۰ نفر

طغیان هاری حیوانی در ۵ شهرستان

۳ آذر ۱۳۹۸، ۰:۲۱
کد خبر: 396812
طغیان هاری حیوانی در ۵ شهرستان

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که در شهرستان‌های بروجرد، پل‌دختر، خرم‌آباد، دورود و کوهدشت درگیر طغیان هاری حیوانی هستیم، گفت: در سال جاری تاکنون ۵۱ مورد دام مثبت هاری گزارش شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی چگنی شرفی، با بیان این‌که مراقبت از افرادی که دچار حیوان گزیدگی‌ شده‌اند یکی از رسالت‌های دانشگاه علوم پزشکی لرستان است، گفت: در این راستا سال گذشته حدود ۱۹ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته در سراسر استان پنج هزار و ۶۰۰ نفر دچار حیوان‌گزیدگی شدند.

شرفی با اشاره به این‌که در سال جدید بحث حیوان‌گزیدگی ۱۰۰ درصد توان معاونت بهداشتی را به خودش معطوف کرده است، اظهار کرد: پارسال سه مورد دام مثبت هاری در کل استان داشتیم اما در سال جاری تاکنون ۵۱ مورد گزارش شده که در شهرستان‌های بروجرد، پل‌دختر، خرم‌آباد، دورود و کوهدشت درگیر طغیان هاری حیوانی هستیم.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: در بررسی‌های انجام شده شاهد هستیم که مرگ‌هایی که براثر هاری اتفاق افتاده در سال‌های ۹۱ و ۹۲ بیشتر براثر روباه‌گزیدگی بوده اما بعد از آن سگ گزیدگی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به این‌که ۸۰ درصد حیوان‌گزیدگی‌ها در روستاها اتفاق می‌افتد، بیان کرد: امسال در روستای دره ساکی شاهد قطع عضو براثر گزیدگی سگ هار بودیم.

شرفی با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون حیات وحش، اضافه کرد: در این زمینه طبق قانون شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید موارد بهداشتی را تعیین و تکلیف کنند.

این مسئول با بیان این‌که در سال جاری شاهد حیوان‌گزیدگی در منطقه حفاظت شده شهرستان دورود بودیم، تصریح کرد: در این زمینه وظایف دستگاه‌های اجرایی مشخص شده و لازم است که اجرایی شود.