۰ نفر

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری مطرح کرد:

لزوم رسیدگی به وضعیت بازداشتی‌های زندان فشافویه

۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبر: 397408
لزوم رسیدگی به وضعیت بازداشتی‌های زندان فشافویه

«زندان فشافویه امکانات لازم را ندارد و استقرار این تعداد بازداشتی در این مکان سخت است، از مسئولان قضائی خواهش می‌کنم در شرایط کنونی توجه و رسیدگی بیشتری به این زندان داشته باشند». این موضوع را روز گذشته حسن خلیل‌آبادی، رئیس شورای اسلامی شهرستان ری اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بر اساس اعلام مقامات رسمی بیشتر بازداشت‌شدگان مرتبط با ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر به زندان فشافویه منتقل شده‌اند و به همین دلیل نیز سه روز پیش حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور برای کسب اطلاع از وضعیت زندانیان و نظارت بر زندان‌ها از زندان فشافویه بازدید کرد. آن‌گونه که خبرگزاری قوه قضائیه اعلام کرد، دادستان کل کشور در راستای تأکیدات رئیس قوه مبنی‌بر کسب اطلاع از وضعیت زندانیان و نظارت بر زندان‌ها، به‌عنوان یکی از نمایندگان حجت‌الاسلام رئیسی از زندان بزرگ فشافویه بازدید کرد و از نزدیک در جریان رسیدگی به پرونده‌های تشکیل‌شده در ارتباط با اغتشاشات اخیر قرار گرفت. 

در همین شرایط روز گذشته حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران که مسئولیت ریاست شورای اسلامی شهرستان ری را نیز بر عهده دارد و درباره وضعیت زندان فشافویه پس از انتقال بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر به آنجا، با این خبرگزاری مصاحبه کرده است، اظهار کرد: «ابتدا از دادستان کشور که در این شرایط به زندان فشافویه رفتند، تشکر می‌کنم؛ چراکه حضور دادستان باعث می‌شود مقررات و قوانین مربوط به بازداشتی‌ها به‌طورکامل رعایت شود». او با اشاره به بازدیدی که یک ماه پیش از زندان فشافویه داشت، تصریح کرد: «مسئولان زندان افراد مسئولیت‌پذیر و دلسوزی هستند و فارغ از نوع جرائم زندانیان اظهار کردند وضعیت زندانیان از نظر امکانات مناسب نیست و گنجایش و زیرساخت‌های لازم برای نگهداری از مجرمان را ندارد».

خلیل‌آبادی با اشاره به جمعیت بالای زندانیان در این زندان تصریح کرد: «همان زمان نیز جمعیت زندانیان زیاد بود و در پی اتفاقات اخیر نیز جمعیت بازداشتی‌ها در این زندان بیشتر شده است و جواب‌گوی این حجم از بازداشتی نیست. زندان فشافویه امکانات لازم را ندارد و استقرار این تعداد بازداشتی در این مکان سخت است، از همه مسئولان به‌ویژه مسئولان قضائی خواهش می‌کنم در شرایط کنونی توجه و رسیدگی بیشتری به این زندان داشته باشند».

خلیل‌آبادی با تأکید بر اینکه باید بازداشتی‌ها غربالگری شوند، ادامه داد: «باید هرچه سریع‌تر در خصوص بازداشتی‌ها غربالگری صورت گیرد تا آنهایی که مجرم نیستند یا به‌صورت تصادفی و ناآگاهانه در ناآرامی‌های اخیر مشارکت داشته‌اند، آزاد و با آنهایی که مرتکب جرم شدند نیز طبق روال قانونی برخورد شود. قوه قضائیه باید بر شرایط نگهداری بازداشتی‌ها در زندان نظارت کامل داشته باشد؛ چراکه در فشافویه زندانیان خطرناک نیز بازداشت هستند و مسئولیت قوه قضائیه در این حوزه سنگین است و تقاضا داریم، مسئولان قضائی نسبت به این امر دقت لازم را داشته باشند».

