۰ نفر

ربیعی: بی‌اعتمادی مزمن برای هیچ جامعه‌ای عواقب خوبی ندارد

۲ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۲۶
کد خبر: 404184
ربیعی: بی‌اعتمادی مزمن برای هیچ جامعه‌ای عواقب خوبی ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه بی‌اعتمادی مزمن و برطرف نشده برای هیچ جامعه‌ای عواقب خوبی ندارد، گفت: بحران هویت و مشروعیت نتیجه بی‌اعتمادی مزمن در هر جامعه‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی ربیعی عصر دوشنبه در مراسم اختتامیه مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران افزود: من از دغدغه ذهنی و نگرانی خودم شروع می کنم و می‌گویم. بدون تردید اعتماد اجتماعی اصلا وضعیت خوبی ندارد هر چند اعتماد گروهی و فردی تا حدودی وضع مناسبت تری دارد ولی در همه وجوه اعتماد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه اداد: بدون تردید بحران هویت و مشروعیت نتیجه بی‌اعتمادی مزمن در هر جامعه است. بی‌اعتمادی مزمن و برطرف نشده برای هیچ جامعه‌ای عواقب خوبی نخواهد داشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به اختلاف بین نخبگان بر سر مسائل اصلی گفت:  اگر پنج مساله کلیدی را برای جامعه بشماریم و بگوییم تفاهم عمومی برای آن چیست ممکن است به پاسخ روشن و مثبتی نرسیم.

سخنگوی دولت با بیان این که امروز در بخش ارزش‌های رسمی و ارزش‌های میان مردمی اشتراک‌های مناسبی دیده نمی‌شود، گفت: گفت و گو داروی بی‌بدیل در هر جامعه است در حالی که چه گفت و گو میان نخبگان، گفت و گو میان نهادهای اجتماعی، گروه‌های اجتماعی و چه در سطح خرد و حتی در خانه‌ها هم حرف زیاد زده نمی‌شود.

وی افزود: مطالعاتی که براساس داده‌های معتبر در بهزیستی آمده علت اول طلاق فقدان گفت و گو و ارزش‌های مشترک است. برخلاف سنت کلاسیک جامعه‌شناسی که طلاق را متصل به اعتیاد و فقر و برخی موارد می‌کند، امروز علت اصلی طلاق فقدان ارزش‌های مشترک و گفت و گوی مشترک بین همسران است که معمولا با پدیده زیرسقف خود را نشان می‌دهد و از این بابت در سطوح مختلف دچار کاستی‌هایی هستیم.

ربیعی ادامه داد: مناظره از چند جهت برای جامعه امروز مهم است. پایه گفت و گو مناظره است و مناظره ها را شکل می‌دهند که ما بتوانیم پس از گفت و گوهای مخالف ، گفت و گو برای راه حل ها را دنبال کنیم.

وی گفت: اعتماد و درک مشترک ازجامعه و تفاهم برا آینده و چگونگی ساختن آینده نیاز به گفت و گو و پیش از آن نیاز به مناظره دارد. ما راهی جز گسترش گفت و گو و شکل‌گیری های مناظره‌های مفید و مثبت برای دستیابی به تفاهم بزرگ در جامعه نداریم.

سخنگوی دولت با بیان این که مناظره آسیب‌هایی را هم دارد، گفت: مناظره‌ها عمدتا براساس داده‌های روشن صورت نمی گیرد. اگر مناظره براساس داده‌های روشن نباشد اصرارهای بیهوده هرکسی بر بخشی از واقعیت است که  در نتیجه‌آن گفت و گو و مفاهمه به راه حل آینده منجر نمی‌شود.
 در زیرساخت‌های مناظره دچار ضعف هستیم

وی افزود: متاسفانه سنت مناظره بعضا در رسانه‌ها و بخصوص رسانه‌های بزرگ حالت تهیج و برانگیختگی دارد . مناظره برای روشنگری نیست . مناظره‌ها ابهام آفرینی می‌کنند در حالی که مناظره‌ها باید روشنگری کنند.

ربیعی ادامه داد: به اعتقاد من ما در زیرساخت‌های مناظره دچار ضعف هستیم و هرکس از داده‌های خود استفاده می کند. در مناظره‌های ملی مجری نقش اساسی دارد. مجری بی‌طرف و شناخته شده است و اصول مناظره را  رعایت می کند.

دستیار رییس جمهوری با بیان این که اخلاق و قواعد مناظره بسیار مسایل مهمی است، گفت: بزرگترین آسیب شناسی در مناظره‌هایی که ما می‌شناسیم و فصلی صورت می‌گیرد مناظره های انتخاباتی است. مناظره فقط برای انتخابات نیست مناظره برای فهم مشترک یک جامعه از مسایل مشترک و اتفاق نظر ارزشی برای حل مسایل آن است.
 در مناظره‌های ۸۸ و بعد ازآن شاهد فروپاشی اخلاقی بودیم

سخنگوی دولت با تاکید بر این که متاسفانه بیشترین آسیب را جامعه ایران از مناظرات انتخاباتی سال ۸۸ به بعد خورد، گفت: درآن مناظره ها و بعد از آن فروپاشی‌های اخلاقی را شاهد بودیم . مناظره نباید افشاگری باشد پایه مناظره باید روشنگری باشد. افشاگری آفت بزرگ جامعه امروز ایران است.

وی با اشاره به مناظره های ناب اول انقلاب افزود: یادم است مرحوم شهید بهشتی با نورالدین کیانوری مناظره داشت که مجری دخالت کرد. در این مناظره شهید بهشتی به مجری تذکر داد که شما مجری و بی طرف هستی باید آداب مناظره را رعایت کنید. ای کاش به آن مناظره ها برگردیم.

ربیعی ادامه داد: اگر نسل دهه ۵۰  در برابر هجوم افکار مختلف مقاوم ماند قطعا به اعتقاد من ناشی از دیدگاه بزرگ شهید مطهری بود که ای کاش مارکسیسم را یک مارکسیست درس داده بود تا پایه‌های مناظره آنچنانی شکل گرفته بود.

سخنگوی دولت گفت: امروز مناظره‌ها بر پایه افشاگری است و چیزی به جز نابود کردن پایه‌های اخلاقی را در جامعه ندارد. من در بحث آمد نیوز نکته ای را مطرح کردم گفتم نگویید کیستی آمدنیوز؟ بگویید چیستی آمدنیوز؟ چیستی آمدنیوز بر پایه روشنگری نبود برپایه افشاگری بود.

وی گفت: امروز برای آینده ایران هیچ راهی جز نزدیک شدن به هم نداریم. هیچ بدیلی برای همفکری برای آینده ایران نداریم. باید بیشتر حرف بزنیم، داد نکشیم، گفت -گفت نکنیم و گفت و گو کنیم.

ربیعی گفت: امیدوارم از دل برنامه شما راهی برای سعادت و خوشبختی جامعه ایران بیرون بیاید چرا که  ایران در دست‌های شما است و با کارهای ارزشمند شما بتواند ایران در سایه سار ارزشمند درک درست از گفت و گو روزهای خوبی را تجربه کنیم  و حال بد را پشت سر بگذاریم.