۰ نفر

خانه‌تکانی چقدر آب می‌خورد؟

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۴۹
کد خبر: 418222
خانه‌تکانی چقدر آب می‌خورد؟

مسئولان اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان و اتاق اصناف هرکدام به دلایلی از ارائه اطلاعات درباره فعالیت شرکت‌های خدمات نظافت ساختمان شانه خالی می‌کنند. بدون متولی بودن این مراکز در شرایطی است که الان پیک کاری این شرکت‌هاست و ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای مردم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، یکی از سخت‌ترین و در عین حال شیرین‌ترین مقدمات عید، نظافت کلی منزل یا همان خانه‌تکانی است. بیرون ریختن و تمیز کردن و از نو چیدن تمام وسایل کمدها و کشوها و کابینت‌ها، تمیزکاری دیوارها و شیشه‌ها و سقف و شستن فرش و موکت و مبلمان، کاری است بسیار وقت‌گیر و انرژی‌بر ولی با همه سختی‌اش می‌ارزد به نتیجه آخر کار؛ نشستن و لذت بردن از برق تمیزی خانه و دیدن سبزی گندم‌های جوانه زده که نخستین نشانه عید است. در روزگاری که خانواده‌ها پرجمعیت‌تر بودند و گرفتاری‌ها کمتر بود، مادرها یکی‌دو روز پایان هفته همه خانواده را بسیج می‌کردند و کار را به سرانجام می‌رساندند، اما گرفتاری‌های امروز دیگر کمتر اجازه چنین کاری را می‌دهد. امروز کارها تخصصی‌تر شده و شرکت‌های خدماتی به کمک خانواده‌ها آمده‌اند. البته در بعضی از خانواده‌ها هنوز هم وضع به همان روال قدیم است اما در بیشتر موارد، گرفتاری‌ها و خستگی‌های زندگی پرشتاب امروز دیگر کمتر فرصت و توانی باقی می‌گذارد که کارهای اینچنینی را هم خود افراد خانواده انجام دهند. امروز بیشتر خانواده‌ها حاضرند برای بهتر و سریع‌تر انجام شدن کارها مبلغی را هزینه کنند تا از خدمات شرکت‌های تخصصی بهره‌ ‌گیرند و خانه‌تکانی هم یکی از همین کارهای تخصصی است که از سوی شرکت‌های خدمات نظافت منزل ارائه می‌شود.

با یک جست‌وجوی کوچک در اینترنت می‌توان  شرکت‌های‌ خدمات نظافت منزل بی‌شماری یافت که در تمام مناطق تهران و دیگر شهرها خدمات ارائه می‌کنند. نرخ‌هایشان هم چندان با هم متفاوت نیست، اما از آنجا که نظافتچی‌های زیرنظر این شرکت‌ها قرار است به خانه یا محل کار شما بیایند، بچرخند، کار کنند و ساعتی را در تماس مستقیم با خودتان و خانه و زندگی‌تان باشند، خیلی اهمیت دارد که کدام شرکت را با چه درجه‌ای از امنیت برای دریافت خدمات انتخاب می‌کنید و افرادی که به خانه شما می‌آیند از چه فیلترهای امنیتی‌ای گذشته‌اند. نکته بسیار مهم دیگر بعد از امنیت، کیفیت و قیمت خدمات است؛ خدمات نظافت منزل، حتی اگر هزینه‌ تهیه مواد و وسایل مورد نیاز را هم به آن اضافه کنیم خدمات آنچنان گران‌قیمتی به شمار نمی‌آید اما همان هم می‌تواند به‌ویژه در روزهای پایانی سال و ترافیک هزینه‌های جورواجور، برای خیلی از خانواده‌ها مهم باشد. آنچه گفتیم نشان می‌دهد پیدا کردن شرکت خدماتی مناسب کار بسیار مهمی است؛ کاری که البته اگر مواردی چند را مورد توجه قرار‌دهیم، چندان هم پیچیده و دشوار نیست.

