۰ نفر

ایران می‌تواند در شناخت کرونا ویروس با چین همکاری کند

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۵۱
کد خبر: 417726
ایران می‌تواند در شناخت کرونا ویروس با چین همکاری کند

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، گفت: کرونای جدید، بیماری جدیدی است و ایران می‌تواند در زمینه شناخت بیماری نیز با چین همکاری داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محسن اسدی لاری، در دیدار سفیر کشور چین، ضمن تقدیر از اقدامات مسئولانه و بسیار مؤثر دولت چین در زمینه کنترل کرونا، بیان کرد: روند نسبتاً کاهشی در موارد ابتلاء به کرونا مشاهده می‌شود و براساس آمار، این روند در حال حاضر، در حال تثبیت است. به جز ووهان، در سایر استان‌های چین مشکل خاصی وجود نداشته و در خارج از چین نیز به دلیل همکاری دولت و ملت چین، روند افزایشی ابتلاء مشاهده نشده است.

وی گفت: جا دارد، به عنوان یک عضو از وزارت بهداشت کشور ایران، از زحمات شبانه روزی کارکنان بهداشتی کشور چین تشکر کنم.

اسدی لاری بیان کرد: خوشبختانه، تاکنون هیچ موردی از کرونای جدید در ایران مشاهده نشده که این موضوع به علت نظام سلامت بسیار قوی در ایران و تجارب گرانبهایمان در کنترل اپیدمی‌ها در بحران سیل و زلزله و همچنین، مدیریت راهپیمایی اربعین در عراق، است.

وی ادامه داد: همانطور که دکتر نمکی تاکید کرده‌اند، ایران دوست دوران سختی‌ها است و این دوستی و همکاری، راهبردی است و هیچگاه متوقف نخواهد شد، بلکه به سمت توسعه همکاری‌ها می‌رویم. همچنین، در تلاش هستیم که همکاری‌های فناوری پزشکی با کشور چین را گسترش دهیم که این موضوع نیز بر عهده معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

اسدی لاری عنوان کرد: نکته چهارم در خصوص امکان همکاری ایران و چین در حوزه کنترل بیماری است و چنانچه مقامات چین موافق باشند، می‌توانیم در زمینه کنترل بیماری نیز همکاری داشته باشیم، البته به امر واقف هستیم که چین توانایی کنترل بیماری را دارد. لذا، درخواست می‌کنم این موضوع را به پایتخت منعکس کنید. در صورت امکان، توانمندی برای دو کشور برای مقابله با اپیدمی وجود دارد. این موضوع هم به صورت کوتاه در نامه وزیربهداشت ایران به وزارت بهداشت چین، اشاره شده و چنانچه موافق باشید آن را عملیاتی کنیم.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: کرونای جدید، بیماری جدیدی است و ایران می‌تواند در زمینه شناخت بیماری نیز با چین همکاری داشته باشد. در این زمینه، می‌توانیم همکاری‌های پزشکی نیز ارائه دهیم. البته این موضوع یک پیشنهاد اولیه است و اگر دکتر نمکی تأیید کنند، می‌توانیم تیم پزشکی را با محوریت انستیتو پاستور ایران و چین، آماده کرد. انستیتو پاستور دو کشور ایران و چین اخیراً همکاری‌های زیادی با یکدیگر داشته‌اند، وزارت بهداشت ایران پشتیبان این همکاری‌ها است.