۰ نفر

جزییات گرفتاری خودروها زیر برف سنگین حوالی رشت

۲۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۴۲
کد خبر: 416337
جزییات گرفتاری خودروها زیر برف سنگین حوالی رشت

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه بارش شدید و ۴۰دقیقه‌ای برف در منطقه سراوان رشت صبح امروز موجب گرفتاری خودروها در جاده و ماندن در برف شد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا ظهر امروز مسیر تا اندازه‌ای باز شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حیدر مطاعی در خصوص آخرین وضعیت ترافیکی آزادراه قزوین-رشت در ۳۰ کیلومتری رشت و ماندن خودروها در برف، اظهار داشت: از ۲ روز پیش در محورهای منتهی به شمال برف و کولاک سنگین داشتیم که از روز گذشته شدت یافت؛ ‌در این چند روز ما بارها به مردم اعلام کردیم که حتی‌الامکان به شمال کشور سفر نکنند و یا اگر ضرورت‌ برای سفر دارند، حتما زنجیر چرخ، تجهیزات زمستانی و آذوقه به همراه داشته باشند، ضمن آنکه مخزن سوخت خودروی آنها هم تکمیل باشد.

وی ادامه داد: از روز گذشته همه محورهای مواصلاتی منتهی به شمال کشور با همکاری پلیس راه کشور رصد می‌شد، ‌راهداران در آماده‌باش بودند و برف‌روبی و نمک‌پاشی را انجام می‌دادند.

مطاعی افزود: در این مدت در محورهای فیروزکوه، هراز و کندوان با وجود برف و کولاک شدید و کوهستانی بودن، مشکلی ترافیکی خاصی پیش نیامد، اما در آزادراه قزوین ـ رشت صبح امروز به دلیل برف و کولاک شدید مشکلاتی رخ داد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در آزادراه قزوین-رشت ‌تا حدود ساعت ۵ صبح امروز با وجود برف و کولاک سنگین، مشکل خاصی نداشتیم و تنها مشکل ما عدم استفاده مردم از زنجیر چرخ بود، تا حدود ساعت ۵:۳۰ صبح امروز ترافیک در آزادراه قزوین ـ رشت روان بود و خودروها عبور می‌کردند، اما پس از ‌عوارضی امامزاده هاشم‌ و در ۳۰ کیلومتری رشت، نزدیک به منطقه سراوان، حدود ساعت ۵:۳۰ رگبار شدید برف، باریدن گرفت و به مدت ۴۰ دقیقه بارش‌ها به قدری قوی بود که همه خودروها را زمین‌گیر کرد، حتی ادوات برف‌روبی و نمک‌پاشی ما و گریدرها هم در این برف شدید با مشکلاتی مواجه شدند.

وی اضافه کرد: از شب قبل ‌بارش‌ها در استان گیلان آغاز شده بود و تا حدود ۷۰ سانت در آن منطقه برف نشسته بود، اما خودروها با سرعت حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت امکان تردد داشتند اما این برف آنی و ۴۰ دقیقه‌ای، موجب شد خودروها زمین‌گیر شوند و از منطقه سراوان تا ابتدای آزادراه از طرف رشت  و همچنین از ‌عوارضی امامزاده هاشم‌ ‌تا سراوان‌ خودروها در برف ماندند، چند دستگاه کامیون‌ و تریلر هم آنجا زمین‌گیر شده بودند و بدین ترتیب خودروها در برف و کولاک گرفتار شدند.

مطاعی افزود: در این راستا با همکاری ستاد بحران استان گیلان، اداره کل راهداری قزوین و اداره کل راهداری گیلان، ‌ادوات و ماشین‌آلات راهداری اضافه بر سازمان از استان قزوین به آن منطقه برای کمک به مردم اعزام شد، البته در حال حاضر هم بارش برف در آن منطقه ادامه دارد ولی طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا ظهر بارش‌ها کاهش می‌یابد و متوقف می‌شود.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: همچنین در لاین مقابل هم خودروها در برف مانده‌اند و نصف بدنه خودروها زیر برف ‌است که همکاران ما در سازمان راهداری‌ها، ‌نیوجرسی‌ها را باز کرده وخودروها را به لاین مقابل هل می‌دهند تا مسیر باز شود.