شرکت‌های خدماتی بدون متولی 

اولین ملاک اعتماد به یک واحد صنفی، مجوزدار بودن یا نبودن آن است. تمام واحدهای صنفی کشور برای دریافت مجوز و شناسنامه‌دار شدن به اتحادیه مرتبط با صنفشان مراجعه می‌کنند و پروانه کسب می‌گیرند تا فعالیتشان قانونی و تحت نظارت اتحادیه باشد و مردم بتوانند درصورت بروز هر مشکلی اقدام مناسب را انجام دهند. شاید کمی بی‌ربط به‌نظر برسد ولی شرکت‌های خدماتی نظافتی زیرنظر اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان فعالیت می‌کنند و پروانه کسب و نرخ‌های مصوبشان باید توسط این اتحادیه صادر شود اما تماس با رئیس این اتحادیه برای اطلاع از نرخ‌های مصوب، تغییرات احتمالی قیمت‌ها و همچنین چگونگی اطلاع مردم از مجوزدار بودن یا نبودن این شرکت‌ها نتیجه‌بخش نبود. بهروز چوداری میلانی، با بیان اینکه پیوستن این صنف به اتحادیه به تازگی انجام گرفته و پرونده‌های واحدهای صنفی هنوز باز نشده خبرنگار  را برای دریافت اطلاعات به اتاق اصناف ارجاع داد. مسئولان اتاق اصناف نیز با توجه به نقل‌و‌انتقال صورت گرفته، ارائه اطلاعات درباره فعالیت واحدهای خدمات نظافت منزل را در حیطه وظایف مسئولان اتحادیه تزئینات داخلی دانستند و از اظهارنظر در این خصوص خودداری کردند. بدون متولی بودن مراکز خدمات نظافت منزل در شرایطی است که 2‌ماه پایان سال، پیک کاری این شرکت‌هاست و اگر مردم در رابطه با فعالیت این مراکز پرسشی داشته باشند، اطلاعاتی بخواهند یا با مشکلی مواجه شوند، معلوم نیست چه‌کسی باید پاسخگو باشد.

رها شدن بازار خدمات منزل 

درست است که فعلا مرجعی برای تأیید صلاحیت یا قیمت‌های شرکت‌های نظافتی وجود ندارد ولی مشتری‌ها هم نمی‌توانند بیش از این صبر کنند. اگر به چند نکته اساسی در این رابطه توجه داشته باشید، تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که خدمات مناسبی را دریافت می‌کنید. در نخستین گام، فریب شرکت‌های خدماتی نظافتی را که فقط نزدیک عید شروع به تبلیغات می‌کنند نخورید و با شرکت‌هایی کار کنید که در طول سال از آنها نیروی نظافتی می‌گیرید. هیچ‌وقت با خود نظافتچی چه نظافتچی آقا باشد و چه نظافتچی خانم برای کارهای بعدیتان هماهنگی نکنید حتی اگر آن نظافتچی برای چندمین بار از طرف شرکت نظافتی به منزل شما فرستاده شده باشد. به یاد داشته باشید که یک شرکت خدماتی تا زمانی مسئولیت نیروهایش را می‌پذیرد که از طرف شرکت و با هماهنگی آمده باشند، هماهنگی با شرکت خدماتی علاوه بر اینکه باعث می‌شود خیال خودتان همیشه از بابت امنیت راحت باشد، به واسطه نظارت و کنترلی که از طرف شرکت روی کار نیروها وجود دارد قطعا کیفیت کار بالاتری را به شما ارائه می‌دهد. بهتر است هر پرداختی‌ای برای به نظافتچی دارید حتما با هماهنگی با شرکت خدماتی انجام شود. برای نظافت منزل بهتر است از شرکت خدماتی، 2نظافتچی، یک نظافتچی آقا برای نظافت دیوار، کف و پنجره‌ها و یک نظافتچی خانم برای نظافت منزل مثل جاروبرقی، گردگیری و نظافت و مرتب کردن کابینت، بوفه و کمدها بگیرید. قبل از آمدن نظافتچی به منزل، اشیای قیمتی‌ را از جلوی دست بردارید، آنها را حتما در جایی دور از چشم قرار‌دهید و هرگز با نظافتچی در مورد محل نگهداری مدارک، طلا و وسایل قیمتی خود صحبت نکنید. ضمنا با توجه به حجم کار منزلتان می‌توانید نیروی خدماتی چهارساعته، شش‌ساعته یا هشت‌ساعته بگیرید. این نکته را فراموش نکنید که وقتی نظافتچی به منزلتان می‌آید، حتما دو نفر در منزل حضور داشته باشند تا اگر زمانی کاری برایتان پیش آمد خانه بدون صاحب‌خانه نماند.

