۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

"رویای آب" مستندی کمیاب از جنس اقتصاد و کارآفرینی

۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۷
کد خبر: 400536
"رویای آب" مستندی کمیاب از جنس اقتصاد و کارآفرینی

مستند "رویای آب" برای اولین بار در سیزدهمین جشنواره حقیقت در بخش ویژه کارآفرینی به همراه 13 فیلم دیگر به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمد واعظی تهیه کننده و کارگردان این مستند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین بیان کرد: "رویای آب" قصه یک کشاورز زاده اهل قائن خراسان جنوبی است که قصد دارد برای بحران کم‌آبی در منطقه خود و سرزمینی که همه 12 قنات آن خشک شده و سطح آب زیرزمینی‌اش نیز هر روز روبه کاهش است، راه‌حلی پیدا کند. این مستند داستان یک مبارزه است برای تغییر آینده.

واعظی درباره چگونگی پیوند کارآفرینی با معضل اکوسیستمی در مستند "رویای آب" توضیح داد: کاراکتر داستان با راه‌اندازی استارتاپی سعی دارد با ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان از طریق فروش زعفرانشان، آن‌ها را به خاموش کردن مقطعی چاه آب کشاورزی‌شان ترغیب کند چرا که زعفران در مقایسه با محصولات دیگر کم‌ترین میزان مصرف آب و بیشترین ارزش افزوده را داراست.

مستند

او ادامه داد: این فیلم تصویری از اکوسیستم کارآفرینی و نوآفرینی کشور را به نمایش گذاشته و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از طریق نوآفرینی برای یک معضل اجتماعی و زیست محیطی راه حل پیدا کرد. ساخت فیلم دو سال و نیم زمان برده و من علاوه بر تهیه کننده و کارگردان، صدابردار و فیلمبردار و نویسنده "رویای آب" هستم. اگرچه این مستند در مرحله تولید حاصل تلاش یک نفره است اما سعی شده محصول استانداری ارائه شود تا بتواند در حوزه فرهنگ‌سازی تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون با موضوع کم‌آبی مستندهایی ساخته شده اما فرق بزرگ "رویای آب" با فیلم‌های هم حوزه‌اش این است که ما به دنبال امید هستیم و سعی می‌کنیم آن را به دست بیاوریم. در فیلم ما با بحران روبرو می‌شویم اما برای آن راهکار نیز نشان می دهیم.

مستند

کارگردان مستند رویای آب با بیان اینکه جامعه درباره اکوسیستم استارتاپی ایران و آنچه درون آن می‌گذرد اطلاع چندانی ندارد گفت: این فیلم در واقع نشان دهنده وجه اجتماعی جامعه کارآفرینی نوین ایران است و نشان می دهد نوآوری چه تاثیری می‌تواند بر زندگی مردم، اقتصاد و حتی محیط زیست بگذارد.

مستند

واعظی درباره میزان استقبال از این مستند بیان کرد: معضل کم‌آبی فراگیر است و تنها مختص یک منطقه یا جمعیت خاصی نیست. ما همه با این بحران روبرو هستیم. بنابراین هرچه درباره این موضوع محتوا تولید شود کم است؛ مستند "رویای آب" درباره نظریه تراژدی منابع مشترک (Tragedy of the commons) صحبت می‌کند، که در آن گفته می شود وقتی یک منبع عام و پایان پذیر مانند دریا، جنگل و یا آب در اختیار همه باشد و آنها بر سر این دوراهی قرار بگیرند که به چه میزان باید از آن استفاده کنند. آیا باید برای حفظ پایداری تلاش کنند یا برای اینکه از دیگرانی که برای منافع شخصی خود بی محابا در حال استفاده از این منابع هستند، خود نیز آنطور رفتار کنند. این مستند می تواند با این پرسش اساسی مخاطب زیادی را به خود جذب کند.

مستند

این فعال حوزه سینما اضافه کرد: بخش کارآفرینی اولین باری است که در جشنواره سینما حقیقت به وجود آمده و در حال حاضر 13فیلم در این حوزه رقابت می‌کنند، به عقیده من فعالان و علاقمندان حوزه اقتصاد می‌توانند تصویر تازه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی که تا کنون دیده نشده را در این حوزه تماشا کنند. جشنواره حقیقت امسال علاوه بر مخاطبان همیشگی خود می‌تواند افراد مرتبط به حوزه اقتصادی و کارآفرینی را به خود جذب کند.

جشنواره سینما حقیقت از هجده تا بیست وپنجم آذرماه در پردیس سینما چهارسو برگزار خواهد شد. اولین اکران مستند "رویای آب" در این جشنواره روز سه شنبه نوزدهم آذر ساعت 16:00 در سالن5 و اکران دوم روز جمعه بیست‌ودوم آذر ساعت 14:00 در همین سالن خواهد بود.