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا برای بررسی وضعیت بازداشتی‌ها اجازه بازدید از زندان را دارید یا خیر؟ تصریح کرد: «اگر این امکان برای ما فراهم شود، بازدیدی خواهیم داشت و در شورای شهر این آمادگی را داریم که از وضعیت بازداشتی‌ها بررسی‌هایی داشته باشیم». خلیل‌آبادی با تأکید بر اینکه مشکل زندان فشافویه کمبود امکانات است، افزود: «کارکنان سازمان زندان‌ها در آنجا شرایط سختی را می‌گذرانند، چه برسد به زندانیان. امیدواریم سازمان زندان‌ها، وزارت دادگستری، قوه قضائیه و مسئولان دولتی و استانی کمک کنند و شرایط این زندان بهتر شود». براساس آمار رسمی زندان فشافویه که در 60 کیلومتری تهران قرار دارد، گنجایشی حدود 20 هزار نفر دارد. ولی طبق آمارها هم‌اکنون در هر وعده غذایی 15 هزار غذا برای تقسیم‌شدن بین زندانیان پخته می‌شود.

آن‌طورکه فارس خبر داده است، در این زندان اتاقی برای محل استقرار عوامل اورژانس تعیین شده که 10 نفر از تیم اورژانس از سه‌شنبه به زندان آمده‌اند و به گفته مسئولشان یک درمانگاه تخصصی شبانه‌روزی در این محل دایر شده است که حتی امکان تهیه عکس رادیولوژی هم دارند و اگر نیاز باشد عمل‌های سرپایی در این محل انجام می‌گیرد و اگر احیانا بازداشت‌شدگان زخمی در بدن‌شان داشته باشند، برای کنترل عفونت و پیشگیری از آن آنتی‌بیوتیک‌های قوی تجویز می‌شود. طبق گفته این مسئول اورژانس در زندان فشافویه تا سه روز پیش 200 نفر را ویزیت کرده‌اند که از این تعداد 42 نفر مصدوم بوده‌اند و از بین اینها 12 نفرشان مجروح شده بودند.

در روز بازدید دادستان کل کشور از این زندان او در پاسخ به اعتراض یکی از بازداشت‌شدگان که گفته بود بی‌گناه او را گرفته‌اند، اعلام کرد: «ما انکار نمی‌کنیم که در سر هر صحنه شلوغی و تجمعی شاید یک عده‌ای هم بی‌گناه و بدون آنکه در اغتشاش نقشی داشته باشند، بازداشت شوند. اتفاقا من امروز آمدم که به دوستان بگویم هرچه سریع‌تر غربالگری‌های مورد نیاز را انجام بدهند تا شما زودتر به سر خانه و زندگی‌تان بروید. تأکید ما به قضات و بازجوها این است که کسی بی‌گناه در زندان نماند». او افزود: «این غربالگری حتما انجام می‌شود و نمی‌گذاریم شما بی‌گناه در زندان بمانید».

حال باید دید در روزهای آینده وضعیت این زندان و بازداشتی‌های جدیدی که به آن وارد شده‌اند، به کجا خواهد رسید.

تکذیب پزشکی قانونی

یکی دیگر از خبرهایی که در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با اعتراضات اخیر و برخی کشته‌شدگان حوادث منتشر شد، این بود که برخی مدعی شده بودند برای گرفتن جنازه کشته‌شدگان از آنها طلب پول شده است. با‌این‌حال روز گذشته رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نسبت به شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی درباره این سازمان، پاسخ داد. براساس خبری که باشگاه خبرنگاران پویا متعلق به خبرگزاری تسنیم منتشر کرد، عباس مسجدی‌آرانی درباره ادعاهای مطرح‌شده از طرف معاندان مبنی بر دریافت پول در قبال تحویل اجساد کشته‌شدگان اغتشاشات اخیر با رد این شایعات، اظهار کرد: «دشمن از موضوعات به‌وجود‌آمده قصد نهایت سوءاستفاده را دارد. تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمنان در این حوادث بی‌ثمر ماند و به‌همین‌دلیل در پی این هستند که ناکامی خود در اجرای اهداف و نقشه‌ها را با انتشار چنین شایعاتی جبران کرده و دستگاه‌های مختلف نظام را متهم کنند». او تأکید کرد: «تمام خدمات انجام‌شده در این زمینه از سوی پزشکی قانونی رایگان بوده و هیچ مطالبه پولی وجود ندارد و دشمن به دنبال ایجاد شایعه در هر مسئله‌ای است. در اغتشاش اخیر، مسئله خاصی در سازمان پزشکی قانونی به وجود نیامد. مانند قبل و بر‌اساس موارد مطرح‌شده از طرف دستگاه قضائی، کار خود را انجام دادیم. در این ایام نه افزایش شیفت، نه افزایش کار و نه مطالبه مالی از متقاضیان داشتیم و هیچ‌کدام از موارد مطرح‌شده صحت ندارد».

