاک کردن لکه جوهر

برای از بین بردن لکه جوهر ابتدا پارچه مرطوبی را به الکل آغشته کرده و روی لکه جوهر بگذارید. سپس با قرار دادن پارچه‌ای خیس روی لکه سعی کنید آن را پاک کنید. هرگز پارچه را روی جوهر نکشید، زیرا  باعث پخش شدن جوهر می‌شود.

چند دقیقه‌ای صبر کنید و سپس با سشوار رطوبت باقیمانده روی فرش را خشک کنید.  در صورت مقاومت لکه جوهر می‌توانید حتی یک بار دیگر هم از الکل استفاده کنید. علاوه بر الکل، اسپری مو، استونی که برای پاک کردن لاک به کار می‌رود و به طورکلی تمام محلول‌هایی که حاوی مقادیر بالایی الکل هستند، برای این کار مناسب است. فقط قبل از هر اقدامی در گوشه‌ای از فرش آزمایش کنید که به ماده شیمیایی واکنش نشان ندهد.

پاک کردن لکه چای و قهوه

ریختن چای و قهوه روی فرش، ظاهری چرک به آن می‌دهد و اگر به خوبی از بین نرود برای همیشه ممکن است باقی بماند. برای حذف لکه از فرش، ابتدا مانند روش قبلی حوله‌ای خشک را روی لکه قرار دهید تا آب اضافی آن را بکشد و جای لکه خشک شود. البته مراقب باشید نفوذ لکه چای یا قهوه در حوله خشک به قسمت‌های دیگر فرش رنگ ندهد و در صورتی که حوله خیس شد، آن را تعویض کنید. سپس از ترکیب سرکه سفید، آب و یک ماده شوینده غیرسفیدکننده برای لکه‌بری استفاده کنید به طوری که ترکیب را روی لکه اسپری کرده و با پارچه آن را تمیز و خشک کنید. برخی فرش‌ها که از جنس پلی پروپیلن هستند، در مقابل مواد سفیدکننده هم مقاوم هستند و می‌توانید از ترکیب مایع سفیدکننده و آب روی لکه استفاده کنید.

​​​​​​​شست‌وشوی فرش دستباف

فرش دستباف ارزش بالایی دارد و به همین دلیل شست‌وشوی آن باید با دقت انجام شود تا از آسیب فیزیکی به بافت فرش جلوگیری کند. یکی از نکاتی که هنگام شست‌وشوی فرش دستباف باید رعایت کنید، غبارگیری از سطح فرش است که نکته ساده ولی بااهمیتی است.

شاید قدیم‌ها دیده باشید که افراد با چوب به جان فرش می‌افتادند و خاک آن را می‌گرفتند. اگر می‌خواهید این کار را انجام بدهید، مراقب باشید که فشار بیش از حدی به فرش وارد نکنید؛ چرا که باعث آسیب دیدن بافت آن می‌شود. پس از این مرحله، با یک جاروی دستی، روی آن را جارو کنید. این کار گرد و خاک نهفته در دل پرزهای فرش را بیرون می‌کشد که به شست‌وشوی بهتر فرش کمک می‌کند.

از مهم‌ترین نکات موقع شست‌وشوی فرش دستباف این است که مراقب باشید فرش رنگ پس ندهد. برای جلوگیری از این کار، از قبل فرش را خیس نکنید تا فرصتی برای پس دادن رنگ داشته باشد.

برای این که متوجه رنگ دادن فرش شوید، از قبل با پارچه‌ای سفید و خیس روی قسمتی از فرش بکشید؛ اگر دستمال رنگ به خود بگیرد، نشانه این است که فرش رنگ پس می‌دهد. برای این که موقع شست‌وشو، رنگ دادن فرش را کاهش دهید، حتما آن را با آب سرد بشویید. استفاده از آب گرم باعث تثبیت رنگ روی بخش‌های روشن‌تر فرش می‌شود.

در انتخاب شوینده دقت کنید. بهترین نوع شوینده، استفاده از شامپوی فرش یا پودرهای دستی است که به راحتی در آب حل می‌شود. همچنین می‌توانید از مایع ظرفشویی یا پودر صابون حل شده در آب هم استفاده کنید.

خشک کردن آن هم اهمیت بالایی دارد. فرشی را که رنگ پس می‌دهد، هیچ‌وقت لوله نکنید؛ این کار، رنگ را به قسمت‌های دیگر پخش می‌کند. ابتدا با وسیله‌ای چون پارو آن را آبگیری کنید، سپس با یک دستمال پرزهای روی سطح فرش را جمع کرده و یک ساعتی بگذارید فرش به همان شکل بماند تا آب اضافی آن خارج شود. در این مرحله می‌توانید فرش را آویزان کنید تا خشک شود.