۰ نفر

در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری مطرح شد:

کمرنگ شدن اعتماد میان پزشک و بیمار/ ۶۰تا ۷۰درصد ام‌آرآی‌ها غیرضروری است!

۲۶ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۴۸
کد خبر: 410220
کمرنگ شدن اعتماد میان پزشک و بیمار/ ۶۰تا ۷۰درصد ام‌آرآی‌ها غیرضروری است!

به گفته یک کارشناس به دلیل کمرنگ شدن اعتماد میان پزشک و بیمار، زمان طلایی درمان بیماری از دست می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین، امروز صبح در روز دوم سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری نشست تخصصی با موضوع «حکمرانی در نظام سلامت سهم خواری در رابطه بیمار و پزشک» برگزار شد.

 چیوایی، پژوهشگر حوزه سلامت با بیان اینکه هرکس در داخل یک سیستم اشتباه و سراسر تعارض منافع قرار بگیرد دچار خطا می‌شود،گفت: از گونه‌های تعارض منافع می‌توان به ارتباط منافع درآمدی و وظایف اشاره کرد. هرچه منافع درآمدی بیشتر باشد فرد از روح اصلی وظیفه خود بیشتر فاصله می‌گیرد.

او ادامه داد: هرچقدر پزشک مریض ببینید درآمد بیشتری نصیبش می‌شود این در حالی است که وظیفه پزشک این است که بیمار را سلامت نگه دارند. یا تجویز گران‌تر می‌کند یعنی به پزشک گفته می شود که سرم زده شود یا بیمار را بخواباند تا یک پولی به حساب کلینیک بیاید.

پژوهشگر گروه اقتصاد سلامت با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰درصد ام آر آی‌ها غیرضروری است، اظهار کرد: ٣٥،٤٠ هزار میلیارد بودجه وزارت بهداشت از راه درمان بیمار به دست می‌آید که این حجم بزرگ درآمدی با وظیفه ذاتی آن در تضاد است.

چیوایی در نهایت به چند چالش که سبب تعارض منافع میان پزشک و بیمار می‌شود اشاره کرد و گفت: تفویض حق قاعده گذاری برای خود، اتحاد ناظر و منظور، تبانی ارائه دهندگان خدمت و سهم خواری از جمله چالش‌های این حوزه به شمار می‌آیند.

در ادامه حنیفی‌ها، فعال حوزه سلامت عمومی با اشاره به رابطه پزشک و بیمار گفت: عدم ایجاد آسیب و سودرسانی، پایه‌های اساسی پزشکی است و یکی از مسائل مهم توجه مناسبی است که پزشک به بیمار باید ارائه دهد.

او ادامه داد: رفتار غیر حرفه‌ای در جامعه محدودی از پزشکان باعث بی اعتمادی در بین مردم شده و همین موضوع سبب می‌شود در زمینه تشخیص بیماری زمان طلایی درمان را از دست بدهند.

حنیفی‌ها با بیان اینکه مردم تمایل دارند درباره بیماری و وضعیت سلامت‌شان اطلاع داشته باشند، گفت: یک باور غلط وجود دارد که تصور می‌شود مردم تمایل ندارند اطلاع داشته باشند اما این اشتباه است و مردم از مشارکت در درمانشان احساس خوشایندی دارند.

او درنهایت مصرف خودسرانه دارو، منابع اطلاعاتی غیر معتبر، درخواست غیر منطقی بررسی‌های پاراکلینیکی، درخواست غیر منطقی ارجاع و مشکلات سیستماتیک را از جمله چالش‌های حال حاضر عنوان کرد.

پارسا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نفر سومی که در این نشست نکاتی را یادآور شد. او با بیان اینکه باید به مردم این اطمینان را بدهیم که ما در جهت منافع شما حرکت می‌کنیم نه منافع خودمان، گفت: تعارض منافع یعنی یک منفعت ثانویه، منفعت اولیه را تحت شعاع قرار میدهد.  

او ادامه داد: منفعت اولیه مسوولیت حرفه ای ما است که کاری خلاف مصلحت بیمار انجام ندیم. منافع ثانویه برای مثال می‌تواند پیشرفت علمی یا درآمد بیشتر باشد که بر روی منفعت اول ممکن است غلبه کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: سال 1900 در آمریکا روندی باب شده بود که پزشکان از داروخانه هایی که بیمار به آن‌ها معرفی می‌کردند پورسانت می‌گرفتند و یا اگر پزشکانی به جراحی بیمار معرفی می‌کردند کمیسیون خود را دریافت می‌کردند. در حال حاضر در ایران هم چنین موضوعی وجود دارد .

پارسا اضافه کرد: این موضوع اعتماد میان پزشک و بیمار را مختل می‌کند و مشکلات فراوانی در حوزه سلامت و اعتماد عمومی ایجاد می‌کند.

در پایان نیز صفی‌خانی، رییس مرکز آمار وزارت بهداشت با طرح این پرسش که چرا نیازمند مداخله حکمران هستیم، گفت: هنر نظام سلامت در این است که  انگیزه ها را راهبری کند که به نیاز همه پاسخ داده شود.  

او با بیان اینکه گردش مالی باید به گونه ای باشد که حمایت از مردم صورت گیرد، گفت: بدترین تعارض منافع سیاست گذاری اشتباه است. بدترین تعارض منافع این است که من مدیر خوبی نباشم و درست سیاستگذاری نکنم. سیاستگذاری باید دریک مسیر استراتژیک اتفاق بیفتد و قابل اصلاح باشد.