۰ نفر

کرونا میهمان ناخوانده

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 418773
کرونا میهمان ناخوانده

تهران را که به سمت جاده ساوه بروی، نرسیده به شهرستان ساوه می‌رسی به سه راه اتوبان آزادگان. از آنجا تا «بیمارستان شهدای یافت‌آباد» راهی نیست. اینجا مکانی است که بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا در آن قرنطینه می‌شوند. سوژه غریبی است؛ از قرار معلوم باید از اورژانس بیمارستان و بخش ایزوله بیماران مبتلا به کرونا گزارش تهیه کنیم که اتفاقاً آدم‌هایش برای ما غریبه نیستند. بخش ایزوله بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا جایی است که این روزها هیچ وقت دوست نداریم گذرمان به آنجا بیفتد.

باید اعتراف کنم که وقتی قرار شد برای تهیه گزارش به این بیمارستان بیاییم، افکاری در ذهنم رژه می‌رفتند که بارها و بارها درباره‌شان خوانده و گزارش تهیه کرده بود. مثلاً آنچه بیماری کرونا را خطرناک می‌کند نه میزان مرگ و میر آن بلکه میزان سرایت بسیار بالایش و عدم رعایت نکات بهداشتی است. با همین افکار به بیمارستان شهدای یافت‌آباد آمدم.

به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت: قبل از آنکه مجوز ورودم به بخش‌های ایزوله آماده شود داخل اورژانس می‌شوم. سه بیمار به این بخش مراجعه کرده‌اند. یکی‌شان که ماسک زده. پسر جوان دیگری که تب سنج جیوه‌ای دهانش گذاشتند تا دمای بدنش را اندازه بگیرند منتظر ایستاده تا وضعیتش را بررسی کنند. مرد جوانی که 30 ساله است، نزدیک‌تر می‌آید و می‌گوید خانم شما خبرنگار هستید؟ تند تند سؤالاتم را می‌پرسم؛ مشکوک به کرونایی؟ چگونه مبتلا شدی؟ چه علائمی داشتی که به بیمارستان مراجعه کردی؟ از کجا می‌دانستی باید بیمارستان یافت‌آباد بیایی؟ پاسخ می‌دهد: 30 سالم است. خانم دوستم چند روز پیش قم رفته بود. سه‌شنبه شب با دوستم بیرون بودیم. دیشب حال دوستم بد شد و رفت بیمارستان نیاوران. من هم از نصف شب تب بدنم یک مرتبه بالا رفت. سریع خودم را به بیمارستان محب کوثر رساندم. آنجا گفتند باید به بیمارستان یافت‌آباد بیایم. از آن سو مأمور انتظامات بدون ماسک و پوشش خاصی جلوی در اورژانس نشسته همان جایی که بیماران مشکوک به علائم کرونا ابتدا در آنجا علائم‌شان بررسی می‌شود و سپس به دلیل تب بالا و تنگی نفس به بخش‌های بستری ایزوله منتقل می‌شوند. خانمی اومده بود اینجا فیلمبرداری می‌کرد گوشی‌اش را از دستش گرفتم گفتم خانم کار شما باعث می‌شود تزلزل به وجود بیاید و ترس جامعه را بگیرد. ترس از این موضوع بیشتر از بیماری مردم را اذیت می‌کند.

گزارشم از ساعت 8و نیم صبح شروع می‌شود. قرار گذاشتیم ابتدا از بخش ایزوله بازدید کنیم که به گفته دکتر یاسر جویانی متخصص اقتصاد درمان و مشاور رئیس بیمارستان شهدای یافت‌آباد بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا آنجا بستری می‌شوند. برخلاف بخش‌های عمومی که در ورودی همیشه باز است، در بخش ایزوله قفل است. از بخش سوختگی که به عنوان بخش ایزوله بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان یافت‌آباد در نظر گرفته شده وارد بخش ایزوله می‌شویم؛ جایی که سه بیمار مثبت در طبقه بالا بستری‌اند و یک بیمار مشکوک نیز در طبقه پائین و در اتاق مجزا و تاریکی بستری است. هیچ کسی جز پزشک و یک پرستار که لباس مخصوص به تن دارد اجازه ورود به داخل اتاق را ندارد.

همراه با دکتر جویانی وارد بخش کد 550 می‌شویم. جز یک پزشک، دو پرستار، یک کمک پرستار و یک نیروی خدماتی کسی داخل ساختمان نیست. آنطور که همراهان بیماران ادعا می‌کنند؛ پزشک‌ها و پرستارها حاضر نیستند در این بخش مشغول شوند البته این ادعا زمانی به واقعیت نزدیک می‌شود که ببینیم در بخش‌های ایزوله جز چند نفر هیچ کادر درمانی حضور ندارد. دکتر جویانی درباره تعداد تخت‌های بستری توضیح می‌دهد: بخاطر شرایطی که وجود دارد اورژانس سوختگی را به بخش ایزوله تبدیل کردیم. افراد مشکوک به کرونا که به بیمارستان می‌آیند اینجا توسط پزشک عفونی مقیم، تریاژ می‌شوند بعد از بخش عفونی وارد بخشی می‌شویم که برای کرونا مهیا شده. بیماران بعد از آزمایش (قبلاً آزمایش‌ها را انستیتو پاستور می‌فرستادیم از امروز آزمایشگاه تشخیص کرونا در این بیمارستان فعال می‌شود) به بخش کرونا می‌آیند اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد وارد بخش ایزوله می‌شوند.»

