۰ نفر

موتورسوار خوب، موتورسواری که زنده بماند!

۱۲ دی ۱۳۹۸، ۹:۳۲
کد خبر: 406543
موتورسوار خوب، موتورسواری که زنده بماند!

تصادف و مرگ موتورسواران در ایران به خصوص شهرهای بزرگی چون تهران سال‌هاست که مطرح است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، ارزان بودن موتوسیکلت به نسبت سایر وسایل نقلیه موتوری باعث شده تا بازار خرید و فروش این وسیله نقلیه از رونق خوبی برخوردار باشد. محدود شدن مناطق مرکزی شهر تهران به محدوده طرح ترافیک نیز باعث شده تا کار و بار صاحبان موتوسیکلت در این بخش از شهر سکه شود. مسافرکشی و جابه‌جایی بار از مهم‌ترین کارهایی است که صاحبان موتوسیکلت به وسیله آن امرار معاش می‌کنند اما سوار شدن بر مرکب‌هایی که مرگ را سایه به سایه خود می‌بینند، خالی از خطر نیست. موتورهایی که اکثرا فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث هستند و بدون توجه به هیچ قاعده و قانونی سعی در رسیدن هر چه سریع‌تر به مقصد دارند. اما در عین حال ضعف در اجرای قوانین موجود، برای برخورد با موتورسواران متخلف باعث شده تا نه تنها این راکبان مرگ برای شهر به معظلی جدی بدل شوند که سایه شوم مرگ، دایم بر بالای سرشان چرخ بزند و آمار فوت شدگان ناشی از تصادفات آنها روز به روز افزایش پیدا کند. آماری که به گفته رییس اورژانس تهران به فوت بیش از یک نفر در روز در پایتخت منجر می‌شود.

آمارهای بی‌رحم

با این وجود اما آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات راکبان موتورسوار بسیار بالاتر از اینهاست. براساس آمار منتشر شده در سال گذشته 3 هزار و 745 موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد 3 هزار و 608 نفر مرد و 137 نفر زن بوده‌اند. در حقیقت آمار تلفات موتوسیکلت‌سواران در سال گذشته 21.8 درصد از کل تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.

در این میان رتبه اول این تلفات به پایتخت می‌رسد که با 386 مورد فوتی رکورددار تلفات موتورسواری در کشور است. فارس با 327و اصفهان با 289 بعد از تهران بیشترین آمار فوتی‌های موتورسواری را از آن خود کرده‌اند. در این بین، بررسی جدول سنی فوت شدگان نیز به نوبه خود جالب توجه است. براساس آمار موجود ۵۴.۶ از کشته‌های موتوسیکلت بین ۱۸ تا ۳۹ سال داشته‌اند که تفکیک سنی سایر گروه‌ها به شرح ذیل بوده است: کمتر از ۱۰ سال ۱.۵ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۲ درصد، ۴۰ تا ۴۹ سال ۱۰.۷ درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۲ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۱.۹ درصد. رده سنی یک دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است. این آمار امسال هم وضعیتی تقریبا مشابه با سال 97 را داشته است به ‌طوری که در نیمه نخست سال جاری از 9 هزار و ۳۶۰ نفر فوت شده در حوادث رانندگی ترافیکی 20.7 درصد یعنی هزار و 938 نفر موتوسیکلت سوار بوده‌اند. بدین‌ ترتیب اگر نیمه دوم سال نیز به همین سبک و سیاق ادامه داشته باشد، آمار موتورسواران کشته شده در تصادفات موتورسواری به حدود 4 هزار نفر خواهد رسید که کمی بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

آماده‌ باش پر سر و صدا

این آمار به علاوه تردد بی‌ضابطه و بی‌قاعده موتوسیکلت‌ها در سطح شهرهای بزرگ به خصوص در شهر پرترافیکی چون تهران باعث شد تا بالاخره شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی به فکر ساماندهی این وسیله نقلیه در سطح شهر بیفتند. چند ماه قبل و در تابستان شهردار تهران با توجه به وضعیت نابسامان تردد موتوسیلکت‌ها در سطح پایتخت بر لزوم ساماندهی آنها تاکید کرد و از تلاش شهرداری در خصوص طراحی برنامه‌ای برای ساماندهی موتورسوارها در تهران خبر داد. درست چند روز بعد از این اظهارات، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز خبر از آغاز اجرای طرح ساماندهی موتورسواران از ابتدای شهریور ماه در پایتخت داد گرچه معلوم نشد این طرح عملا چرا تا آبان‌ماه اجرایی نشد و در این ماه سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت در جمع خبرنگاران خبر از اجرای مجدد این طرح از صبح سه‌شنبه چهاردهم آبان ماه داد! او در تشریح اهداف پلیس برای اجرای این طرح گفت: هدف پلیس از اجرای طرح ساماندهی، برخورد با موتورسواران یا توقیف نیست اما با موتورسوارانی که باعث ایجاد مشکل می‌شوند، برخورد می‌شود. سردار رحیمی با ذکر اینکه پلیس هیچ مخالفتی برای استفاده از موتوسیکلت ندارد، افزود: این وسیله، وسیله‌ای برای امرار معاش بسیاری از شهروندان است اما آنچه که مهم است، رعایت قانون و مقررات است بنابراین موتوسیکلت‌سواران باید قوانین را رعایت کنند.

