۰ نفر

چگونه اهواز با 4 ساعت بارش غرق شد؟

۷ دی ۱۳۹۸، ۶:۴۴
کد خبر: 405156
چگونه اهواز با 4 ساعت بارش غرق شد؟

بیش از 10 روز است که انواع پمپ‌های دیزلی، برقی و کفکش در گوشه و کنار شهر مسطح اهواز مشغول کارند تا آب‌های سیلاب 4ساعت بارش را از خیابان‌ها ، کوچه‌ها و خانه‌ها خارج کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت: مسئولان می‌گویند، در 50 سال گذشته اهواز سه بار چنین بحرانی را تجربه کرده و البته در همه این بحران‌ها این شهر آماده نبوده است. عدم آمادگی و آسیب‌پذیری اهواز در برابر آب گرفتگی، امروز از دو بحران قبلی هم بیشتر شده؛ شهر در زمین و هوا بی‌وقفه رشد کرده، اما شبکه آب و فاضلاب همان ظرفیت گذشته را دارد. این شبکه دو هزار و 400 کیلومتر طول دارد که نیمی از آن فرسوده است. هرچه آب در سطح شهر بیشتر بماند خطر رشد و شیوع انواع بیماری های پوستی و تنفسی هم افزایش می‌یابد. پس تخلیه سریعتر آب باید در اولویت باشد. «مهرداد شریفی» دبیر شورای سلامت اهواز  می‌گوید: «در جریان بارندگی‌های اخیر، آب‌های سطحی وارد سامانه فاضلابی شده که انواع فاضلاب خانگی، صنعتی، کشاورزی و از همه خطرناک تر فاضلاب‌های بیمارستانی را در خود داشته پس باید هرچه سریع‌تر و حداکثر در مدت یک هفته مکان‌هایی را که آلوده به فاضلاب شده با «شیر آهک» گندزایی کرد». به‌گفته شریفی، تعلل در این زمینه می‌تواند موجب شیوع انواع بیماری روده‌ای، قارچی و پوستی شود. البته با قول مساعد شهردار اهواز و حساسیت استاندار خوزستان در این زمینه کار گندزدایی از مناطقی چون شهرک دانشگاه، کوی علوی، بهارستان، فرهنگ شهر و... که بحرانی تراست، شروع شده است. از شریفی در مورد سلامتی آب شرب اهواز پرسیدیم که وی پاسخ داد: به‌دنبال این اتفاق نمونه‌برداری از آب شرب تشدید شده و خوشبختانه در حال حاضر آب شرب هیچ مشکلی ندارد و جای نگرانی نیست.

متأسفانه کلانشهر 1.5 میلیون نفری اهواز بیش از چند دهه است که بدون توجه به زیر ساخت‌های شهری مانند شبکه فاضلاب نه تنها به‌صورت افقی بلکه در ارتفاع  هم توسعه بی‌رویه یافته است. اگر گشتی در محله‌های اصلی شهر اهواز چون کوی انقلاب، کوروش، ملت وشهرک دانشگاه بزنید و پای درد دل مردم و حتی کارشناسان شهری بنشینید می‌بینید که این مشکل امروز و دیروز این شهر نیست بلکه شبکه فعلی فاضلاب حتی جوابگوی اهواز 40 سال پیش نیز نبوده چه برسد به کلانشهر فعلی. طی هفته گذشته برخی از شهرهای خوزستان از جمله اهواز و کارون با مشکل بارندگی و بالا آمدن فاضلاب روبه‌رو بودند؛ هر چند که در بسیاری از نقاط این شهرها فاضلاب فروکش کرده، اما بیم آن می‌رود که با وقوع بارشی دیگر این مشکل دوباره خود را نشان دهد.

حل مشکل فاضلاب اعتبار می‌خواهد

در حال حاضر همه راه حل‌های بحران آب گرفتگی اهواز موقتی و مقطعی است. این راه حل‌ها تضمین نمی‌کند که شهر با یک بارش دیگر دچار آب گرفتگی نشود. دلیل آن هم فرسودگی شبکه و جدا نبودن شبکه آب و فاضلاب از شبکه دفع آب‌های سطحی است. «بهنام مریدی» مدیرعامل آبفای اهواز در این باره  می‌گوید: این شهر 2 هزار و 400 کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که یک هزار و 100 کیلومتر آن عمر بیش از 40 سال دارد که از نوع لوله‌های بتنی و آزبستی است. به‌گفته وی هر بار که بارش گسترده‌ای در اهواز صورت می‌گیرد به‌دلیل نبود شبکه دفع آب‌های سطحی، شبکه فاضلاب هم نمی‌تواند جوابگو باشد چون فقط برای دفع فاضلاب تعریف شده نه دفع آب‌های سطحی که مسئول مستقیم آن شهرداری است؛ به همین دلیل با هر بارندگی گازهایی متصاعد می‌شود که زمینه ساز مشکلات بزرگی برای مردم است. چنین شرایطی موجب شده گاه شاهد نشست‌های بزرگ زمین در سطح شهرباشیم که حتی خودروها را هم می‌بلعد. مریدی البته این را هم تصریح می‌کند که طرح جامعی برای فاضلاب اهواز دیده شده که تاکنون 41 درصد پیشرفت داشته، اما برای اتمام طرح نیاز به 4 هزارو 500 میلیارد تومان اعتبار است که رقم بالایی است.