او درباره تعداد بیماران مشکوک به کرونا که به بیمارستان شهدای یافت‌آباد مراجعه کرده‌اند، می‌گوید: در 20 روز اخیر، 10 مورد مراجعه داشتیم که همه منفی بودند. در سه روز اخیر، سه مورد در بخش ایزوله بستری‌اند که یک نفر مثبت گزارش شده و دو نفر دیگه مشکوک‌اند و منتظر جواب آزمایش‌شان هستیم. این بیماران به قم مراجعه داشتند. دیگر بیماران هم ادعا می‌کنند با افرادی از قم در تماس بودند.»

مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد، اگرچه داخل بخش‌ها تمیز و مرتب است می‌پرسم از اینکه در این بخش خدمات ارائه می‌دهی، نمی‌ترسی که خودت هم مبتلا شوی؟ پاسخ می‌دهد: ترس که طبیعی است شرایط جوری است که باید احتیاط کرد ولی نباید شرایط به گونه‌ای باشد که روی کار ما تأثیر منفی بگذارد. باید روی آموزش‌ها انقدر مسلط باشی که بتوانی اینجا خدمت کنی.

به همراهان بیمار دستور دادند، ماسک بزنند

ظهر جمعه برای تهیه گزارش به بخش 3، 4 و 5 بیمارستان مسیح دانشوری می‌روم. در یک ساعتی که اینجا هستم 4 مریض مشکوک به کرونا را با آمبولانس به این بخش‌ها می‌آورند. کمتر از تعداد انگشتان دست امروز به بیمارستان ارجاع داده شده‌اند و آنطور که همراهان بیماران ادعا می‌کنند از دیروز تعداد مراجعین ناشی از کرونا به بیمارستان مسیح دانشوری زیاد شده است. این بخش از گزارشی که پیش روی تان است مشاهدات و گزارش میدانی خبرنگار ما از این مرکز درمانی است.

«از دو روز گذشته صبح و شب و نیمه شب بیمارستان مسیح دانشوری به خصوص بخش‌های 3 و 4 همیشه همینطور است. از زمانی که شایعه وجود کرونا به ایران آمده وضعیت همینطور است. » قرنطینه برای مبتلایان به کرونا است. بیمار ما در بخش 5 بستری است. دیروز (روز پنجشنبه) بین همراهان بیمار ماسک توزیع کردند و گفتند چون مشکوک به کرونا داریم از اتاق‌هایتان بیرون نیایید. ترسیده بودیم. همسرش از آن‌سو می‌گوید: خانم مریض‌های ما رو دیروز از آی‌سی‌یو خالی کردند و گفتند برای بیماران مشکوک به کرونا آماده می‌کنیم. از دیشب هم که مریض‌ها را قرنطینه کردند به اجبار دستور دادند باید همراهان بیماران بخش‌های تنفسی و عفونی ماسک بزنند. نمی‌دانید اینجا چه همهمه‌ای بپا بود. پرستارها سریع بخش‌ها را خالی می‌کردند. زن جوان دیگری نزدیک می‌آید و می‌گوید: پدر من 84 ساله است و برای دیالیز آمده آنقدر ترسیده که می‌خواست بدون انجام دیالیز از بیمارستان برود.

پله‌های داخل محوطه بیمارستان را بالا می‌روم. می‌رسم به بخش3 و 4 که برای بستری بیماران حاد تنفسی و عفونی است. به نظر می‌رسد و البته بنا به ادعای همراهان بیمار، تجهیزات این بیمارستان بهتر از بیمارستان قبلی است. پرستارها همگی لباس سفید محافظ خاص بر تن دارند و به همراهان بیمار اجازه ورود به بخش‌ها را نمی‌دهند.

زن جوانی که خواهرش مبتلا به سرطان است و در بخش حاد تنفسی بستری است، می‌گوید: از دیشب پرسنل درمان همگی لباس مخصوص پوشیده‌اند. دیروز (پنجشنبه) ظهر یک مرتبه اعلام کردند همراهان، مراقب خودشان باشند و ماسک و دستکش بپوشند. دستور دارند کسی بالای سر بیماران نرود، چون بیمار مشکوک کرونا آورده‌اند.

چه‌کار کنیم تا به ویروس کرونا مبتلا نشویم؟

 دست‌هایتان را مکرر با آب و صابون به‌مدت 20 ثانیه بشویید، اگر آب و صابون ندارید با الکل ضدعفونی کنید.

 دهان و بینی‌تان را هنگام عطسه یا سرفه دیگران بپوشانید.

 از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفلوانزا دارند، خودداری کنید.

 در تجمعات انبوه حتماً از ماسک استفاده کنید و از روبوسی و دست‌دادن با دیگران بپرهیزید.

 حفظ فاصله یک‌متری با کسانی که علائم بیماری دارند ضروری است.

 اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می‌کنید را ضدعفونی کنید.

 در مکان‌های شلوغ و حمل‌ونقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید.

 از لمس چشم و صورت خود بویژه با دست‌های استریل نشده بپرهیزید.

 سعی کنید دستکش یکبار مصرف همراه داشته باشید.

 از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

 گوشت و تخم‌مرغ را کاملاً بپزید.