۰ نفر

مشمولان رتبه بندی معلمان چه کسانی هستند؟

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۲:۰۵
کد خبر: 402444
مشمولان رتبه بندی معلمان چه کسانی هستند؟

برای رتبه‌بندی از مهر ۹۹؛ کارکنان آموزش و پرورش می‌توانند انتخاب کنند اداری یا آموزشی باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین، نظام رتبه بندی معلمان که طی چند سال اخیر به یکی از دغدغه‌ها و مطالبات معلمان و از سوی دیگر پای ثابت وعده‌های وزرای آموزش و پرورش تبدیل شده بود در جلسه سوم آذر هیئت وزیران تصویب شد؛ هرچند همچنان انتقاد‌هایی بر این طرح وارد است و کارشناسان معتقدند این طرح صلاحیت معلمان را به طور کامل نمی‌سنجد، بلکه به نوعی افزایش حقوق معلمان است.

رتبه بندی معلمان در پنج طبقه

معلمان در پنج طبقه قرار می‌گیرند تمام این افراد که دارای سابقه بالاتر از دو سال باشند وارد فرایند رتبه بندی می‌شوند. در طبقه اول معلمان دارای دو سال سابقه که ۱۲۰ ساعت دوره آموزش ضمن خدمت گذرانده باشند و درصدی از امتیاز‌های مربوط به ارزیابی عملکرد را کسب کرده باشند قرار می‌گیرند. طبقه اول باید حد نصاب ۶۰ درصد نمره و امتیازات را کسب کنند. از اول تا طبقه دوم باید چهارسال بگذرد و معلمان دارای شش سال سابقه که ۷۰ درصد نمرات ارزیابی را بگذرانند در طبقه دوم قرار می‌گیرند.

از طبقه دوم تا سوم باید شش سال بگذرد و معلمان بعد از ۱۲ سال سابقه وارد رتبه سوم می‌شوند. همینطور بعد از ۱۸ سال وارد رتبه چهارم و بعد از ۲۴ سال وارد رتبه پنجم می‌شوند.

مشمولان رتبه بندی چه کسانی هستند؟

این طرح معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحد آموزشی که مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل هستند را در برمی‌گیرد. معلمان بر اساس چک لیست‌هایی ارزیابی و متناسب با امتیازاتی که می‌گیرند یک ما به ازای مالی در حکم حقوقی شان اعمال می‌شود.

کدام گروه‌ها مشمول رتبه بندی نمی‌شوند؟

با توجه به اینکه یک نظام آموزشی باید نیروهایش تفکیک شده و ساختار منسجمی داشته باشد که بتواند روی نیروی انسانی سرمایه گذاری کند. در مصوبه تصریح شده که آموزش و پرورش باید تفکیک نیرو بین نیرو‌های اداری و آموزشی انجام دهد. یعنی آن‌ها باید انتخاب کنند یا به عنوان نیروی اداری مشغول باشند و یا اینکه به مدرسه برگردند به شغل تدریس ادامه بدهند.

مشمولان بخشنامه ۲۳۰ که آموزشی‌اند، اما در حال حاضر به بخش اداری منتقل شده‌اند تا مهر سال آینده از مزایای رتبه‌بندی برخوردار میشوند ولی این افراد باید تا مهر ماه انتخاب کنند که یا نیروی اداری می‌شوند و از مزایای اداری استفاه می‌کنند یا به مدرسه بر می‌گردند و امتیازات آن حوزه را دریافت می‌کنند.

آن‌ها که اداری هستند و اداری باقی می‌مانند از مهر ماه سال آینده مشمول رتبه بندی نمی‌شوند؛ بنابراین فعلا همه را شامل می‌شوندو تا اول مهر ۹۹ رتبه بندی برای آموزشی‌ها و مشمولان بخشنامه ۲۳۰ اجرا میشود، ولی از اول مهر ۹۹، مشمولان بخشنامه ۲۳۰ باید انتخاب کنند. از کل نیرو‌ها حدود ۴۰ هزار نفر در مشاغل اداری هستند.