۰ نفر

چطور در شرایط بحرانی درست فکر کنیم؟

۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۵۲
کد خبر: 415361
چطور در شرایط بحرانی درست فکر کنیم؟

تاب آوری را عامل مهم حفظ سلامت روان در شرایط بحرانی و پر استرس است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شهین لنگری اظهار کرد: اغلب اوقات وقتی افراد با تغییر بزرگی روبرو می‌شوند، احساس کنترل روی شرایط ندارند، اوضاع برای آن‌ها غیر قابل پیش بینی است و یا مسئولیت سنگینی بر عهده دارند، دچار استرس می‌شوند.

وی با بیان اینکه استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیر معمول است، ادامه داد: گاهی نیز به دلیل انباشته شدن فشار‌های کوچک یا احساس غیر قابل تحمل شدن شرایط، قادر به مدیریت کردن اوضاع نیستیم و با تحمل فشار بسیار زیاد، فرد دچار استرس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و شرایط بحران واکنش نشان می‌دهیم، گاهی نشانه‌های جسمی مانند سر درد، درد‌های پراکنده بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی، کاهش اشتها، بی خوابی پیش می‌آید.

لنگری اضافه کرد: گاهی نیز نشانه‌های روانی رفتاری مانند احساس ترس و اضطراب، درماندگی، نا امیدی، کرختی و شوکه شدن که با خشم تجربه می‌شود، علامت استرس است.

وی با اشاره به اینکه آنچه به فرد کمک می‌کند با استرس و حوادث تلخ کنار بیاید، اصطلاحا تاب آوری نامیده می‌شود، بیان کرد: تاب آوری به این معنی نیست که تحت تاثیر مشکلات قرار نمی‌گیریم، بلکه تعیین می‌کند چگونه با مشکلات کنار بیاییم، از آن‌ها گذر کنیم و سلامت روان را حفظ کنیم.

کارشناس گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه در پاسخ به این سوال که در شرایط بحرانی و پر استرس چکار کنیم؟ توضیح داد: در مقابله با حوادث غیر منتظره و بحران‌های غیر طبیعی، بیشتر واکنش‌های افراد طبیعی است به همین دلیل نباید برچسب ضعیف بودن یا ترسو بودن زده شود.

لنگری ادامه داد: از موقعیت‌هایی که استرس افراد را بیشتر می‌کند باید پرهیز شود برای مثال کمتر چک کردن اخبار و دوری از جمع، در کنترل استرس موثر است.

این روانشناس زمان گذراندن با دوستان و خانواده و صحبت کردن در مورد نگرانی‌ها و احساسات در این برحه را مهم دانست و افزود: فرد باید بتواند اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهد.

لنگری همچنین به نجنگیدن با احساسات و افکار خود، تاکید کرد و یادآور شد: تغییر حال افراد در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان است.