فرمانده انتظامی پایتخت اشاره‌ای هم به آمار بالای کشته‌شدگان هنگام موتورسواری داشت و گفت: بالغ بر ۴۵ درصد از کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به راکبان موتوسیکلت‌هاست. همچنین 20درصد از عابران پیاده‌ای که جان خود را از دست می‌دهند با موتوسیکلت‌ها تصادف کرده‌اند. او در این ‌باره تاکید کرد: ما نه می‌خواهیم موتوری توقیف شود و نه می‌خواهیم کسی را جریمه کنیم. آنچه که مهم است این است که موتوسیکلت‌سواران قانون را رعایت کنند. اما این تنها طرح اجرا شده در این مدت نبود. چند ماه بعد از این سخنان شهردار و چند روز پس از آغاز طرح پلیس برای ساماندهی موتورسواران، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز خبر از آغاز به کار کمپین «موتورسوار خوب» خبر داد و گفت: ۱.۵ میلیون موتورسوار در تهران وجود دارد که بسیاری از آنها با رفتارهایی ضمن ایجاد حس ناامنی برای شهروندان بر اثر سوانح مختلف آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به خود، خانواده و جامعه وارد می‌کنند. فرمانده پلیس تهران با بیان اینکه موتورسواران عامل بیشترین آمار مرگ و میر در ایران و جهان به شمار می‌روند، عنوان کرد: آمارها میزان نارضایتی از شیوه‌های موتورسواری را حدود ۷۰ درصد، نارضایتی از میزان دزدی و سرقت را ۳۴ درصد، رضایت از موتوسیکلت به عنوان وسیله کار را ۵۶ درصد و رضایت از موتوسیکلت به عنوان وسیله نقلیه را ۸۴ درصد بازگو می‌کند که نشان می‌دهد باید برای این قشر از جامعه برنامه جدی در حوزه فرهنگی در نظر گرفته شود. به گفته او این کمپین به همت اداره کل آموزش‌های شهروندی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهر تهران با همکاری معاونت حمل و نقل ترافیک و راهور تهران بزرگ به منظور پیدا کردن راه‌حلی برای مسائلی چون ایجاد حس ناامنی برای شهروندان به دلیل تردد موتورسواران در پیاده‌روها، آمار بالای مرگ و میر و جراحت موتوسواران در تصادفات شهری، نارضایتی عمومی شهروندان از رفتارهای پرخطر موتورسواران، سهم بالای خودمراقبتی مانند استفاده از کلاه ایمنی در کاهش‌ دادن سوانح مربوط به موتورسواران و کمبود آموزش‌های لازم به موتورسواران طراحی شده است. جوادی‌یگانه اهداف این کمپین را تشخص دادن و هویت دادن به موتورسواران از طریق تعریف موتورسوار خوب، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی درباره بی‌نظمی‌ها و قانون‌شکنی‌های موتورسواران با رویکرد ایجابی و تاکید بر خانواده موتورسواران و افراد پیرامون آنها عنوان کرد.

حمایت از کمپین

این کمپین با استقبال و حمایت بسیار خوبی از سوی برخی از مسوولان مرتبط مواجه شد. رییس اورژانس تهران به عنوان یکی از طرفداران این طرح با اشاره به آغاز کمپین موتورسوار خوب گفت: برگزاری کمپین‌های این‌چنینی می‌تواند در ارتقای فرهنگ درست ترافیک بسیار موثر باشد، یک موتورسوار وقتی صبح از منزل خارج می‌شود اگر در تمام طول روز به این فکر باشد که خانواده‌اش منتظر بازگشت او هستند با استفاده از کلاه و لباس مناسب و احترام به قوانین می‌تواند، جان خود را حفظ کند. پیمان صابریان با بیان اینکه ۳۰ درصد مصدومان اورژانس تهران مربوط به حوادث رانندگی است، تصریح کرد: روزانه یک موتورسوار جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهد و متاسفانه بیشتر مصدومان ترومایی که با آمبولانس به بیمارستان منتقل می‌شوند، موتورسوار هستند. صابریان همچنین اظهار کرد: روزانه ۳۵۰ مصدوم ناشی از حوادث رانندگی در تهران داریم و اغلب آنها موتورسوار هستند چراکه در داخل شهر سرعت خودروها خیلی بالا نیست و بیشتر مصدومان را موتورسواران تشکیل می‌دهند.این مقام مسوول در اورژانس تهران ادامه داد: با توجه اینکه تعداد موتورسواران در شهر تهران بسیار بالاست، اگر این موتورسواران اصول ایمنی را رعایت نکنند احتمال افزایش آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در شب افزایش پیدا می‌کند.