۰ نفر

تعطیلی مدارس غیر قانونی است

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۶
کد خبر: 399992
تعطیلی مدارس غیر قانونی است

وزیر بهداشت می‌گوید تعطیلی مدارس در برخی استان‌های کشور، هیچ ارتباطی به شیوع آنفلوآنزا ندارد؛ آلودگی باعث تعطیلی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، علیرضا رییسی، معاون وزیر هم تأکید می‌کند که تعطیلی مدارس برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا اقدام درستی نیست و توصیه نمی‌شود.  چند ساعت بعد از این اظهارات، خبر تعطیلی مدارس یکی پس از دیگری به گوش رسید. آموزش و پرورش اردبیل مدارس امروز و فردا را تعطیل کرد، مدارس نوبت صبح و عصر امروز بوکان و شاهین دژ در آذربایجان غربی هم تعطیل شد، آموزش و پرورش شهرستان فریمان در خراسان رضوی هم نوبت صبح و عصر مدارس امروز را تعطیل کرد. همه آنها هم آلودگی هوا و کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا را دلیل تعطیلی مدارس اعلام کردند. در میان خبر تعطیلی مدارس اما، انتشار خبر مرگ دو معلم و تعطیلی دو روزه مدارس (امروز و فردا) به دلیل شیوع آنفلوانزا در سیستان و بلوچستان، حکایت از بحرانی بودن ماجرا در این استان داشت؛ خبری که نزدیک به ١٢ ساعت پس از اعلام وزارت بهداشت مبنی بر بی‌ارتباط بودن تعطیلی‌ مدارس با شیوع آنفلوانزا، منتشر شد.

داوود گلی مدیرروابط عمومی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان درباره این خبر گفت که دوازدهم آذر، ولی محمد بلوچ در منطقه لاشار استان سیستان و بلوچستان و در سیزدهم آذر، ادهم بارانی در شهرستان دلگان بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست دادند. او این را هم به صحبت‌هایش اضافه کرده بود که «با توجه به گزارش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و درخواست اداره آموزش و پرورش و موافقت استاندار به‌عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا، تمامی مدارس در همه مقاطع تحصیلی از روز پنجشنبه چهاردهم تا یکشنبه هفدهم آذرماه به مدت چهار روز تعطیل است.» همه اینها در شرایطی است که رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  می‌گوید که این تعطیلی‌ها غیرقانونی و بدون هماهنگی وزارت بهداشت است.

کمبودی نداریم، شیوع آنفلوآنزای فصلی عادی است

وزارت بهداشت همچنان روی حرفش پافشاری می‌کند. مسئولان این وزارتخانه تعطیلی مدارس را بی‌ارتباط به شیوع آنفلوآنزا می‌دانند و حتی گفته‌اند روند ابتلا در کشور نزولی شده است: «بیماری تا دو هفته دیگر فروکش می‌کند.» این را علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است. تلاش او بر عادی‌سازی روند ابتلا در کشور است: «آنفلوآنزای فصلی هر ‌سال همزمان با فصل پاییز با سرد شدن هوا شیوع می‌یابد و چیز جدیدی نیست، اما امسال زودتر از هر ‌سال و در مهر ماه آغاز شد و از سوی دیگر، سویه غالب آن مهاجم‌تر و از نوع  H١N١ بوده است که شدت و مرگ‌ومیر بیشتری دارد.» به گفته او، بیماری آنفلوآنزا اکنون در کشورهای حاشیه خلیج فارس شامل عمان، بحرین، کویت، امارات، عربستان و کشورهای افغانستان و پاکستان همه‌گیری دارد. به گزارش برنا و براساس اعلام  این مسئول در وزارت بهداشت، بر خلاف آنچه گفته می‌شود، داروی آنفلوآنزا و واکسن آن کمبود ندارد: «در حال حاضر یک‌میلیون ذخیره داروی این بیماری در کشور موجود است، اما به دلیل امکان ایجاد مقاومت دارویی باید با احتیاط مصرف شود.» او درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا هم اعلام کرد: «تزریق این واکسن تا ۴۲‌درصد موارد موثر است و در ۵۸‌درصد موارد تأثیر چندانی در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا ندارد.» معاون وزیر بهداشت تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا را ٤هزار و ٢٠٠ نفر اعلام کرد، درحالی ‌که در هفته گذشته رئیس مرکز مدیریت بیمار‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد این تعداد مبتلا به بیماری‌های تنفسی شده‌اند و از میان آنها حدود ٢٧٠ نفر مبتلا به ویروس آنفلوآنزا شده‌اند. تعداد قربانیان این ویروس هم تاکنون ٥٦ نفر اعلام شده است؛ ١٩ نفر تنها طی دو هفته و ٣٧ نفر از ابتدای مهرماه. تأکید می‌شود بیشتر افرادی که بر اثر ابتلا به این بیماری‌ جان داده‌اند، مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند.

