۰ نفر

خانه تکانی به سبک دخل و خرج

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۲۰:۱۰
کد خبر: 418976
خانه تکانی به سبک دخل و خرج

کمتر از 30 روز تا پایان سال ۱۳۹۸باقی مانده است و شور و هیجان قبل از سال جدید را می‌توان از در و دیوار شهر احساس کرد.برای نو شدن و استقبال از بهار، باید خودمان را آماده کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، معمولا گام نخست در استقبال از بهار، همه ساله اجرای رسم قدیمیِ خانه تکانی است.اکثر خانواده ها قبل از آغاز سال نو، خانه تکانی می کنند تا لوح سفید سال نو از گرد و خاک سال گذشته در امان بماند‌. اما خانه تکانی نه به معنای تکاندن خانه بلکه در معنای واقعی خود که تمیز کاری و رفت و روب است نیز کار طاقت فرسایی است که می توان با اندکی برنامه ریزی و مدیریت زمان آن را به پایان رساند. اما نکته ای که مهم است این است که خانه تکانی علاوه بر این که کار پرزحمتی است دو سالی می شود که هزینه هایش هم قابل توجه شده است. در این هفته شما را با نکاتی درباره خانه تکانی آشنا می کنیم تا خانه تکانی ارزان قیمتی را تجربه کنید.

 نخستین کار چیست؟

برای خانه تکانی ابتدا باید منزل خود را به چند منطقه تقسیم کنید. سپس باتوجه به زمانی که در نظر دارید برای هر منطقه مدت زمان مشخصی را در نظر بگیرید. چرا که گاهی خانه تکانی تنها به معنای تمیز کاری نیست بلکه نیاز است برای قسمتی از خانه کالای نو خریداری کنید یا نیاز به تعمیرات زمان بر دارد.

پس منطقه بندی و در نظر گرفتن زمان، دو گزینه مهم در گام اولیه است. سعی کنید بخش هایی را که برای سر و سامان دادن به آن ها نیازمند بازار رفتن هستید در اولویت قرار دهید تا زودتر از افزایش قیمت‌های شب عیدی دست به کار شوید.

 نیاز سنجی و بررسی لوازم اضافه

نیازهای واقعی خود را اعم از کالای آشپزخانه،لوازم برقی،لوازم بهداشتی و لباس،لوازم تحریر و...در نظر بگیرید و باتوجه به آن لوازم اضافی و بلااستفاده در هر منطقه را جداسازی کنید. جداسازی و پاک سازی مناطق منزل خود از لوازم اضافی باعث می شود تا انرژی در منزل شما جریان پیدا کند. وسایل اضافی را بدون فکر به بازیافتی سر کوچه تان نسپارید، گاهی می شود با تغییر کاربری یا کمی سلیقه و خلاقیت جان تازه ای به آن ها ببخشید.

برای خلاصی از اضافه ها دو راه دارید نخست این که راهی مراکز بازیافت شوید یا این که آن هایی را که هنوز امکان استفاده دارند به سمساری ها یا مراکز خیریه بدهید. مراکز خیریه هرساله در همین روزها اعلامیه هایی برای قبول این وسایل در شهر پخش می کنند.

همچنین دقت کنید تا در آستانه سال نو هیچ کالایی را بدون فکر و صرفا برای خوشامد و بدون نیاز خرید نکنید. چرا که زحمات پاک سازی و جداسازی را به هدر داده اید.

 به دنبال شناسایی لکه برها باشید!

به طور قطع در طول ۳۶۵روز از سالی که گذشت کثیفی و لکه هایی را دیده و از کنار آن عبور کرده اید و پاک کردن آن را به همین بازه زمانی کنونی اختصاص داده اید!

اکنون وقت پاک سازی لکه هاست. می توانید با جست وجو در اینترنت یا پرسش از مغازه داران لوازم شوینده یا دوستان و آشنایان روش پاک کردن هر لکه را جویا شوید. همان طور که می دانید روش پاک کردن هر لکه با دیگری متفاوت و ممکن است به کارگیری روش های یکسان باعث مقاومت و ماندگاری لکه موجود شود. جوش شیرین و سرکه حتما در این مسیر نقش پررنگ و کم خرجی خواهند داشت.

