۰ نفر

کودکان کتابخوان در پیری کمتر دچار آلزایمر می‌شوند

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۲
کد خبر: 403129
کودکان کتابخوان در پیری کمتر دچار آلزایمر می‌شوند

بسیاری از والدین برای رشد و پیشرفت فرزندشان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و دوست دارند فرزندشان از کودکان دیگر باهوش‌تر و موفق‌تر باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  آنها برای آینده فرزندشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و با تلاش و کوشش سعی می‌کنند برای آنها آینده‌ای درخشان را رقم بزنند. آنها به نیازهای فیزیولوژیکی، عاطفی و مالی فرزندشان پاسخ مثبت می‌دهند. برای کودکشان بهترین شرایط زندگی - در حد توان - را رقم می‌زنند. بهترین اسباب‌بازی را می‌خرند. آنها را به پارک و سینما می‌برند و درواقع خود را از عذاب وجدان درباره کوتاهی کردن در مقابل نیازهای کودک رها می‌کنند. هنگامی که از والدین درباره چگونگی رشد فرزندشان سؤال می‌شود و اینکه چقدر برای آنها وقت گذاشته‌اند با سرافرازی از هزینه‌هایی که برای فرزندشان کرده‌اند، سخن می‌گویند اما این کافی نیست. علت باهوش‌تر بودن برخی افراد نه به‌دلیل حجم بیشتر ماده خاکستری مغز، بلکه به‌علت تفاوت در نحوه تکامل مغز آنهاست؛ چراکه تکامل مغز تنها با مطالعه و اندیشیدن درباره مسائل میسر است. والدین با خرید کتاب و تشویق فرزندشان به مطالعه بیشترین سرمایه‌گذاری را برای آینده آنها کرده‌اند. این در حالی است که قشر مغز کودکان و حجم آن در 8 سالگی به اوج خود می‌رسد؛ بنابراین والدین باید بدانند که تا پیش از 8 سالگی بیشتر برای فرزندانشان کتاب بخوانند و آنها را به مطالعه تشویق و علاقه‌مند کنند و برای فرزندانشان وقت بگذارند و آنها را به کتابخانه ببرند. یکی از راه‌هایی که می‌توان کودکان را به مطالعه تشویق کرد، برگزاری مسابقه کتابخوانی در خانواده است. به این ترتیب که تمام افراد خانواده کتابی مشخص را بخوانند و برای یکدیگر تعریف کنند. این کار نه‌تنها باعث افزایش دامنه لغات کودک می‌شود، بلکه کمک می‌کند تا کودک از هر یک از اطرافیانش مطلب جدیدی را بیاموزد.

دانش امروز ثابت کرده که کودکان از بدو تولد می‌آموزند. از کودکی باید برای او کتاب خواند و به او آموخت که جواب تمام سؤالات خود را می‌تواند در کتاب پیدا کند. والدین باید بدانند سرمایه‌گذاری مالی نمی‌تواند جایگزین سرمایه‌گذاری علمی شود.

کتاب خواندن به رشد مغز کمک می‌کند و چه بسا کودکانی که ضریب هوشی متوسطی در بدو تولد داشته‌اند در 7سالگی به‌دلیل توجه والدین و بهره از کتاب خواندن و بازی‌های فکری در گروه بچه‌های باهوش قرار گرفته‌اند. محققان دریافته‌اند افرادی که از کودکی کتاب خوانده‌اند در پیری کمتر دچار آلزایمر و زوال مغز شده‌اند.