۰ نفر

آتش به جان جنگل‌های گیلان؛ از پره‌سر تا سیاهکل

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۳۷
کد خبر: 416018
آتش به جان جنگل‌های گیلان؛ از پره‌سر تا سیاهکل

درست در هفته‌ای که همه از موج شدید سرما و بارش‌های سنگینی که قرار است کشور به‌ویژه شمال ایران و گیلان را در بر بگیرد، حرف می‌زدند، آتش به جان جنگل‌های گیلان افتاد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق؛ رخ‌دادن آتش‌سوزی در این فصل سال مسئله عجیبی است؛ چرا‌که اغلب چنین آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای به دلایلی نیاز دارند که در آن فصل سال مهیا نیست. کمااینکه آتش‌سوزی گسترده چند وقت اخیر در استرالیا در نیم‌کره جنوبی و در تابستان استرالیا رخ داد. با‌این‌حال در‌حالی‌که بسیاری درباره احتمال بارش سنگین برف در گیلان در این هفته سخن می‌گفتند، آتش جنگل‌های گیلان را از پره‌سر تا رودبار درنوردید.

13 شهرستان درگیر آتش

حالا اما آتش دیگر در جنگل‌های شمال مهار شده است؛ اما همین حریق چند‌روزه،13 شهرستان در استان گیلان را فراگرفته بود. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان از خسارت‌دیدن ۱۱۴ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان به دنبال وزش باد گرم خبر داد و گفت: ۱۳ شهرستان درگیر هستند. سرهنگ محمد قربانی‌لرد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، شهرستان‌های رشت، انزلی، لاهیجان، لنگرود، سیاهکل، فومن، صومعه‌سرا، آستارا، رضوان‌شهر، تالش، شفت، ماسال و رودبار را از‌جمله شهرستان‌های درگیر حریق دانست و اضافه کرد: خوشبختانه جنگل‌های رودسر، املش و آستانه اشرفیه دچار حریق نشدند. قربانی‌لرد با بیان اینکه آتش‌سوزی در همه عرصه‌ها کاملا مهار شده است، یادآور شد: تنها یک فقره در رودبار و یک فقره در سیاهکل با گسترش آتش مواجه بودیم که آن هم در نهایت مهار شد. او با بیان اینکه ۷۰۰ نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان و همه پرسنل ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان‌های درگیر در حال آماده‌باش کامل هستند، خاطرنشان کرد: با کمک نیروهای مردمی بیشتر این عرصه‌ها اطفا شد. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان از خسارت ۱۱۴ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان تاکنون خبر داد.

آتش در زمستان

مهم‌ترین دلیل گسترش آتش‌سوزی‌های جنگل‌های وسیع دنیا گرمای هوا و وزش بادهای گرم است. از‌این‌رو رخ‌دادن آتش‌سوزی در فصل زمستان آن هم در استانی مانند گیلان که به آب و هوای مرطوب و اغلب بارانی‌اش مشهور است، کمی عجیب است. آتش‌سوزی‌های گسترده آمریکا، یونان و پرتغال همه در تابستان رخ داده و استرالیا هم همین یک ماه پیش در تابستان نیم‌کره جنوبی درگیر آن آتش‌سوزی گسترده وحشتناک شد. با‌این‌حال فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان همان دلایل همیشگی را برای گسترش آتش در گیلان بیان می‌کند. سرهنگ محمد قربانی‌لرد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش دما و وزش باد گرم از روز سه‌شنبه هفته گذشته در استان گیلان آغاز شده است، اظهار کرد: وزش باد گرم همچنان در دامنه‌ها و ارتفاعات استان ادامه دارد. او با بیان اینکه وزش باد گرم و افزایش دمای هوا شرایط را برای وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان فراهم کرد، افزود: متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۵۴ فقره حریق در سطح عرصه‌های منابع طبیعی استان اتفاق افتاده است. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان اظهار کرد: عمده‌ترین دلیل آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی عامل انسانی است که از روی سهل‌انگاری اتفاق می‌افتد. همچنین در شرایط افزایش دما و وزش باد گرم گاهی یک تکه شیشه و فلز عامل ایجاد حریق است. او از کاهش آتش‌سوزی‌های سال جاری هم در تعداد و هم در وسعت در مقایسه با سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: در‌حال‌حاضر نیروهای یگان حفاظت با استفاده از پنج تانکر اطفا اقدام به جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی در سطح عرصه‌ها می‌کنند. با‌این‌حال رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سیاهکل نظر دیگری دارد و آتش‌سوزی جنگل‌های گیلان را طبیعی نمی‌داند و می‌گوید: عمدتا آتش‌سوزی‌های به‌وقوع‌پیوسته در جنگل‌های ما عامل انسانی دارد.

آتش در ارس

هم‌زمان با مهارشدن آتش در جنگل‌های گیلان در اردبیل هم 10 هکتار از جنگل‌های ارس طعمه حریق شد. این ‌بار هم مسئولان از دست‌داشتن عوامل انسانی در آتش‌سوزی جنگل‌های گیلان خبر داده‌اند. عبدالعلی‌پور، مدیر‌کل بحران استانداری اردبیل، با بیان اینکه شهرهای گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز در جریان مهار این آتش درگیر بودند گفت: در این آتش‌سوزی که همراه با تندباد شدید بین 50 تا 70 کیلومتر بر ساعت بود، 10 هکتار جنگل خشکیده و بالای 10 هکتار نیزار آتش گرفت. بیشترین سرعت باد در روزهای اخیر در مشگین‌شهر با 123 کیلومتر و در گرمی با 108 کیلومتر گزارش شده است. فرهاد عبدالعلی‌پور به ایسنا گفت: مهار آتش‌سوزی در ساعت‌های اولیه انجام شده بود؛ اما از صبح جمعه بار دیگر این آتش‌سوزی با دخالت عوامل انسانی تشدید شده بود.

اطفای حریق به شیوه سنتی

اگرچه در برنامه ششم توسعه بر لزوم توسعه و تجهیز شبکه حمل‌ونقل مناسب هوایی برای اطفای حریق تأکید شده است؛ اما همچنان شاهد هستیم آتش‌سوزی‌های گسترده این‌چنینی در جنگل‌ها به شیوه سنتی مهار می‌شود. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان درباره فرایند اطفای حریق در گیلان گفت:  ۲۵ نفر از پرسنل منابع طبیعی شهرستان در ۲۴ ساعت گذشته در عرصه حضور داشتند و اقدام به اطفای حریق کردند و همچنان در حال گشت و مراقبت هستند. پیش‌تر و در آتش‌سوزی تابستان در جنگل‌های ارسباران، قلی‌الله قلی‌زاده، نماینده کلیبر در مجلس با یادآوری کمبود تجهیزات در مهار آتش در جنگل‌های ارسباران گفته بود: «در آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران هم با ضعف مدیریت در مواقع بحرانی مواجه بودیم و با وجود وعده‌های متعدد از سوی مبادی مختلف، بالگردهای مخصوص اطفای حریق، پس از شش روز به جنگل‌های خداآفرین اعزام شدند».