۰ نفر

شهر تهران چگونه به استقبال نامزدهای انتخابات رفته است ؟

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳
کد خبر: 418127
شهر تهران چگونه به استقبال نامزدهای انتخابات رفته است ؟

در برگزاری انتخابات‌ها معمولا هر سازمانی نقشی برعهده دارد تا این مشارکت مردمی به بهترین نحو برگزار شود. یکی از این نهادها شهرداری‌ها هستند که با کمک‌های مالی و همچنین اختصاص فضاهای تبلیغاتی در این عرصه حضور دارند. شهرداری تهران نیز بر همین اساس و به سیاق دوره‌های قبل، امسال کمک‌های مختلفی را برای این موضوع اختصاص داده است. از کمک 10 میلیاردی تا اختصاص بیش از 2 هزار سازه تبلیغاتی ویژه در سطح شهر.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، اختصاص 10 میلیارد تومان برای برگزاری انتخابات یکی از سرفصل‌های جلسه این هفته شورای شهر تهران بود. بر این اساس و بر مبنای ردیفی که در بودجه شهرداری آمده است، شهرداری موظف است در جریان برگزاری انتخابات 10 میلیارد توان برای برگزاری آن هزینه کند.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا بخشنامه‌ای برای استفاده از امکانات شهرداری برای تبلیغات انتخابات صادر شده است، گفت: بخشنامه‌ای صادر نشده است اما این یک موضوع قطعی است. همه از آن اطلاع دارند و کسی در این باره بخشنامه نمی‌کند. «علی اعطا» سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این باره با تایید این بودجه برای انتخابات گفت: در بودجه شهرداری یک ردیف بودجه ثابت و مشخص برای این منظور در نظر گرفته شده است. این‌هم چیز عجیبی نیست چرا که شهرداری به عنوان نهادی عمومی برای برگزاری انتخابات کمک‌هایی به دستگاه‌های برگزار‌کننده و اجرایی می‌کند. البته این مساله اصلا ربطی به تبلیغات انتخابات ندارد. محسن هاشمی رییس شورای شهر نیز در پاسخ به این سوال که آیا در شهرداری بخشنامه‌ای درباره این مطلب که از امکانات شهرداری برای انتخابات استفاده نشود صادر شده است، گفت: بخشنامه‌ای نداشتیم اما این مساله یک چیز قطعی است چرا که همه می‌دانند نباید از امکانات عمومی در جهت انتخابات استفاده کنند.

اما اگر قرار نیست 10 میلیارد اختصاص داده شده توسط شهرداری در تبلیغات صرف نشود، پس کجا هزینه خواهد شد؟ سوالی که محسن هاشمی در پاسخ به آن گفت: حضور شهرداری در انتخابات سابقه روشن و قانونی دارد. به هر حال شهر در قبال برگزاری انتخابات هزینه‌هایی را متقبل می‌شود و باید برای آن پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد. مثلا نیروهای شهرداری در فرآیند انتخابات حضور خواهند داشت که خود این هزینه‌هایی را دارد. این در همه دوره‌ها بوده و در این دوره هم هست. برای همین در بودجه شهرداری هم لحاظ می‌شود.

با این حال برخی از اعضای شورای شهر در مورد نحوه هزینه‌کرد شهرداری در انتخابات و لزوم مدیریت در صرفه‌جویی در آن تذکر دادند. زهرا نژادبهرام یکی از همین اعضا بود که در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم حفظ سرمایه‌های شهر از سوی نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور حفاظت از سرمایه‌های شهر و مدیریت و کاهش هزینه‌ها لازم است جایگاه‌های موقت برای نصب ملزومات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس در سطح شهر ایجاد شود.

نژادبهرام با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و آغاز تبلیغات نامزدها افزود: باید جایگاه‌های موقت برای نصب ملزومات تبلیغاتی نامزدها ایجاد شود تا از سرمایه‌های شهری حفاظت به عمل آید.

او ادامه داد: رعایت این امر هم از سوی شهرداری تهران و هم از سوی نامزدهای انتخاباتی می‌تواند موجبات مدیریت و کاهش هزینه‌ها را فراهم کند.

اما نژادبهرام تنها عضوی نبود که در مورد عملکرد شهرداری برای تامین فضاهای تبلغاتی به شهردار تذکر داد. ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه استفاده از فضاهای عمومی شهر برای تبلیغات انتخابات مجلس حتما باید با هماهنگی شهرداری‌های مناطق انجام شود، گفت: آویزان کردن عکس کاندیداها بر شاخه درختان غیرقانونی و تخلف است.

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به مطالبه برخی از مخاطبان فارس مبنی بر لزوم مدیریت تبلیغات پوستری بر در و دیوارهای شهر اظهار داشت: استفاده از فضاهای عمومی شهر برای تبلیغات مختلف از جمله تبلیغات انتخابات مجلس حتما باید با هماهنگی شهرداری‌های مناطق انجام شود چرا که فضاهای عمومی متعلق به همه مردم است و باید در چارچوب خاصی از این فضا برای تبلیغات استفاده کرد. او افزود: نصب پوستر خارج از چارچوب در نظر گرفته شده، کار غیرقانونی است. کاندیداهای مجلس در صورتی که منتخب شوند، قرار است به عنوان قانونگذار فعالیت کنند؛ لذا در گام نخست خودشان باید در تبلیغات، قانون را رعایت کرده باشند. عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با ذکر اینکه مردم به نمایندگانی که تبلیغات غیرقانونی در فضاهای عمومی شهری رای ندهند، گفت: ‌کاندیدایی که تبلیغات آن بر شاخه درختان آویزان شده یا در محل نامناسبی است که به محیط زیست آسیب می‌رساند، نماینده خوبی نیست و باید روی نام آن خط قرمز کشید. او گفت: نمایندگان مجلس باید حافظ منافع عمومی مردم باشند. شورای شهر در صورتی که با تخلفات اینچنینی مواجه شود، آن را پیگیری خواهد کرد، ولی باید توجه داشت که بسیاری از رفتارهای اجتماعی باید بدون نیاز به قانون بازدارنده، توسط افراد رعایت شود.

نصب

این اظهارنظرهای اعضای شورای شهر با واکنش مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همراه بود. برزین ضرغامی با اشاره به نصب بیش از 2 هزار استند تبلیغاتی برای انتخابات مجلس در پایتخت گفت: از کاندیداها و هواداران‌شان می‌خواهیم تا از واردکردن خسارت به شهر خودداری کنند.

برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای تذکر خداکرمی، در خصوص نصب استندهای پرتابل برای الصاق تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس گفت: از آنجا که نصب تبلیغات به در و دیوار شهر هزینه‌هایی به مدیریت شهری تحمیل می‌کند و باعث از بین رفتن برخی اقلام شهر می‌شود، استندهای پرتابلی طراحی و در بخش‌های مختلفی از شهر نصب شده است.

او تعداد استندهای نصب‌شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 2 هزار استند عنوان کرد و گفت: البته اگر کاندیداها و شهروندان با تماس با سامانه 137 اعلام کنند که در محل یا منطقه‌ای استند کافی وجود ندارد، استندهای طراحی‌شده و آماده‌شده به محل فرستاده شده و در آنجا نصب خواهد شد.مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت‌وگو با فارس خطاب به کاندیداها و طرفداران آنها گفت: نباید فراموش کنیم که چسباندن اقلام تبلیغاتی به در و دیوار شهر کار صحیحی نیست و خسارت‌هایی به شهر وارد می‌کند و از این رو از شهروندان و کاندیداها می‌خواهیم از این اقدام جلوگیری کنند.