 چیدمان و استفاده بهینه از فضا

نوع چیدمان وسایل موجود در کمد،کشو و کابینت ها باعث می شود تا بیشتر از نتیجه خانه تکانی خود لذت ببرید. اگر می توانید از جداکننده های فضا برای داخل کشو و کابینت ها استفاده کنید. خرید این جداکننده ها هزینه زیادی ندارد اما در عوض فضای بهینه تری را برای سامان دهی اقلام و کالاهای موجود در اختیار شما قرار می دهد. قیمت جدا کننده های پازلی برای نظم دهی به کشوها چیزی بین ۷تا ۱۲هزار تومان است. اما قیمت نظم دهنده های  کابینتی با جنس پلاستیک بین ۱۲تا۲۵هزار تومان است. قیمت نظم دهنده های فلزی کابینتی هم بین ۱۸تا ۲۰ هزار تومان است. در هنگام چیدمان به دسته بندی نیز توجه کنید که آن دسته از لوازم که در یک رسته یا خانواده قرار می گیرند در جای مخصوص خود باشند، تا در هنگام نیاز دسترسی به آن ها راحت و بدون دردسر باشد.

 لیست باعث می شود تا گول نخورید!

بازارها در آستانه سال نو، علاوه بر تامین نیاز اصلی مردم، اقدام به ترویج اسراف و تبلیغات برای خرید لوازم غیر ملزوم می کنند. اما نیازی نیست تا شما از تمام اقلام موجود در بازار برای منزل خود چیزی را تهیه کنید. شما تنها به مرجع قابل اعتماد خود که همان لیست هست توجه کنید.

 همان طور که می دانید هزینه ها در آستانه سال نو به قدری زیاد است که حتی یک گام اشتباه باعث می شود تا از خرج کردهای مهم خود صرف نظر کنید.

 مراقبت در خانه تکانی!

در هنگام خانه تکانی توجه به سلامتی خود و اعضای خانواده اهمیت زیادی دارد. نصب پرده،شست و شوی پنجره ها،کار با لوازم برقی و.....نیاز به رعایت موارد ایمنی دارد. به طور قطع هیچ خانواده ای از شروع سالی همراه با درد و ناراحتی عزیزانش خوشحال نخواهد بود. برای همین موضوع عده ای کار را به کاردان می سپارند، هزینه استخدام یک روز نیروی کار برای خانه تکانی چیزی بین ۷۰تا۱۵۰هزار تومان است. تفاوت قیمت در بود و نبود تجهیزات همراه فرد است.

 مراقب شوینده ها و فرمول های آن ها باشید!

در هنگام خانه تکانی از مخلوط کردن سر خود شوینده ها خودداری کنید. هر شوینده فرمول اختصاصی مربوط به خود را دارد و قاطی کردن آن ها ممکن است مشکلاتی از جمله مشکلات ریوی و تنفسی را برای شما به وجود بیاورد. برای همین هنگام خرید شوینده ها سعی کنید از مرغوب ترین آن ها خرید کنید تا نیازی به کارهای آزمایشگاهی خانگی برای قوی تر کردنشان نداشته باشید.

 از اعضای خانواده کمک بگیرید!

این نکته را در نظر بگیرید که خانه تکانی تنها به عهده یک نفر نیست! جسم خود را با فشارهای زیاد در آستانه سال نو بیمار نکنید، در عوض سعی کنید با پدید آوردن فضای همکاری و همدلی هریک از اعضا در این کار نقش خود را ایفا کنند. و مسئولیت محول شده را به نحو مناسب اجرا کنند. از این رهگذر حتی مبلغی را که می خواستید به یک نفر در قالب نظافتچی بدهید، میان اعضا تقسیم کنید، حتی می توانید همه را بعد از خانه تکانی به شام دعوت کنید.