با وجود گذشت حدود یک هفته از اعتراضات رخ‌داده همچنان خبرهایی مبنی بر بازداشت افراد جدید از سوی نیروهای انتظامی منتشر می‌شود و خبرگزاری‌ها هر روز فهرستی جدید از بازداشت‌شدگان و جزئیات جدید درباره ماجرای اعتراضات منتشر می‌کنند.

دستگیری عامل تخریب بانک و یک آرایشگر

روز گذشته خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس پایگاه دوم پلیس امنیت عمومی پایتخت از دستگیری عامل تخریب یکی از شعبات بانک مسکن در غرب پایتخت خبر داد و گفت: این فرد شرور از لیدر‌های اغتشاشات اخیر غرب تهران بود که با اقتدار پلیس دستگیر شد. سرهنگ علی محمدی با بیان اینکه با تخریب و آتش‌زدن تعدادی از بانک‌ها و شکستن شیشه آنها در شهر تهران از سوی تعدادی از آشوبگران در ناآرامی‌های اخیر، تیم‌هایی از مأموران این پلیس بررسی موضوع را در اختیار گرفتند، گفت: با دریافت خبر تخریب و به‌ آتش ‌کشاندن یکی از شعبات بانک مسکن در غرب تهران، بلافاصله کارشناسان پایگاه دوم پلیس امنیت عمومی پایتخت به محل وقوع جرم در حوالی خیابان جنت‌آباد شمالی اعزام شدند. این مقام انتظامی با بیان اینکه با بررسی‌های تکمیلی سر‌نخ‌هایی از هویت عامل اصلی این تخریب به دست آمد، عنوان کرد: با شناسایی مخفیگاه متهم، هماهنگی‌های قضائی انجام و در نهایت او روز گذشته دستگیر شد و برای تحقیقات بیشتر به پایگاه دوم پلیس امنیت عمومی این پلیس انتقال یافت. رئیس پایگاه دوم پلیس امنیت عمومی با بیان اینکه متهم ۳۰‌ساله برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شده است، خاطرنشان کرد: تحقیقات پلیسی برای دستگیری دیگر همدستان او ادامه دارد.

در خبری دیگر نیز به نقل از سرپرست پایگاه ششم پلیس امنیت عمومی پایتخت اعلام شد:‌ آرایشگر متخلفی که آرایشگاه خود را محل دپوی مواد اشتعال‌زا برای تخریب اموال عمومی و دولتی در ناآرامی‌های اخیر کرده بود، دستگیر شد. براساس گزارش ایرنا سرهنگ یعقوب علی‌ رجبیان در توضیح این خبر گفت: در پی نا‌آرامی‌های روزهای اخیر، گزارشی مبنی بر فعالیت غیر‌مجاز یکی از آرایشگران جنوب تهران که واحد صنفی خود را به محلی برای دپوی مواد اشتعال‌زا و محترقه تبدیل کرده بود، دریافت کردیم. او با اشاره به اینکه با توجه به حساسیت موضوع تیمی از مأموران نظارت بر اماکن عمومی پایگاه ششم پلیس امنیت پایتخت به همراه اکیپی از مأموران عملیاتی این پایگاه وارد عمل شدند و در بررسی و بازدید صنفی انجام‌گرفته از این آرایشگاه صحت خبر تأیید شد، گفت: با هماهنگی مقام قضائی متصدی این واحد صنفی در مغازه‌اش دستگیر و از آرایشگاه او دو گالن ۲۰ لیتری نفت و شش بطری الکل و مقادیری مواد اشتعال‌زا کشف شد».

همچنین سرهنگ «سعید راستی»، رئیس مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی، از دستگیری عامل انسداد و راه‌بندان بزرگراه امام علی (ع) خبر داد و گفت: این متهم با همدستی چند نفر دیگر مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده بودند.

