۰ نفر

بازار داغ کاسبی کرونا

۴ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۰۷
کد خبر: 419063
بازار داغ کاسبی کرونا

کرونا آمد تا عده ای سودجو بدون توجه به اتفاقی که باعث نگرانی مردم شده است، به فکر کاسبی از این بیماری باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، همان طور که پیش بینی می‌شد، کرونا ویروس وارد کشور شد و در چند روز گذشته پنج قربانی هم داشته و ۲۸ نفر هم مبتلا شده اند. این در حالی است که به محض اعلام ورود کرونا ویروس به کشور، به یکباره شاهد کمیاب شدن ماسک و محلول های ضد عفونی در سطح داروخانه های کشور شدیم.

بر اساس آنچه که مسئولان وزارت بهداشت، بارها و به دفعات عنوان کرده اند، استفاده از ماسک برای عموم جامعه لازم و ضروری نیست و کسانی در اولویت استفاده از ماسک هستند، که دچار سرماخوردگی شده اند و یا اینکه از پرسنل و نیروهای مراکز بهداشتی و درمانی هستند.

کیانوش جهانپور رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت گفت: استفاده از ماسک برای کسانی توصیه می شود که دچار سرماخوردگی و آنفلوانزا شده اند و یا اینکه از پرسنل مراکز درمانی هستند. این گونه نیست که لازم باشد همه مردم از ماسک استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت ظرف روزهای آتی توزیع ماسک رایگان را آغاز خواهد کرد، افزود: با همکاری شهرداری تهران، این برنامه در ایستگاه های مترو انجام خواهد شد.

در همین حال، محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، نیز استفاده از ماسک برای عموم مردم را رد کرد و گفت: افرادی که دچار سرماخوردگی شده اند، بهتر است در منزل بمانند و از ترددهای غیر ضروری در اماکن عمومی خودداری کنند.

مینو محرز استاد تمام گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به انتشار اخبار کرونا ویروس در فضای مجازی، تاکید کرد: مردم نباید هر آنچه را در فضای مجازی مطالعه می کنند، باور کنند. زیرا، شاهد یک وحشت و ترس غیر واقعی در نزد برخی از مردم هستیم و همین مسئله باعث شده تا عده ای سودجو از این فضا برای کسب درآمد استفاده کنند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، بر ضرورت حفظ آرامش مردم تاکید کرد و گفت: کرونا ویروس از آنفلوانزای فصلی خطرناک تر نیست و همان طور که این بیماری را در پاییز کنترل کردیم، کرونا ویروس هم قابل کنترل است. آنچه ما از مردم انتظار داریم رعایت کنند، بهداشت فردی و عمومی است. 

وی با عنوان این مطلب که در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد افراد مبتلا درمان می شوند، افزود: مرگ و میر کرونا ویروس بین یک تا سه درصد و کمتر از آنفلوانزای فصلی است. بنابراین، مردم نگران نباشند و به توصیه های بهداشتی توجه کنند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، نیز با انتقاد شدید و گلایه از عده ای سودجو که از این فضا برای کاسبی استفاده کرده اند، گفت: متاسفانه عده ای سودجو با جو سازی به دنبال کسب درآمد هستند. ما اجازه نخواهیم داد مردم گرفتار سودجویی این افراد شوند و در روزهای آینده به قدری ماسک در سطح کشور عرضه خواهیم کرد که مردم نیاز به گران خریدن ماسک نباشند.

متاسفانه ظرف یک هفته اخیر و به دنبال اعلام خبر ورود کرونا ویروس به کشور، به یکباره شاهد هجوم ناخواسته مردم به داروخانه ها برای تهیه ماسک و محلول های ضد عفونی بوده ایم که همین مسئله منجر به داغ شدن بازار این محصولات گردیده است. به طوری که قیمت ماسک معمولی که تا قبل از ماجرای کرونا ویروس، کمتر از ۵۰۰ تومان بود به یکباره به چند برابر قیمت افزایش یافته است. همین وضعیت برای سایر ماسک های پزشکی نیز اتفاق افتاده و محلول ها و ژل های ضد عفونی کننده نیز گران و کمیاب شده است.