۰ نفر

یورش آنفولانزا

۵ آذر ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 397375
یورش آنفولانزا

فصل سرما و زمستان با بیماری‌های مختص به این فصل گره خورده است. سرماخوردگی و آنفولانزا بیماری است که اسم آن در شش ماهه دوم سال بیش از هر زمان دیگر شنیده می‌شود، آنفولانزا به ظاهر بیماری ساده‌ای است، اما خبرهای منتشر شده از مرگ بیماران به دلیل ابتلا به این بیماری خبر می‌دهد. آمارها می‌گوید آنفولانزا فقط در یک هفته گذشته 15نفر را به کام مرگ کشانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همدلی، در حال حاضر شیوع آنفولانزا در کشور وضعیت خوبی ندارد و امسال این بیماری زودتر از موعد شروع به فعالیت کرده است. آن گونه که محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت کشور گفته موج آنفولانزا در سال جاری نسبت به سال گذشته سه هفته زودتر آغاز شده است. امسال موج این بیماری با شدت هرچه تمام‌تر شروع به کار کرده است و علاوه‌بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، حتی در کشورهای اروپایی نیز گستره زیادی داشته است. ویروس آنفولانزا امسال بر دو نوع H۱N۱ و H3 N2 بوده است که طبق بررسی‌ها نوع H1N1 گسترش بیشتری داشته و قدرت آن نیز نسبت به نوع دیگر قوی‌تر است.

محمدمهدی گویا در یک نشست خبری در وزارت بهداشت، گفت: امسال نسبت به سال گذشته ویروس آنفولانزا با شدت بیشتری فعال است تا جایی که هفته گذشته 15 نفر بر اثر این بیماری فوت کردند که عمده این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده و یا سن بالایی داشته‌اند.وی افزود: هفته گذشته 3915 نفر انواع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که 342 مورد آن آنفولانزا بود، از این تعداد 15 نفر فوت کردند که بیشترین تعداد فوتی‌ها از استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است.

البته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت کشور گفته این نوع از ویروس آنفولانزا هیچ ارتباطی با آنفولانزای پرندگان ندارد و هر سال در موعد مقرری این آنفولانزا در جهان سرازیر می‌شود که با توجه به شروع زودتر گستره آن در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم فعالیت این ویروس نسبت به سالیان گذشته به بالاترین حد خود برسد تا جایی که ظرف هفته گذشته ویروس آنفولانزا در استان‌های گلستان و مازندران نسبت به سایر استان‌ها فعالیت بسیار زیادی داشته است.

به گفته گویا افراد بالای ۶۵ سال، مادران باردار، بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان که تحت درمان قرار دارند، کسانی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، افراد دارای نارسایی کلیه و کبد و کسانی که دیابت کنترل نشده دارند، بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. به همین دلیل ما تزریق واکسن را برای این افراد توصیه می‌کنیم.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یا گریپ (Grippe) یک بیماری ویروسی است که بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌کند. این نوع ویروس‌ها در پرندگان و پستانداران اثر می‌گذارند. این بیماری باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف، بی‌حالی شدید، از دست دادن اشتها، سرفه خشک و گلوی دردناک یا خشک نمایان می‌شود. در موارد حاد این بیماری به خصوص در خردسالان ممکن است باعث سینه‌پهلو شود.

علائم آنفولانزا

اکنون که بیماری آنفولانزا به کشور هجوم آورده است، نیاز به اطلاع‌رسانی در زمینه این بیماری بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. کارشناسان بهداشتی می‌گویند قبل از این که سراغ درمان بروید، باید بدانید آنفولانزا دارید یا این که نه، سرما خورده‌اید. هر عطسه، گلودرد، گرفتگی بینی و آبریزشی نشانه سرماخوردگی نیست. علائم آنفولانزا سریع و ناگهانی سراغتان می‌آید. اگر تا شب قبل، حالتان خوب بوده و در صحت و سلامت به سر می‌بردید، ولی صبح یک‌باره حالتان بد شد، این یعنی به احتمال زیاد، شما آنفولانزا گرفته‌اید.

گلو درد، بدن درد و تب شدید، نشانه آنفولانزا است؛ علائمی که بعد از چند ساعت از بروز بیماری، رو به بهبود می‌رود. درباره سرماخوردگی اما همه چیز به شکل دیگری است. بیماری با آبریزش و گرفتگی بینی شروع می‌شود و بعد با سرفه و گلودرد ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که بیماری تشدید شود.

