۰ نفر

2 میلیون هکتار از جنگل‌ها در اختیار نهادهای دولتی و نظامی است

۹ دی ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 405698
2 میلیون هکتار از جنگل‌ها در اختیار نهادهای دولتی و نظامی است

کارشناسان می‌گویند که طرح انتقال آب خزر به استان سمنان 700 هکتار از جنگل‌های باستانی هیرکانی را تخریب می‌کند. با وجود این بهمن افراسیابی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری به «ایران» می‌گوید:«وزارت نیرو هیچ استعلامی درباره طرح انتقال آب خزر به سمنان از سازمان جنگل‌ها نکرده است.» و این در حالی است که سازمان جنگل‌ها خواستار ارائه نقشه مسیر انتقال آب خزر از وزارت نیرو شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، افراسیابی در نشست معاونت امور اراضی می‌گوید:«ما هم مثل شما شنیده‌ایم که قرار است آب دریای خزر به سمنان منتقل شود. هیچ استعلامی از سازمان جنگل‌ها نشده که نقشه مسیر را به ما اعلام کنند. براساس قانون ابتدا باید نقشه مسیر را به سازمان بدهند تا بررسی شود.» او می‌گوید: «در این بررسی‌ها هم می‌توانیم مخالفت و هم با ملاحظاتی موافقت کنیم. همچنین می‌توانیم با تغییراتی در مسیر با طرح انتقال موافقت کنیم.»

افراسیابی در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان جنگل‌ها به‌عنوان متولی اصلی حفاظت از جنگل‌ها منتظر استعلام وزارت نیرو مانده و واکنش نشان نمی‌دهد هم می‌گوید:«تا نقشه مسیر را به ما ندهند اظهار نظر غیرکارشناسی نمی‌کنیم. اصلاً ممکن است انتقال این آب به‌صورت تونلی باشد! ما نمی‌دانیم کجای آن کانال کشیده می‌شود! آیا درباره چیزی که اطلاعی نداریم باید اظهار نظر کنیم.»

او در پاسخ به این سؤال هم که چرا وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها را در ماجرای انتقال آب دخیل نمی‌داند می‌گوید:«هنوز که این طرح اجرا نشده است.» او در ادامه درباره این که آیا سازمان جنگل‌ها باید منتظر باشد تا طرح اجرا شود و بعد از تخریب جنگل‌ها، وارد ماجرا شود؟ می‌گوید: «به‌طور قطع بدون اجازه سازمان جنگل‌ها هیچ گونه فعالیتی در جنگل‌ها انجام نمی‌گیرد.»

افراسیابی در ادامه این نشست زمین، افت شدید آب‌های زیر زمینی، شور شدن آب‌های زیرزمینی و... را ازجمله دلایل تخریب جنگل‌ها ومنابع طبیعی می‌داند ومعتقد است رسانه‌ها به این آسیب‌ها توجه لازم را ندارد.

کمبود جنگلبان جنگل‌ها را می‌آزارد

افراسیابی حوزه تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها را 135 میلیون هکتار می‌داند که توسط 3150 جنگلبان حفاظت می‌شود. او بحث را به کمبود «جنگلبان» می‌کشاند و می‌گوید: «الان هر 40 هزار هکتار جنگل و مرتع توسط یک نیرو حفاظت می‌شود در حالی که باید هر 10 هزار هکتار یک نیروی حفاظت داشته باشد.» به‌گفته او سازمان جنگل‌ها سعی می‌کند این کمبود را با مشارکت‌های مردمی جبران کند. البته در حال حاضر بیش از 2 میلیون هکتار از جنگل های کشور در دست بخش های دولتی و برخی از نهادهای نظامی است.

سالانه 8 و نیم میلیون متر مربع جنگل سوخت می‌شود

آمارهای این مقام مسئول نشان می‌دهد که جنگل نشینان سالانه 8 ونیم میلیون متر مربع جنگل را به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. البته تخریب منابع طبیعی برای تأمین سوخت تنها به جنگل‌ها محدود نمی‌شود. به گفته او هر سال 600 هزار تن بوته بیابانی هم کنده می‌شود تا اجاق روستائیان و ساکنان این مناطق را گرم نگه دارد. به گفته افراسیابی سازمان جنگل‌ها برای کاهش این مخاطرات برای 455 هزار خانوار سوخت جایگزین تعریف کرده است که برخی از آنها از انرژی‌های خورشیدی سود می‌برند.

استفاده از سوخت و قطع درختان تنها تهدید جنگل‌های هیرکانی، زاگرسی و تورانی نیست. بیماری‌ها هم به جان آنها افتاده‌اند. افراسیابی این بیماری‌ها را ناشی از خشکسالی و تغییر اقلیم می‌داند و می گوید، شب پره بلای جان شمشاد‌های شمالی شده است. 42 هزار هکتار شمشاد هیرکانی از شب پره زخم کاری خورده‌اند. او همچنین از برنامه کاربردی نجات ذخیره ژنتیکی شمشاد سخن به میان می‌آورد: «تا حدودی در نجات شمشادهای هیرکانی موفق بودیم.» همچنین از سال 92 هم قارچی به‌نام «بلایت» بلای جان شمشاد‌ها شد. به گفته افراسیابی «بلایت شمشاد» قارچ بسیار خطرناکی است که نزدیک به پنج سال می‌تواند در خاک زنده بماند. به همین دلیل او مبارزه با این قارچ را کار دشواری می‌خواند.

