۰ نفر

د‌رباره شیوع آرام و مرموز آنفلوآنزا ‌

۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۷
کد خبر: 397656
د‌رباره شیوع آرام و مرموز آنفلوآنزا ‌

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: طی سه هفته گذشته موج اول این بیماری در کشور با شدت زیاد فعال شده است اما شیوع این بیماری تنها مختص به کشور ما نیست و در تمام منطقه خاورمیانه و حتی برخی از کشورهای اروپایی شاهد گسترش این بیماری هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، او با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا به دو نوع H۱N۱ و H۳N۲ تقسیم‌بندی می‌شوند، گفت: در نوع اول تعداد مبتلایان بیشتر گزارش شده است و این نوع ویروس به صورت شدیدتری بیماران را درگیر می‌کند. هر چه موج ابتلا در کشور زودتر فعال شود، میزان شیوع از لحاظ مناطق جغرافیایی و تعداد مبتلایان افزایش خواهد داشت.

*** فوت ۱۵ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا

گویا در ادامه با بیان اینکه طی گزارش‌های رسیده تاکنون ۱۵ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، توضیح داد: اغلب این افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای بوده‌اند یا اینکه سن آنها بالای ۶۵ سال بوده است. استان‌های تهران و مازندران و آذربایجان شرقی بیشترین آمار فوتی‌ها را به خود اختصاص داده و تمام این افراد در بیمارستان بستری بوده و تحت درمان قرار داشته‌اند، اما برخی از این افراد یا واکسینه نشده بودند یا پس از تشدید بیماری به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.

*** ۵۴ بیمار در مازندران

معاونت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شناسایی ۵۴ بیمار آنفلوآنزا در این استان خبر داد. حامد روحانی زاده با اشاره به شیوع آنفلوآنزا و رعایت نکات پیشگیرانه اظهار کرد: از شهریور ۹۸ تاکنون شش نفر بر اثر آنفلوآنزا فوت کردند و ۵۴ بیمار شناسایی شدند.

*** ۱۳۰ بیمار در فارس

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که از میان ۱۳۰مبتلا به آنفلوآنزا در فارس، چهارنفر از ابتدای امسال تا پایان آبان فوت کرده‌اند. حمید بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۵۳۰ نفر در استان فارس که علائم شبه آنفلوآنزا داشتند، در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بستری شدند و پس از نمونه گیری از ۳۶۴ مورد، نمونه ۱۳۰ نفر از این افراد مثبت اعلام شد و متاسفانه تاکنون چهار نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. امسال نیز مانند سال‌های قبل شاهد بستری شدن تعدادی از شهروندان به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در بسیاری از بیمارستان‌های استان فارس بودیم. نمونه مثبت اعلام شده افراد مبتلا به آنفلوآنزا از زیر گونه اچ وان ان وان ۱۱۲ است که از سال ۲۰۰۲ انتشار پیدا کرده است.

*** مرگ ۲ نفر در کرمانشاه

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آنفلوآنزا تشخیص داده در استان از نوع خوکی یا فوق حاد پرندگان نیست، گفت: این آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی شایعه فصل سرد سال است و جای هیچگونه نگرانی نیست. این مسئول از مرگ دو کرمانشاهی با داشتن بیماری زمینه‌ای بر اثر شیوع بیماری آنفلوآنزا خبر داد و گفت: این دو فرد جزو گروهای پرخطر بوده و بالای ۷۰ سال سن داشته‌اند که یکی از آن‌ها دارای بیماری قلبی(جراحی قلب باز) و دیگری دارای نارسایی کلیوی بوده که متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند.

*** دگزامتازون تزریق نکنید

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان اینکه همچنان بیشترین ویروس در گردش آنفلوآنزا در سال جاری H۱N۱ است، درباره برخی تصورات در زمینه تزریق دگزامتازون در این بیماری گفت: دگزامتازون هرچند که علائم التهاب را کاهش می‌دهد اما ممکن است باعث کاهش قوای سیستم ایمنی فرد مبتلا به آنفلوآنزا شده و وضعیت بیمار را وخیم‌تر کند.‌

