۰ نفر

شوآف جدید بازیگران ایرانی +عکس

۵ دی ۱۳۹۸، ۲:۰۵
کد خبر: 404796
شوآف جدید بازیگران ایرانی +عکس

عکس‌های یادگاری سلبریتی‌ها با کاج‌های کریسمس و تبریک آغاز سال نوی میلادی باعث شده که آنچنان فرهنگ آغاز سال نوی میلادی در سال‌های اخیر جان بگیرد که فروش درخت کاج کریسمس تبدیل به یک تجارت جدید و پر سود شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هنوز هیاهوی مراسم شب چله (یلدا) که  مملو از ظرفیت‌ فرهنگی برای گسترش فرهنگ ایرانی _ اسلامی پایان نیافته که سر و کله کاج‌های کریسمس در ویترین مغازه‌ها، شبکه‌های مجازی و سایت‌های فروش کالا پیدا شده است.عکس‌های یادگاری سلبریتی‌ها با کاج‌های کریسمس و تبریک  آغاز سال نوی میلادی هم در گسترش هر روزه این فرهنگ وارداتی بی‌تاثیر نبوده است.

براساس یک تحقیق 90درصد خریداران کریسمس، مسیحی نیستند و گفته می‌شود طی روزهای گذشته حدود 6 میلیارد تومان درخت‌کاج در تهران فروش رفته است.

جمعیت ارامنه ایران بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار نفر است و به نظر نمی‌رسد این گردش مالی چند میلیاردی فروش کاج کریسمس در ایران تنها مختص به جمعیت ارامنه و دیگر فرق مسیحی که جمعیت انگشت‌ شماری نسبت به ارامنه دارند، محدود شود.

کاج‌های کریسمس که به کاج‌های نوئل معروف هستند در سایت‌های خرید و فروش آنلاین به طور متوسط بین 100 تا 500 هزار تومان  فروخته می‌شود و برخی اخبار حاکی از فروش کاج‌های یک تا 5 میلیونی است.

هادی کاشانی، کارشناس فضای سبز شهری با اشاره به اینکه کاج نوئل متداول‌ترین نوع کاج در فرهنگ سال نوی میلادی است، گفت: این نوع کاج عموما در جایی‌که آب فراوان وجود دارد، پرورش داده می‌شود.

وی نگه‌داری از این کاج را در فضاهای شهری بسیار سخت عنوان کرده و گفت: عمده درخت‌های کاجی که برای مصارف شب سال نوی میلادی کاشته می‌شوند، تنه‌شان بریده شده و در واقع محکوم به مرگ هستند.

امان‌الله قرائی مقدم، جامعه‌شناس نیز در‌باره علت گسترش هر ساله فرهنگ سال نوی میلادی در شهرهای بزرگ بخصوص تهران اینگونه توضیح داد که از قدیم‌الایام در محله‌های ارمنی‌نشین کاج‌های تزئین شده کریسمس به مناسبت سال نو دیده می‌شد اما طی سال‌های اخیر عده‌ای با افکار خاص به ترویج این فرهنگ دامن زده‌اند.

وی با بیان اینکه استفاده از نمادهای سال نو از جمله درخت کاج کریسمس از سوی برخی افراد وسیله فخر فروشی و تجددگرایی شده است، اظهار داشت: برخی افراد به دنبال خودنمائی از این طریق هستند.

این جامعه‌شناس گسترش فضاهای مجازی را هم در گسترش این مساله بی‌تاثیر ندانست و گفت: برخی تندوری‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده در سال‌های دور هم در این مساله تاثیرگذار بوده است.

بنابراین فرهنگ وارداتی سال نوی مسیحی باعث شده که کاج‌های چندصدهزارتومانی سال نوی میلادی مهمان یک شبه فخر فروشی شوند.