آنفولانزا بیشتر چه کسانی را تهدید می‌کند؟

سالمندان و کودکان بیشتر در معرض عوارض جدی آنفولانزا –بستری شدن در بیمارستان و مرگ- هستند. سالمندان به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ثانویه هستند. در مورد کودکان مساله به گونه دیگری است؛ پاسخ سیستم ایمنی آنها به ویروس سنگین است چون ممکن است اولین بار باشد که در معرض چنین گونه تهاجمی خاص قرار گرفته‌اند.

مثلا امسال -2018- ویروس آنفولانزای H3N2 شیوع بیشتری داشته و چند سالی بود که دیده نمی‌شد. حال کودکانی که پس از آخرین بار که H3N2 ویروس غالب بوده است متولد شوند، آنتی بادی‌های از پیش تشکیل شده را در بدنشان نخواهند داشت؛ پس ویروس راحت‌تر به آنها حمله می‌کند.

پیشگیری از آنفولانزا با رعایت نکات بهداشتی

کارشناسان حوزه بهداشت می‌گویند افراد در معرض خطر به بیماری آنفولانزا حتماً باید به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان‌های ضد ویروسی اختصاصی قرار بگیرند. در حال حاضر که این بیماری به کشور یورش آورده است و علی رغم گذشتن از زمان معمول تزریق واکسن آنفلونزا، تزریق آن را برای افراد در معرض خطری که تاکنون اقدام به تزریق نکردند موثر دانست.

مبتلایان به بیماری‌های تنفسی از منزل خارج نشوند و با استفاده از ماسک‌های جراحی و معمولی دیگران را از ابتلا به بیماری تنفسی مطلع کنند و به شدت از دیده‌بوسی، دست دادن، در آغوش گرفتن دیگران اجتناب کنند.

شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و محلول ضد عفونی کننده و داشتن استراحت کافی و استفاده از دستمال یکبار مصرف و توجه به دفع مناسب آن‌ها از دیگر توصیه‌های است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از انتشار این بیماری توصیه می‌کنند.

تاریخچه آنفولانزا

در قرن بیستم ویروس آنفولانزا در سال ۱۹۱۸ شیوع پیدا کرد و تا امروز آمار مرگ و میر یک سیر نزولی را طی کرده است. به این صورت که در آغاز فعالیت این ویروس مرگ‌های دسته جمعی حتی ۴۰ میلیون نفر در یکسال گزارش شده است اما به مرور کاهش یافت. امروزه گونه‌های جدیدتر این ویروس مانند آنفولانزای پرندگان یا آنفولانزای خوکی نیز ظهور کرده‌اند.

سیستم ایمنی هرکس و روش پاسخ آن به ویروس آنفولانزا با دیگران فرق می‌کند. اگرچه در طول سال‌های گذشته درک ما از ویروس آنفولانزا بیشتر شده است، اما هنوز چیزهای بسیاری است که ناشناخته مانده است.

آنفولانزا بیماری جهانی است

البته بیماری آنفولانزا محدود به مرزهای داخلی کشور نیست و یک تهدید جهانی است. کارشناسان می‌گویند شیوع احتمالی تیره خطرناک ویروس آنفولانزا می‌تواند در سراسر جهان بیش از شصت میلیون قربانی بگیرد.

به گفته دانشمندان اگر بیماری آنفولانزا از آن نوع که در سال ۱۹۱۸ در جهان شایع شد، و بار دیگر ویروس آن به شکلی محدود در سال ۲۰۰۴ پیدا شد، جهانگیر شود، ۶۲ میلیون قربانی در سراسر جهان خواهد گرفت. دانشمندانی که این هشدار را می‌دهند می‌گویند اکثریت بسیار بزرگ قربانیان چنان مرگ ومیری را، مردمان فقیر در کشورهای در حال توسعه تشکیل خواهند داد.

دکتر نیل فرگوسن از کالج سلطنتی لندن معتقد است باید دسترسی همگانی به واکسن، ضدویروس و آنتی بیوتیک به ویژه برای آسیب‌پذیرترین بخش جمعیت را فراهم کرد. به گفته دکتر فرگوسن، بستن مدرسه‌ها، ایجاد قرنطینه، و استفاده از ماسک از جمله راه‌های کم هزینه‌تر برای کشورهایی است که به واکسن و دارو و مراقبت‌های پزشکی لازم درهرحال دسترسی ندارند.