۰ نفر

کودکان کار به کجا می روند؟

۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۲۱
کد خبر: 395725
کودکان کار به کجا می روند؟

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مناطق 2 ، 3 ،7، 11، 13،12 و 15با بیشترین میزان کودکان کار روبه‌رو هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کودکان کار یکی از انواع آسیب‌های اجتماعی در تهران هستند که در 22منطقه شاهد آنها هستیم؛ کودکانی که به دلایل مختلف برچسب آسیب اجتماعی به آنها زده می‌شود، درحالی‌که خود این برچسب را انتخاب نمی‌کنند. شاید برای هرکدام از ما این سؤال پیش آمده که این کودکان بیشتر در چه مناطقی از تهران دیده می‌شوند؟ جالب است بدانید براساس آخرین پژوهش‌های انجام‌شده کارشناسان آسیب اجتماعی در تهران، کودکان کار بیشتر در 7منطقه از تهران که در بخش‌های جنوبی، شمالی و مرکزی قرار دارند، دیده می‌شوند و این مناطق را به نوعی پاتوق خود قرار می‌دهند. دلایل شکل‌گیری کودکان کار در تهران مختلف است که پژوهشگران به آن پرداخته‌اند. کودکانی که در معرض انواع آسیب‌های بهداشتی، روانی، اجتماعی، رشد و... قرار دارند و استرس، اضطراب، افسردگی، مشکلات هویتی، رفتاری، سرپناه، غذا، پوشاک و... تنها بخشی از مشکلات آنهاست.

همه روزه کودکان کار را در تمام مناطق تهران مشاهده می‌کنیم، ولی آنچه اهمیت دارد این است که در سطح شهر و برخی نقاط تهران تعداد کمتری از کودکان کار دیده می‌شوند و در برخی نقاط این فراوانی بیشتر است. همانطور که سایر آسیب‌های اجتماعی مانند کارتن‌خواب‌ها، معتادان، زنان بی‌خانمان و... در مناطق مختلف وجود دارند، ولی فراوانی آنها در مناطق و به تفکیک ناحیه‌ها و محلات فرق می‌کند. براساس آخرین پژوهش‌های انجام شده کودکان کار در مناطق 2، 3، 7، 12،11، 13و 15بیشتر دیده می‌شوند. البته نتایج این تحقیقات به این معنی نیست که کودکان کار در مناطق دیگر وجود ندارند.

کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه کودکان کار نیازمند همکاری نهادها و ارگان‌های مختلف کشور است. در پژوهش اخیر 11نهاد و ارگان به‌طور مستقیم با کودکان کار در ارتباط هستند. اما بیشترین ارتباط از سوی سازمان بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی است و راهکارها برای کاهش کودکان کار از طرف این 3نهاد ارائه می‌شود. درحالی‌که سایر ارگان‌ها هم وظایفی دارند که کمتر درباره آنها صحبت می‌شود. به علاوه ناهماهنگی بین ارگان‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی خود آسیب بزرگ‌تری است که مدت‌هاست کشور را دچار اختلال کرده و به‌نظر می‌رسد تا این مسئله رفع نشود ما همچنان شاهد درهم‌پیچیدگی راهکارهای مختلف در حوزه مشکلات شهری هستیم.