مطاعی افزود: امیدواریم کولاک‌ در این منطقه کاهش یابد تا بتوان به سرعت خودروهای گرفتار در برف را جابه‌جا کرد و از تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری برای کارهای تخصصی نظیر برف‌روبی و نمک‌پاشی استفاده شود تا اینکه تنها برای جابه‌جا کردند خوردوها استفاده کنیم و کار اصلی راهداری روی زمین بماند.

وی ادامه داد: راهداری قزوین نیز حدود ۷ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری به محل اعزام کرد تا به کمک ادوات راهداری استان گیلان بیاید، با وجود آنکه منطقه دشت است و شیب و پیچ تند ندارد ‌به دلیل ماندن خودروها در برف، جا برای فعالیت خودروهای راهداری وجود ندارد اما امیدواریم بتوانیم به سرعت عملیات راهداری را در منطقه پیاده کنیم.

 محور هراز صبح امروز حدود یک ساعت‌ مسدود شد 

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مورد محور هراز توضیح داد: محور هراز باز بود اما در منطقه گالری امامزاده هاشم(ع) حدود ساعت ۵ صبح امروز برف و کولاک شدت گرفت و نزدیک به منظریه، ریزش بهمن محدودی هم داشتیم که حدود یک ساعت محور مسدود شد.

دیشب فقط ۱۰ درصد خودروها زنجیرچرخ داشتند

مطاعی ادامه داد: ما اجازه ندادیم در محورهایی نظیر چالوس، هراز و فیروزکوه که کوهستانی هستند و گردنه‌های سنگین دارند خودروها در برف گرفتار شوند و حجم عظیمی از ترافیک عبور داده شد، اما در انتهای آزادراه قزوین ـ رشت به دلیل بی‌توجهی مردم به توصیه‌های سازمان راهداری با چنین مشکلی مواجه شدیم.

وی تأکید کرد: در سه روز اخیر بارها تأکید کردیم که مردم سفر خود را تا ظهر سه‌شنبه به تعویق بیندازند، حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشند، در حالی که از روز گذشته تاکنون از ۱۰۰ درصد ترافیکی که به سمت شمال اعزام می‌شد، ۹۰ درصد خودروها زنجیر چرخ نداشتند و این نشان از بی‌توجهی مردم عزیز، به تذکر مسؤولان دارد.

با بستن زنجیرچرخ اجازه ندهیم حق دیگر مسافران ضایع شود ‌

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در انتقاد از بی‌توجهی مردم به تذکرات راهداری، اظهار داشت: به دلیل یخ‌زدگی در آزادراه زنجان ـ تبریز بار ترافیکی ابتدا به محور قدیم زنجان ـ تبریز منتقل شد و پس از آن مجددا آزادراه را باز کردیم، اما بلافاصله پس از باز شدن محور متوجه شدیم که حدود ۶ تا ۷ کیلومتر ترافیک ایجاد شده است که وقتی به منطقه موردنظر رفتیم‌ متوجه شدیم که ۳ خودرو که زنجیر چرخ نداشتند لیز خورده و با یکدیگر برخورد کرده بودند و کل مسیر را مسدود کرده بودند و همین بی‌توجهی به قوانین موجب می‌شود که حق دیگران را ضایع کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ادوات و ماشین‌آلات راهداری در این مدت‌ فقط برای جابه‌جایی خودروها استفاده می‌شد، در حالی که باید برای عملیات راهداری، نمک‌پاشی و برف‌روبی استفاده شود،زمانی که یک تریلی قیچی می‌کند، چندین دستگاه ماشین‌آلات سنگین لازم است تا آن را بکسل کند و به کنار جاده بکشد و همین بی‌توجهی‌ها موجب بروز مشکل برای مردم می‌شود.