۰ نفر

سایه سنگین کرونا بر ماسک‌های بهداشتی

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۰۹
کد خبر: 416138
سایه سنگین کرونا بر ماسک‌های بهداشتی

اگر چه مسئولان وزارت بهداشت در روزهای گذشته بارها اعلام کرده اند که ویروس کرونا به کشور ما نرسیده است و هنوز موردی از ابتلا به این بیماری شناسایی نشده، ولی ترس از ابتلا به این بیماری در جامعه موج می زند و همین موضوع مصرف ماسک را به شدت افزایش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛  البته به صورت کلی استفاده از ماسک در پاییز و زمستان امسال در کشور به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد زیرا ایران با دو موج شیوع آنفلوآنزا رو به رو شد ( که حدود 100 نفر جانشان را از دست دادند) و بعد از آن هم خبر ویروس کرونا از چین به تمام جهان از جمله ایران رسید و همین اتفاقات باعث افزایش استفاده از ماسک در کشور شد. اما استفاده از ماسک حاشیه های بسیاری هم با خود به همراه داشت که شامل کمبود شدید آن در مقطعی و افزایش شدید قیمتش شد. مرد جوانی که در داروخانه دور میدان ونک کار می کند، می گوید:«تعداد مراجعه‌کنندگان برای خرید ماسک با هیچ سالی قابل مقایسه نیست ما هم با شیوع آنفلوآنزا رو به رو بودیم هم آلودگی شدید هوا و حالا هم که ترس کرونا را داریم.» او در ادامه می گوید:« در مقطعی کمبود شدید ماسک را داشتیم ولی حالا ماسک به اندازه کافی هست و حداقل ما در داروخانه مشکل خاصی نداریم ولی قیمت ماسک تقریبا دو،سه برابر شده است.» همچنین متصدی داروخانه دیگری هم می گوید:« شرکت های تولیدکننده باتوجه به افزایش تقاضا و کمبودهایی که در هفته هایی در بازار وجود داشت فرصت را برای افزایش قیمت مناسب دیدند و وقتی علت را هم از توزیع کننده ها سوال می‌کنیم، می گویند هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است.»

 این روزها خبرها حاکی از فروش ماسک‌های تقلبی و فاقد اصالت در سطح شهر است؛ ماسک‌هایی که با قیمت‌های بالا و به بهانه جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا به مردم فروخته می‌شوند. در همین حال مودت همایی، سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی با اشاره به اینکه ماسک به اندازه کافی در کشور وجود دارد و کمبودی در این زمینه نداریم  گفت: تا اطلاع ثانوی خروج و صادرات ماسک از کشور،  بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است و طی جلساتی‌که با تولید‌کنندگان ماسک در کشور داشتیم از آنها خواستیم که با تمام ظرفیتشان نسبت به تولید ماسک اقدام کنند. 

سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی با تاکید بر عدم‌کمبود ماسک در کشور،  گفت: با تمام متخلفان در زمینه فروش ماسک‌های تقلبی و فاقد اصالت و هرگونه گرانفروشی ماسک برخورد قاطع انجام می‌شود و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. همایی به ایسنا گفت: 15 تا 16 تولید‌کننده ماسک در کشور داریم،  در عین حال برای واردات ماسک‌هایی هم که نمونه مشابه   آنها در کشور وجود ندارد، ‌ اقدام شده است و به شرکت‌ها اعلام کردیم که ماسک‌های تخصصی را وارد کنند. البته این ماسک‌ها برای مصرف عموم مردم نیست،  بلکه برای بیمارستان‌ها و شرایط خاص   است که در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و برای واردات آنها اقدام شده است. همایی با اشاره به وضعیت رصد بازار برای پیشگیری از تخلفات در حوزه افزایش قیمت ماسک‌ها،  ادامه داد: به‌صورت مستمر بازرسی‌ها را انجام می‌دهیم؛ به‌طوری که گروه‌های تخصصی بازرسی ایجاد کرده‌ایم که هم گرانفروشی این ماسک‌ها را کنترل  و هم از داروخانه‌ها و مراکز عرضه ماسک‌ها بازرسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت هرگونه ماسک و کالای پزشکی،  ممنوع است،  گفت: در ضمن اقدام دیگرمان این است که در حال اعمال قیمت مصوب برای ماسک‌های تولید داخلی هستیم. قیمت مصوب این ماسک‌ها به‌زودی روی سایت اداره‌کل تجهیزات پزشکی قرار می‌گیرد و مردم هم می‌توانند این قیمت‌ها را ببینند. با این اقدام می‌توان از سودجویی‌ها در این حوزه جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: موضوع مهمی که مردم باید مورد توجه قرار دهند،  این است که ماسک‌های فاقد نام و نشان و فاقد برند معتبر را خریداری نکنند. حتما ماسک‌هایی که مورد تایید هستند را خریداری کنند، زیرا ماسک‌های بی‌نام و نشان احتمال آلودگی‌شان زیاد است.