۰ نفر

رئیس پلیس راهور ناجا مطرح کرد:

کودکان 12درصد جانباختگان حوادث ترافیکی

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۸:۳۰
کد خبر: 411540
کودکان 12درصد جانباختگان حوادث ترافیکی

رئیس پلیس راهور ناجا با ارائه آماری از عوامل تاثیرگذار بر حوادث، حجم تصادفات رانندگی و مسیرهای پرتصادف، یادآور شد که 12 درصد از جانباختگان تصادفات جاده ای کشور را کودکانی تشکیل می دهند که در بروز حادثه هیچ نقشی ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سردار سید کمال هادیان‌فر در جلسه شورای هماهنگی ترافیک و راهبردی تصادفات فارس عامل انسانی را مهمترین علت تصادفات دانست و گفت: 92 درصد از حوادث جاده‌ای در کشور به دلیل خطای انسانی است؛ چون راننده، سرنشین، عابر پیاده، سازنده راه و وسیله نقلیه و استفاده کننده از آنها انسان است و باید با رعایت مققرات و با در نظر گرفتن راه ها و خودروها رانندگی کنند.

هادیان‌فر بیان کرد: براساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، از هر 100 هزار نفر در جهان به طور متوسط 18.9 دهم درصد در تصادفات جان خود را از دست می دهند در حالی که این آمار در کشور ایران به 20 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه 12 درصد از تصادفات در کشور مربوط به راه‌های روستایی است، گفت: این مسیرها به دلیل تردد موتورسیکلت، تراکتور و دیگر وسایل نقلیه کشاورزی، زمینه بروز خطر تصادف در آنها به شدت بالاست.

هادیان فر افزود: 82 درصد از تصادفات در کشور تحت تاثیر سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، نداشتن توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی است.

وی با بیان اینکه در کشور 15 درصد از تصادفات به دلیل سرعت غیر مجاز است، گفت: متاسافانه در استان فارس این میانگین به 16 درصد رسیده است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه طول جاده‌های کشور 217 هزار کیلومتر است، گفت: 30 درصد از تصادفاتی که رخ می دهد مربوط به نقاط حادثه خیز است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه 92 درصد از عامل تصادفات، عوامل انسانی است، گفت: در استان فارس که بیشترین تصادفات کشور را به خود اختصاص می‌دهد ما طرح نامحسوس با وسایل کنترلی نظیر پهباد و نظایر آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

هادیان‌فر بیان اینکه کاهش تلفات و جان باختگان حوادث رانندگی یک اصل مهم و هدف اصلی پلیس است، گفت: استفاده از گشت‌های نامحسوس به منظور برخورد با تخلفات از جمله سرعت و سبقت غیر مجاز و علی الخصوص صحبت کردن با تلفن همراه می‌باشد.

وی افزود: زمانی که تصادفات دغدغه دولت‌ها بوده و به عنوان جدی ترین مسئله به آن نگاه کرده‌‍اند ما شاهد کاهش آن در کشور بوده‌ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه 49 درصدر از کاربران ترافیک خانم‌ها هستند، گفت: طرح بانوان فرهنگ یار ترافیک را تدوین و چند ماه آموزش را در سراسر کشور آغاز کرده‌ایم؛  آنها یا خود راننده یا اینکه سرنشین وسایل نقلیه هستند که باید آموزش بانوان را به جد دنبال کنیم تا شاهد افزایش انضباط و کاهش تصادفات باشیم.

این مقام انتظامی با بیان اینکه بستن کمربند ایمنی در جاده‌های برون شهری برای همه سرنشینان الزامی است، عنوان داشت: امروز 12 درصد از جانباختگان حوادث جاده‌ای در کشور بچه‌هایی هستند که هیچ نقشی در تصادف نداشته‌اند.