۰ نفر

۶۵دانشگاه کشور در میان موثرترین دانشگاه‌های پر استناد برتر دنیا

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۲۱:۳۹
کد خبر: 406176
۶۵دانشگاه کشور در میان موثرترین دانشگاه‌های پر استناد برتر دنیا

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۶۵دانشگاه کشور در میان موثرترین دانشگاه‌های پر استناد برتر دنیا حضور دارند و نام ۳۵۴پژوهشگر ایرانی در لیست پژوهشگران یک درصد برتر جهان وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رضا ملک زاده در مراسم نکوداشت سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی پدر علم مهندسی پزشکی ایران که امروز سه شنبه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، در سخنانی به بیان پیشرفت های علمی کشور پس از انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: در حال حاضر دو هزار و ۶۴۰ دانشگاه در کشور داریم که این میزان پنج برابر کشورهای پیشرفته است.

وی افزود: امروزه ۷۰ هزار عضو هیئت‌علمی و ۴۰ هزار پزشک متخصص در ایران وجود دارد. ما امروزه ۳۰ درصد از تولید علم خاورمیانه و شمال آفریقا و ۲۲ درصد تولید علم کشور های اسلامی را به خود اختصاص داده‌ایم.

ملک‌زاده با بیان این که به طور کلی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل فارغ‌التحصیلان دکتری ph.d امکان ادامه کار و داشتن شغل آکادمیک را پیدا می‌کنند افزود: با این سرعتی که فارغ التحصیلان دکترای مهندسی تولید می‌شوند سیستم آموزش عالی مهندسی در آینده توانایی جذب و به کارگیری اکثر فارغ‌التحصیلان دکترای مهندسی  را ندارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان با اشاره به تاثیرات علمی هاشمی گلپایگانی بر فضای علمی کشور پس از انقلاب اسلامی درباره جایگاه علمی ایران در سال ۲۰۱۹ گفت: ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه اول در تولید علم و انتشار مقاله در منطقه را به دست آورده است.

علی اکبر صالحی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: دیروز متوجه شدم که قرار است امروز نکوداشت برادر گرانقدرم هاشمی برگزار شود بنابراین به دفتر اعلام کردم که هر کاری که وجود دارد لغو کنید، من حتماً باید به این برنامه بروم. قریب به ۴۱ سال است که با هاشمی آشنایی دارم شخصیت ایشان به‌ گونه‌ای است که همه را جذب می‌کند.

وی افزود:  زمانی که ایشان وزیر بود من رئیس دانشگاه صنعتی شریف بودم. ایشان افتخار دادند و من را به عنوان معاون آموزشی منصوب کردند یکی از بهترین دوران خدمت بنده همان دوران بود. مدیران دو دسته هستند "مدیران ماکرو"و "مدیران میکرو "، مدیران میکرو مدیرانی هستند که آنقدر به جزئیات توجه می کنند تا اصل از دست برود اما آقای هاشمی یک مدیر ماکرو بود.

صالحی با بیان این که دوره وزارت هاشمی یکی از بهترین دوران وزارت علوم بود افزود: در آن زمان بحث جذب ایرانیان خارج از کشور مطرح بود همان مشکل را الان هم داریم؛ یعنی برخی محققان و نخبگان ترجیح می دهند در خارج از کشور فعالیت کنند البته نمی‌توان چندان هم به آنها خرده گرفت چراکه ممکن است در خارج از ایران امکانات بهتری برای ایشان فراهم باشد هاشمی در آن زمان بحث "استادِ معین" را پیشنهاد کردند یعنی استادان ایرانی خارج از کشور در همان کشورهای خارجی باشند اما به گونه‌ای عمل کنند که اتصال علمی با ایران برقرار باشد.

رییس سازمان انرژی‌ اتمی ادامه داد: بحث تشویق استعداد های خوب برای انتخاب رشته های علوم پایه در دوره وزارت ایشان هم مطرح بود نمی‌توانیم جبری به دانشجویی که تازه می‌خواهد وارد دانشگاه شود بگوییم فیزیک یا شیمی را انتخاب کن معمولاً دانش‌آموزان علاقه‌مندند که پزشک یا مهندس شود ما به این نتیجه رسیدیم که باید شرایط تشویقی را برای انتخاب رشته های علوم پایه فراهم کنیم. پیشنهاد شد دکترای پیوسته فیزیک ریاضی و بیوتکنولوژی در دفترچه کنکور ایجاد شود برخی گفتند چنین چیزی در خارج از کشور نداریم ولی ما گفتیم تا کی باید باید اقتباس‌کننده باشیم؟

صالحی افزود: دکترای پیوسته برخی رشته‌های علوم پایه ایجاد شد و در نهایت شاهد آن بودیم که برترین رتبه‌های کنکور این رشته‌ها را انتخاب می‌کردند و برخی دانشجویان حتی تا پایان دکترا هم در ایران‌ نمی‌ماندند، یعنی آن قدر خوب تربیت شده بودند که کشورهای خارجی در همان میانه تحصیل از آن‌ها دعوت می‌کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان با توصیف صفات یک عالم و نسبت دادن آن‌ها به گلپایگانی افزود: از بانیان این مراسم تشکر می‌کنم. نام نیک هاشمی بر کتاب قطور افتخارآفرینان ایرانی در زمره بزرگان ثبت خواهد شد.