۰ نفر

وضعیت جوی برای امدادرسانی هوایی به سیستان و بلوچستان مناسب نیست

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۶:۰۵
کد خبر: 409185
وضعیت جوی برای امدادرسانی هوایی به سیستان و بلوچستان مناسب نیست

در روزهای گذشته و در کشاکش حوادث و اخبار ناگوار حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در سطح کشور، چندین استان درگیر سیل و آبگرفتگی‌های شدید شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به نحوی که هنوز هم با مشکلات شدیدی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. این در حالی است که برخی روستاهای استان سیستان و بلوچستان به‌صورت کامل تخلیه و 23 مسیر ارتباطی نیز در این استان بسته شده است. همین امر نیز سبب شده امدادرسانی‌ها به مناطق درگیر سیل در استان سیستان و بلوچستان با سختی مواجه باشد.

با مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این باره گفت‌و‌گویی داشتیم که می‌خوانید.

در حال حاضر کدام استان بیشتر از سایرین درگیر سیل و آبگرفتگی است و کدام مناطق تخلیه شده‌اند؟

مناطق زیادی از استان سیستان و بلوچستان درگیر هستند و تاکنون 6 روستا در کنارک به‌طور کامل تخلیه شده‌اند و مردم اسکان اضطراری داده شده‌اند و 13 شهرستان هم دچار آبگرفتگی شدید هستند.

آیا محورهای مواصلاتی روستاها برای امدادرسانی باز هستند؟ روستاهایی که دسترسی جاده‌ای به آنها مقدور نیست، چگونه کمک‌ها را دریافت می‌کنند؟

تعدادی از روستاهای شهرستان‌های دلگان، فنوج، نیکشهر، زرآباد، کنارک و چابهار به‌طور کامل در محاصره سیل هستند و دسترسی جاده‌ای به آنها مقدور نیست. متأسفانه وضعیت جوی برای امدادرسانی هوایی هم مناسب نیست اما یک فروند بالگرد از استان هرمزگان به سیستان و بلوچستان فرستاده شده و در حال امدادرسانی به روستاهای مذکور است.

تاکنون چه اقلامی به استان سیستان و بلوچستان ارسال شده است؟

تا این لحظه 2 هزار و 500 چادر ارسال شده، البته هلال احمر استان 9 هزار چادر در اختیار داشتند. به تعداد ده هزار و 200 بسته غذایی، 3 هزار و 280 تخته پتو هم علاوه بر موجودی‌های استان، از استان‌های هم جوار ارسال شده است. 5 تن نایلون، 12 هزار تن بطری روغن، حدود 20 تن موادغذایی و 3 هزار بسته غذایی یک ماهه نیز ارسال شده است.

به‌عنوان یک کارشناس، به نظر شما، عمده مشکلات مردم در حال حاضر چیست و آیا به لحاظ اقلام و موادغذایی احیاناً مشکلی وجود ندارد؟

تلفن‌ها در مناطق سیل زده قطع هستند و سیستم‌های ارتباطی اختلال دارند، جاده‌ها و محورهای مواصلاتی هم قطع هستند و نیروهای امدادی نمی‌توانند براحتی از طریق جاده‌ها جهت امدادرسانی تردد کنند. البته در قسمت جنوبی استان مسیرهایی که باز هستند به‌صورت زمینی امدادرسانی می‌شوند.

بجز استان سیستان و بلوچستان چه استان‌های دیگری در کشور درگیر سیل و آبگرفتگی هستند؟

بجز استان‌های تهران، خراسان شمالی، گیلان و اردبیل بقیه استان‌های کشور به نوعی درگیر هستند. در مجموع 53 محور کوهستانی هم دچار برف و کولاک هستند. 3 هزار و 132 نفر اسکان اضطراری داشتیم که از این تعداد، یک هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان بودند. در حال حاضر در کل کشور 414 تیم عملیاتی در حال کار کردن هستند.

گویا در استان هرمزگان هم به‌دلیل بارش‌های شدید، مردم درگیر آبگرفتگی هستند، کمی درباره هرمزگان توضیح دهید.

11 شهر استان هرمزگان درگیر آبگرفتگی هستند، متأسفانه یک نفر در شهرستان بشاگرد فوت شد و یک هزار و 313 نفر نیز خدمات امدادی دریافت کردند. در استان هرمزگان تعداد 92 نفر نیز اسکان اضطراری داشتند.