تعطیلی مدارس بدون هماهنگی وزارت بهداشت انجام شده است

مدارس در برخی شهرهای کشور در شرایطی به دلیل شیوع آنفلوآنزا تعطیل شده که به گفته حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این اقدام بدون هماهنگی وزارت بهداشت انجام شده و غیر قانونی است. او می‌گوید وزارت بهداشت هیچ دستوری درباره تعطیلی مدارس به دلیل شیوع آنفلوآنزا در شهر یا شهرستان خاصی نداده است: «موضوع تعطیلی مدارس، دستور‌العمل خاص خودش را دارد و باید آموزش و پرورش و وزارت بهداشت با آن موافق باشند. این اتفاق زمانی می‌افتد که شرایط تعطیلی وجود داشته باشد.» براساس اعلام این مسئول  استان‌ها از نظر همه‌گیری آنفلوآنزا به سه گروه کم‌شیوع، شیوع متوسط و شیوع بالا تقسیم می‌شوند. سیستان و بلوچستان جزو استان‌های کم‌شیوع است: «ابتلای قطعی به آنفلوآنزا تنها با آزمایش مشخص می‌شود. عفونت حاد تنفسی شبیه آنفلوآنزا معمولا با استراحت سه تا پنج روز در خانه درمان و تب قطع می‌شود. استراحت در خانه دو مزیت دارد؛ یکی اینکه منجر به کنترل آنفلوآنزا می‌شود و دیگر اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.» عرفانی می‌گوید این تصمیم منطقی نیست که یک کلاس یا مدرسه به دلیل چند مورد ابتلا به آنفلوآنزا تعطیل شود، چرا که افراد سالم در ساعت‌هایی که باید در مدرسه باشند، وارد اجتماع می‌شوند و ممکن است از همان‌جا به ویروس مبتلا شوند و در دوره برگشت به مدرسه، این ویروس را وارد مدرسه کنند. از سوی دیگر، تعطیلی چند روزه مدارس به نظام آموزش و پرورش ضربه می‌زند. بر همین اساس تعطیلی مدارس به دلیل شیوع آنفلوآنزا اقدامی نادرست، غیرمنطقی و غیرعلمی است. عرفانی تأکید می‌کند که تعطیلی یک کلاس یا مدرسه تنها با هماهنگی آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام می‌شود: «موضوع تعطیلی مدرسه باید در شورای سلامت شهرستان مطرح و با توافق دانشگاه علوم پزشکی عملی شود. حتی با استانداری هم در این زمینه باید مشورت و درنهایت در چارچوب دستورالعمل مشترک، این تصمیم گرفته شود.» او هم خبرهایی درباره تعطیلی مدارس در چند استان شنیده است: «من با بعضی از این ادارات تماس گرفتم و گفتم تصمیم‌شان قانونی و کارشناسی‌شده نیست. البته در مورد صحت و سقم ماجرای تعطیلی مدارس در استان سیستان و بلوچستان اطلاعی ندارم. اما اگر به دلیل شیوع آنفلوآنزا باشد، تصمیم درستی نیست.» او درباره صحبت‌های وزیر بهداشت و معاونش درباره تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا هم توضیح می‌دهد: «من تنها در چارچوب آنفلوآنزا می‌توانم توضیح دهم و می‌گویم تا به امروز موردی که بخواهیم کلاس مدرسه یا دانشگاهی را به دلیل شیوع آنفلوآنزا تعطیل کنیم، نداشته‌ایم.»