به‌گفته وی در بارندگی اخیر اهواز در 4 ساعت بالغ بر 90 میلیمتر بارش ثبت شد که این مسأله آبگرفتگی بیشتر نقاط این شهر را به‌دلیل اینکه شبکه فاضلاب جوابگوی تخلیه این حجم از آب‌های سطحی نبود در پی داشت و برای مردم شهر مشکلاتی به وجود آمد. این سامانه فرسوده تنها قادر به جمع‌آوری فاضلاب است و نمی‌تواند آب‌های سطحی را جمع‌آوری کند.

لزوم توجه به مشکل اهالی شهرک دانشگاه

 «محمد هادی قنوات»عضو شورای اسلامی شهر اهواز هم در گفت‌و‌گو با ما با اشاره به اینکه در سال 2005 میلادی بانک جهانی حدود 275هزار دلار برای اصلاح سامانه فاضلاب شهرهای اهواز و شیراز اختصاص داده بود، تصریح می‌کند: قرار بود از این میزان 145 هزار دلار که حدود 2 هزار میلیارد تومان می‌شد به مشکل فاضلاب اهواز اختصاص یابد که متأسفانه به‌دلیل برخی از مشکلات از جمله تحریم‌ها به نتیجه نرسید و هیچ گزارش رسمی هم در خصوص سرنوشت این پول نداریم. مشکل فاضلاب از همان سال‌ها وجود دارد، اما به‌دلیل خشکسالی، هیچگاه جدی گرفته نمی‌شد و در اولویت برنامه‌های شهری جایی نداشت تا اینکه سال گذشته با شدت گرفتن بارش‌ها باز خودنمایی کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز تأکید می‌کند: شهرداری با مشکلات بزرگی مانند نقدینگی و کمبود درآمدها روبه‌روست و از سوی دیگر خوزستان از سال 93 عوارض آلایندگی چند هزار میلیارد تومانی خود را از وزارت نفت طلب دارد؛ پس ما در استان، خودمان حتی با توجه ویژه استاندار قادر به حل این مشکل نیستیم و چشم امید ما به ورود رهبر معظم انقلاب به حل این مشکل و دستور ایشان به رئیس جمهوری برای رفع هرچه سریعترمعضل فاضلاب شهر اهواز است.

وی از مسئولان کشوری و استانی خواست، با توجه به اینکه این چندمین بار است که به‌دلیل نبود مدیریت هماهنگ شهری این مشکل برای مردم اهواز پیش آمده ضمن دلجویی از مردم ترتیبی اتخاذ شود تا خسارت وارده به مردم این شهر جبران شود.

عذر خواهی شهردار اهواز از مردم

در همین حال، «موسی شاعری» شهردار اهوازهم با اشاره به اینکه وی تنها 6 ماه است کار خود را در شهرداری آغاز کرده، از مردم اهواز به‌خاطر مشکل پیش آمده عذر خواهی می‌کند و می‌افزاید: این حجم بارش در 55 سال گذشته فقط 3 بار اتفاق افتاده؛ ما در سه ساعت 17 میلیون متر مکعب بارش داشتیم و به همین دلیل شرایطی مانند سیل در شهرپیش آمد. به‌گفته وی در سال 69 بر اساس قانون شرکت‌های آب و فاضلاب کشوربحث فاضلاب از شهرداری اهواز به شرکت آب و فاضلاب سپرده شد و حتی همه تجهیزات مربوط به توسعه این شبکه در اختیار این شرکت قرار گرفت، اما تا این تاریخ شهرداری شبکه فاضلابی را اجرا کرده بود که از نوع مختلط بود یعنی قرار بود این شبکه هم دفع فاضلاب و هم آب‌های سطحی را انجام بدهد.

متأسفانه در سال‌های بعد نه تنها شبکه فاضلاب به روز نشد بلکه هیچ اقدامی برای دفع آب‌های سطحی صورت نگرفت. در سال‌های بعد شهرداری مطالعه‌ای را برای شبکه آب‌های سطحی انجام داد که ارزیابی حکایت از هزینه چند هزار میلیارد تومانی داشت که خارج از توان شهرداری بود، به همین دلیل والبته خشکسالی کسی به‌دنبال ایجاد این شبکه نرفت. بودجه سال 98 شهرداری اهواز معادل 550 میلیارد تومان بود که تنها 100میلیارد تومان آن محقق شد.