دکتر مسعود مردانی درباره آخرین وضعیت آنفلوآنزا در کشور ‌گفت: همچنان بیشترین ویروس در گردش آنفلوآنزا H۱N۱ است که در مواردی با تابلو حاد و شدید بالینی بروز پیدا کرده و حتی متاسفانه در مواردی منجر به مرگ شده است.‌وی با بیان اینکه افراد در معرض خطری که تاکنون واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده‌اند، حتما هرچه سریع‌تر با مراجعه به پزشک نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند، افزود: افراد در معرض خطر شامل افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار، مبتلایان به دیابت یا بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، بیماران قلبی-ریوی، مبتلایان به نارسایی کلیه، بیماران پیوندی، بیماران اچ‌آی‌وی مثبت و کارکنان مراکز درمانی و پرسنل پزشکی هستند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به برخی علائم آنفلوآنزا گفت: اگر مردم علائمی چون آبریزش بینی، تب، بدن‌درد و… دارند، از رفتن به محل کار یا فرستادن کودک دارای این علائم به مدرسه به مدت دو تا سه روز جدا خودداری کنند، دست ندهند، روبوسی نکنند، اگر آبریزش بینی دارند از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کنند و بلافاصه دست‌شان را با آب و صابون بشویند. باید توجه کرد که شست‌وشوی مکرر دست‌ها منجر به قطع زنجیره عفونت‌های ویروسی می‌شود.

مردانی در پاسخ به سوالی درباره تزریق دگزامتازون در افراد مبتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد: تزریق دگزامتازون در موارد ابتلا به آنفلوآنزا اصلا توصیه نمی‌شود چراکه دگزامتازون نوعی کورتون تزریقی است و هرچند که علائم التهاب را کاهش می‌دهد اما ممکن است باعث کاهش قوای سیستم ایمنی فرد شود و وضعیت آنفلوآنزا را در بیمار وخیم‌تر کند.

بنابراین توصیه می‌کنیم که افراد مبتلا به آنفلوآنزا حاد به هیچ عنوان به تزریق دگزا به‌ویژه به صورت خودسرانه اقدام نکنند.وی همچنین گفت: اگر فردی که در گروه افراد در معرض خطر نیست مبتلا به آنفلوآنزا شد می‌تواند با خوردن مایعاتی چون آب پرتقال و استراحت در بستر بهبود یابد. اما اگر مدت زمان بیماری بیش از سه تا پنج روز طول کشید باید به پزشک مراجعه کند.

*** پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی که این هفته در سایت خود منتشر کرده؛ گزارشی از نحوه شیوع آنفلوآنزا در کشورهای مختلف داده است. طبق گزارش این سازمان با وجود آنکه آنفلوآنزا در اکثر کشورهای آسیایی کاهش داشته اما گزارش‌ها حاکی از این است که در کشورهای ایران، عربستان افزایش داشته است. همچنین در کشورهایی مانند کوبا، جامائیکا، نیکاراگوئه و برخی کشورهای آفریقای غربی نیز ابتلای موردهای زیادی گزارش شده است.

*** برای درمان آنفلوآنزا چه کار کنیم؟

دکتر گویا با اشاره به برخی از راه‌های موثر در پیشگیری از بروز آنفلوآنزا، گفت: شست‌وشوی مرتب دست‌ها مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بروز این بیماری‌است. همچنین دوری از افراد مبتلا راهکار بعدی است؛ چراکه ترشحات دهان و بینی فرد مبتلا یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس است.

اواستراحت و خواب کافی برای فرد مبتلا را ضروری دانست و اظهار کرد: در این نوع از آنفلوآنزا داروی خاصی به بیمار داده نمی‌شود؛ چراکه به درمان‌های ساده مثل تجویز مسکن و استراحت پاسخ می‌دهد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، داروی آنفلوآنزا را مختص مبتلایان به نوع شدید این ویروس دانست و گفت: «مبتلایان نیازمند به بستری و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل قلبی و عروقی، دیابت و کبدی مجاز به مصرف داروهای مختص آنفلوآنزا هستند.

مصرف آنتی بیوتیک و داروهای کورتون‌دار برای این بیماری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چراکه منجر به تشدید بیماری می‌شود. بنابراین باید زیر نظر پزشک تحت درمان قرار گیرند.» دکتر گویا در ادامه با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا برای افراد در معرض خطر مثل بیماران قلبی و عروقی، دیابتی، افراد دارای بیماری‌های نقص ایمنی، مصرف‌کنندگان داروهای سرکوبگر ایمنی و دارای مشکلات کلیوی و کبدی تجویز می‌شود، گفت: «همچنین واکسن آنفلوآنزا برای خانم‌های باردار تجویز می‌شود؛ چراکه در صورت ابتلا به این بیماری، به نوع شدید آن مبتلا می‌شوند.»