بیماری‌ها فقط به جنگل‌های هیرکانی محدود نمی‌شود. آن‌طور که افراسیابی می‌گوید: «سوسک‌های چوب خوار و قارچ زغال هم به جنگل‌های زاگرس شبیخون زده‌اند و یک میلیون هکتار از آن را آلوده کرده‌اند.» او از خسارت بالای این دو آفت به جنگل‌های زاگرسی خبر می‌دهد‌: «حدود 10 درصد از درختان بیمار خشک شده‌اند.» پروانه جوانه خوار هم بلوط‌های زاگرس را هدف قرار داده است. افراسیابی از خسارت شدید این آفت به بلوط زارهای کشور خبر می‌دهد. اما پروانه‌های جوانه خوار نیز پایان این تلخی بی‌پایان در عرصه‌های جنگلی کشور نیستند. «شپشک‌های سفید» هم تاغ زارها را در فلات مرکزی بیمار کردند.

افراسیابی تغییرات اقلیمی، خشکسالی و کاهش رطوبت زمین را عامل حمله این گونه آفت به این درختچه اعلام می‌کند. تاغ با مقاومت بسیار زیاد در برابر خشکی و گرما برای جلوگیری از گسترش کویر استفاده می‌شود.

البته او اعتقاد دارد که پوشش گیاهی فلات مرکزی را پیش از ‌شپشک‌ها، تنش‌های آبی از بین می‌برد.

جنگل‌های ایرانی- تورانی هم از آفت‌ها و بیماری‌ها جان سالم به در نبرده‌اند. «تشی»‌ها هم زخم کاری به این جنگل‌ها زده‌اند. افراسیابی حضور تشی‌ها در جنگل‌های ایرانی- تورانی را هم از چشم تغییر اقلیم می‌بیند. تشی، جانوری است که پوست درختان را می‌خورد و ریشه آنها را از بین می‌برد.

به گفته افراسیابی ‌«به‌دلیل خشکسالی‌ها در کشور، ترکیب پوشش گیاهی و تنوع غذایی این آفت از بین رفته و تشی‌ها گرسنه مانده‌اند.» تشی‌های گرسنه به بدنه درختان بنه حمله و از آنها تغذیه می‌کنند. به گفته افراسیابی تشی‌ها درختان بنه را در رویشگاه ایرانی- تورانی خشک کرده‌اند.

 تشی هم تنها تهدید رویشگاه ایرانی-تورانی نیست. افراسیابی بیشترین خسارت وارده به این جنگل‌ها را از سوی گیاهان انگلی و نیمه انگلی مانند لورانتوس، ارس‌واش و دارشواش می‌بیند و از خسارت بالای این گیاهان انگلی به جنگل‌ها خبر می‌دهد. به‌ گفته وی اعتبار لازم برای مبارزه با این آفت‌ها تأمین شده است. از طرفی جنگل‌های ارسباران هم در امان نمانده‌اند و پروانه دم قهوه‌ای به آنها هجوم آورده است! افراسیابی فصل مبارزه با پروانه دم قهوه‌ای را زمستان و فصل بی‌برگی درختان می‌داند و می‌گوید: «با بهره برداران بومی برای مبارزه با این آفت قرارداد بسته‌ایم.»

معدنکاوان به‌دنبال 80 میلیون هکتار جنگل

او البته معادن را یکی از معارض‌های همیشگی جنگل‌ها می‌داند‌: «از سال 82 تا به امروز وزارت صنعت و معدن در 80 میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور به‌دنبال استخراج معادن بوده است که با استخراج در 5/4 میلیون هکتار آن موافقت کردیم.» به‌گفته افراسیابی سازمان جنگل‌ها به صنعت و معدن اعلام کرده است که حق هیچ گونه فعالیت در مراتع درجه یک، بیشه زارها و جنگل‌ها را ندارد.

وزارت راه 50 برابر درختان قطع شده سی سخت را بکارد

معاون سازمان جنگل‌ها درباره قطع درختان جاده یاسوج به سی سخت هم می‌گوید: «این مسیر پیچ خطرناکی داشت و هرساله به مرگ و میر محلی‌ها منجر می‌شد.» او ساخت این جاده را خواست محلی و روستائیان اعلام می‌کند و می‌گوید:«ما با ملاحظاتی موافقت کردیم که این جاده ساخته شود.» برخلاف افراسیابی، فعالان منابع طبیعی و محیط زیست استان اعتقاد دارند که این مسیر نیاز به تعریض نداشت. افراسیابی می‌گوید: «وزارت باید 50 برابر درختان قطع شده در مسیر یاسوج به سی سخت را بکارد.»‌