۰ نفر

نتایج آخرین تحقیقات درباره وضعیت سالمندان شهر می‌گوید:

1400؛ تهران سالمند

۲۹ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۸
کد خبر: 410812
1400؛ تهران سالمند

شهرهای ایران این روزها، روند صعودی به سمت شهر سالمند را در پیش گرفته‌اند که این روند از سال1365 شروع شده و در سال1375 به ‌اوج خود رسیده، طوری که شاهد افزایش محسوس سالمندان در شهر بودیم که به 17درصد در سال1385 به 29درصد رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با توجه به آهنگ پرشتاب کاهش باروری ایران طی 2دهه اخیر، پیش‌بینی می‌شود حرکت به سمت سالخوردگی جمعیت تسریع شود. امروز در ایران حدود 7درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و براساس نرخ افزایش 3درصدی جمعیت، تا سال1415 جمعیت سالمند ایران به رقم 12میلیون نفر خواهد رسید. اکنون 374کانون سالمندان در 374محله تهران وجود دارند که 75هزار نفر سالمند عضو آنها هستند. آخرین پژوهش‌ها اولویت‌های سالمندان و تأثیر فعالیت کانون‌های شهر را بر سالمندان مورد بررسی قرار داده است.

فضاهای تفریحی و  ورزشی از اولویت‌های سالمندان است

جالب است بدانید برای سالمندان ایجاد فضاهای مناسب برای تفریح و ورزش از مهم‌ترین اولویت‌های آنها به‌شمار می‌رود. بعد از آن می‌توان به‌ترتیب به رفتار عوامل اجرایی که همان تکریم و احترام، استفاده بهینه از اوقات فراغت، استفاده از خدمات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، دسترسی به وسیله ایاب و ذهاب مناسب و در نهایت استفاده از خدمات آموزشی و مهارت‌افزایی است، اشاره کرد.

قابل توجه سراهای تجربه 

در آخرین اخبار 5مرکز تجربه به‌منظور استفاده از تجارب سالمندان در 5پهنه (شمال، ‌جنوب، غرب، شرق و مرکز) تهران آغاز به‌کار کرده‌اند. قرار است در این مراکز با استفاده از توانمندی سالمندان، از تجارب آنها بهره برده شود. واقعیت این است که سالمندان نه‌تنها افراد ناتوانی نیستند، بلکه افرادی با تجربه‌های فراوان و بهترین مشاورها برای جامعه هستند. با توجه به روند روبه‌رشد آنها امروز، نیازمند ایجاد فضاهای مناسب برای سالمندان هستیم. سالمندان می‌توانند به‌عنوان بازوان فکری جامعه فعالیت‌های گسترده‌تری داشته باشند. در شهر دوستدار سالمند، ارائه شاخص‌های مناسب در فضاهای شهری برای سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. راه‌اندازی سراهای تجربه در همین راستا شکل گرفتند. قرار است این سراها در سال جدید توسعه پیدا کنند. به‌طور حتم استفاده از نتایج آخرین تحقیقات درباره 374کانون فعال در سطح شهر می‌تواند تأثیر بسزایی در شکل‌گیری سراهای تجربه داشته باشد.

کانون‌ها سالمندان را از تنهایی دور می‌کنند

همین که گردهای سفید به اسم سال‌های سالمندی بر سر و روی انسان‌ها پاشیده می‌شود، تنهایی و دوری از ارتباطات اجتماعی هم شروع می‌شود که با خود می‌تواند صدمات روحی و جسمی فراوانی مانند افسردگی، مشکلات قلبی و... به همراه داشته باشد. آیا می‌دانید ایجاد کانون‌های سالمندی می‌تواند بیشترین تأثیر را روی سالمندان برای دورکردن آنها از تنهایی و بازگرداندنشان به اجتماع داشته باشد؟