پاسخ فرمانده ناجا به منتقدان

روز گذشته همچنین فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به برخی انتقاداتی که در روزهای گذشته درباره عملکرد این نیرو در مواجهه با اعتراضات اخیر مطرح شده بود، پاسخ داد و گفت: متأسفانه عده‌ای از افراد که خود در صحنه عملیات حضور نداشته‌اند، با زیرسؤال‌بردن اقدامات خوب ناجا امروز منتقد ما هستند. به گزارش سایت پلیس، سردار حسین اشتری در جلسه قرارگاه رسانه‌ای ناجا با بیان اینکه نیروی انتظامی در حوادث اخیر بسیار خوب عمل کرد، گفت: متأسفانه عده‌ای از افراد که خود در صحنه عملیات حضور نداشته‌اند، با زیر‌سؤال‌بردن اقدامات خوب ناجا امروز منتقد ما هستند و این در حالی است که مقام معظم رهبری این اقدامات خوب را یک پیروزی برای نظام دانسته‌اند. سردار اشتری تصریح کرد: ناجا در حوادث اخیر خوش درخشید و این مسئله باید برای گروه‌ها و افراد تأثیرگذار تبیین شود و خبر و فیلم افراد اصلی دستگیر‌شده در اغتشاشات باید از طریق رسانه ملی و همه رسانه‌ها پخش شود.

دستگیری در استان‌های دیگر

خبرهای مربوط به بازداشت فقط محدود به تهران نبود و براساس اخبار منتشر‌شده در دیگر استان‌ها نیز افرادی مرتبط با این ماجرا بازداشت شده‌اند.

به‌عنوان مثال فرمانده انتظامی استان یزد در خبری از دستگیری سه نفر از عوامل اصلی اغتشاشات و تخریب اموال عمومی در ناآرامی‌های اخیر خبر داد. سردار محمدرضا میرحیدری اظهار کرد: با توجه به اعتراضات هفته گذشته به افزایش قیمت بنزین و سوء‌استفاده برخی افراد فرصت‌طلب و اغتشاشگر که باعث تخریب اموال عمومی و بروز ناامنی در سطح شهر شده بود، دستگیری عوامل اصلی ناامنی‌های اخیر در دستور کار قرار گرفت و مأموران با کار اطلاعاتی گسترده سه نفر از عوامل اصلی و محرک اغتشاشات را شناسایی و پس از هماهنگی و اخذ دستور قضائی، متهمان را در سه عملیات جداگانه در مخفیگاه‌شان دستگیر کردند.‌همچنین در خبری دیگر ایسنا به نقل از فرمانده انتظامی لرستان با بیان اینکه همکاری مردم با پلیس درباره معرفی و دستگیری اغتشاشگران جای قدردانی دارد، از دستگیری ۱۷ نفر عوامل اصلی آشوبگران در ناآرامی‌های اخیر در استان خبر داد. سردار حاجی‌محمد مهدیان‌نسب در تشریح این خبر اظهار کرد: مأموران با کار اطلاعاتی و تحقیقات گسترده و هماهنگی قضائی ۱۷ نفر از عوامل اصلی اغتشاشات را شناسایی و در عملیات‌های غافلگیرانه در سطح استان دستگیر کردند.هنوز آمار دقیقی از تعداد افراد بازداشت‌شده در کل کشور درباره اعتراضات بنزینی هفته گذشته منتشر نشده است و مشخص نیست در این اعتراضات چند نفر نیز کشته شده‌اند. با‌این‌حال در رسانه‌های غیررسمی و خارج از کشور آمار و ارقامی متفاوت و گوناگون در‌این‌باره منتشر شده است که هیچ‌کدام را به صورت رسمی نمی‌توان تأیید کرد.در جدیدترین خبر در رابطه با بازداشتی‌های حوادث اخیر نیز روز گذشته رئیس سازمان زندان‌ها، با بیان اینکه سه استان کشور در جریان اتفاق‌های اخیر هیچ‌گونه ورودی به زندان نداشته‌اند، گفت: تعداد درخور‌توجهی از دستگیر‌شدگان آزاد شده‌اند. اصغر جهانگیر در جلسه شورای‌عالی قوه قضائیه با ارائه گزارشی از وضعیت زندان‌ها پس از حوادث اخیر و اعلام آماری از بازداشتی‌ها تصریح کرد: تاکنون نیز در کل کشور تعداد درخور‌توجهی از دستگیر‌شدگان آزاد شده‌اند که با پیگیری دادستان تهران و بازپرس‌ها که تا ساعت دو نیمه‌شب گذشته مشغول کار بودند، آمار این افراد افزایش می‌یابد.