۰ نفر

افزایش نگران کننده نرخ تجرد قطعی

۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۸
کد خبر: 397705
افزایش نگران کننده نرخ تجرد قطعی

بیش از یک میلیون و 500 هزار دختر ایرانی بدون اینکه هرگز ازدواج کرده باشند، سن ازدواج را رد کرده‌اند. این عدد را می‌توان بر اساس گفته یک تحلیلگر مسائل اجتماعی که عنوان کرده است نرخ تجرد قطعی در ایران 4/4 درصد است، به دست آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، بر فرض اینکه زنان نیمی از جمعیت ایران باشند، تجرد قطعی 4/4 درصدی آنها به معنای این است که بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از آنها هرگز ازدواج نکرده‌اند. در سال‌های اخیر کاهش میزان ازدواج و افزایش نرخ طلاق نگرانی‌هایی را در جامعه به وجود آورده است. برخی اظهارنظر‌ها نشان می‌دهد که بیش از 11 میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج، ازدواج نکرده‌اند. این مساله این نگرانی را به وجود آورده است که نرخ تجرد قطعی در ایران افزایش یابد.

در سال‌های قبل از دهه 90 تعداد دختران در سن ازدواج بیشتر از پسران بود و این تجرد قطعی دختران را افزایش داده بود، اما از سال‌ 1390 به بعد تعداد پسران در سن ازدواج بیشتر شده است و خطر تجرد قطعی در پسران وجود دارد. در حال حاضر 1/25 درصد (حدود 10 میلیون نفر) از جمعیت زنان کل کشور را «دختران» جوان تشکیل می‌دهند؛ این در حالی است که 426 هزار نفر از آنها که بالای 40 سال سن دارند، دچار تجرد قطعی بوده و تاکنون ازدواج نکرده‌اند. بر اساس آخرین سرشماری سال 95، حدود نیمی از جمعیت کشور 49 درصد را زنان تشکیل می‌دهند که حدود یک چهارم این تعداد (9 میلیون و 890 هزار نفر) دختران جوانی هستند که مجرد بوده و تاکنون ازدواج نکرده‌اند. در کشور ما10 درصد زنان 35 تا 39 ساله کشور مجردند. این در حالی است که در گروه سنی 40 تا 44 ساله 8/6 درصد، در گروه سنی 45 تا 49 ساله 4/4 درصد و 50 تا 54 ساله‌ها نیز 1/3 درصد مجرد هستند.

سن ازدواج از 30 سال عبور کرد

در حال حاضر به ازای هر 100 پسر، 82 دختر در سن ازدواج در کشور وجود دارد. این در حالی است که میانگین سن ازدواج در حال افزایش و به بیشتر از 30 سال رسیده است؛ البته میانگین سن ازدواج در میان تحصیلکردگان بیش از جمعیت عمومی کشور است. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره تجرد قطعی در کشور می‌گوید: در آموزه‌های دینی ازدواج تکمیل کننده نیمی از دین عنوان شده است. برخی از دختران به دلایل مختلف همچون نداشتن خواستگار، نداشتن خواستگار مناسب، به دلیل معذوریت‌های مختلف از سوی خانواده و ... ازدواج نمی‌کنند. سید حسن موسوی چلک می‌افزاید: هنوز در کشور ما دیدگاه‌ها نسبت به این دختران چندان مناسب نیست. این نوع نگاه یک فشار روانی را روی فرد ایجاد ‌کرده و این فشار روانی روی کیفیت نقش‌های اجتماعی او تاثیرگذار است. همچنین تجرد قطعی اطمینان نسبت به آینده را در این افراد کاهش می‌دهد. به گفته او با ازدواج پویایی، انگیزه نسبت به زندگی سالم و حتی مسئولیت پذیری افراد افزایش می‌یابد. رئیس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه تجرد قطعی روی روابط اجتماعی تاثیرگذار است، می‌گوید: برای مثال در برخی مواقع تجرد قطعی می‌تواند در ممانعت از ارتقای جایگاه شغلی افراد نقش داشته باشد. هم اکنون در شرایطی هستیم که نرخ باروری در جامعه نسبت به گذشته کاهش یافته است و تجرد قطعی نیز در کاهش زاد و ولد در جامعه تاثیر دارد. به گفته او افراد در سنین تجرد قطعی در صورت تمایل به ازدواج با معیارهایشان در سنین پایین‌تر نمی‌توانند همسر انتخاب کنند. آنها در این شرایط مجبور به ازدواج با افراد مطلقه یا ازدواج با افرادی با فاصله سنی بیشتر از خود هستند. به گفته او نمی‌توان اذعان داشت که اغلب افراد در سنین تجرد قطعی با چنین مشکلاتی مواجه هستند، اما لذت موجود در زندگی مشترک در زندگی تجردی نیست.