نرخ خدمات شرکت‌های خدماتی نظافت منزل اندکی با هم متفاوت است و قیمت ثابتی برای خدمات اینچنینی تعیین نشده است اما بسیار مهم است که بتوانید خدمات با کیفیتی را با قیمت مناسب دریافت کنید. قیمت خدمات شرکت‌های نظافتی برای 4ساعت کار نظافتچی مرد بین 70تا 75 و برای نظافتچی خانم 80تا 85هزار تومان است. با افزایش ساعت خدمات، این نرخ افزایش می‌یابد، به این ترتیب که برای شش‌ساعت کار نظافتچی آقا قیمت حول‌و‌حوش 95و برای نظافتچی خانم حدود 105هزار تومان تعیین شده و 8ساعت خدمات هم با نظافتچی آقا 120و خانم 130هزار تومان هزینه دارد. برای هر ساعت اضافه کار هم بین 15تا 20هزار تومان به هزینه مشتری اضافه می‌شود. با این حساب یک خانه‌تکانی شش‌ساعته حدود 100هزار تومان هزینه برمی‌دارد. تهیه مواد و وسایل هم برعهده مشتری است اما بعضی شرکت‌ها ممکن است در این زمینه به شما کمک کنند. بهتر است تمام وسایل مورد نیاز نظافت را قبل از آمدن نظافتچی به منزل ازجمله چند دستمال نخی تمیز، ظرفی برای خیساندن دستمال‌ها، چارپایه، تی و دیگر شوینده‌ها مثل مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی، شیشه پاک‌کن و وایتکس را آماده کنید و اگر درخانه این وسایل را ندارید، در تماستان به شرکت خدماتی بگویید تا نظافتچی قبل از آمدن به منزل شما، آنها را خریداری و به شما فاکتور ارائه کند، سپس در پایان کار نظافت منزل، بر اساس فاکتور دریافت شده، هزینه خرید مواد شوینده را به همراه دستمزد پرداخت کنید. بعضی شرکت‌ها در کنار هزینه کلی نظافت بر اساس ساعت کار، جدولی برای قیمت خدمات به‌صورت مجزا هم دارند؛ مثلا برای تمیزکاری دیوارها 20هزار تومان، شست‌وشوی راه‌پله و مشاعات یک آپارتمان چهارطبقه با یک پارکینگ 60هزار تومان و با 2پارکینگ 70هزار تومان، برای هر طبقه بیشتر از 4طبقه 10هزار تومان و برای پشت بام 10هزار تومان هزینه تعیین شده است. به یاد داشته باشید که حتما قبل از آمدن نظافتچی منزل، دستمزد و هزینه کار نظافتچی را از شرکت خدماتی بپرسید تا از بروز ناهماهنگی جلوگیری شود، همچنین بلافاصله بعد از رسیدن کارگر نظافتچی کارشان را مشخص کنید و به آنها برنامه بدهید که اول از کجا باید شروع کنند و چه کارهایی باید انجام دهند تا آنها با توجه به سابقه و تجربه‌خود بتوانند برای انجام تک‌تک کارها برنامه‌ریزی کنند.

نبض بازار

قیمت خدمات شرکت‌های نظافتی برای 4ساعت کار نظافتچی مرد بین 70تا 75و برای نظافتچی خانم 80تا 85هزار تومان است. با افزایش ساعت خدمات این نرخ افزایش می‌یابد، به این ترتیب که برای 6ساعت کار نظافتچی آقا قیمت حول‌و‌حوش 95 و برای نظافتچی خانم حدود 105هزار تومان تعیین شده و 8ساعت خدمات هم با نظافتچی آقا 120و خانم 130هزار تومان هزینه دارد. با این حساب یک خانه‌تکانی شش‌ساعته حدود 100هزار تومان هزینه برمی‌دارد