۰ نفر

ورود سردچال قطبی به کشور؟

۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۴۸
کد خبر: 395223
ورود سردچال قطبی به کشور؟

شرایط جوی که طی امروز و فردا دوشنبه، شهرها و مناطق شمالی کشور تجربه خواهند کرد و با «بارش سنگین برف» همراه است، پدیده‌ای نادر طی یک دهه گذشته است که مردم کشورمان را شگفت‌زده خواهد کرد.

 

برخی گزارش های آب و هوایی  دلیل این پدیده جوی  را ورود یک «سردچال قطبی» از نواحی شمالی به کشورمان قلمداد کرده اند که نتیجه آن، بارش سنگین و غیرمنتظره برف در اکثر مناطق شمالی کشور است. بنابر گزارش ها، از جمعه شب بارش برف در بسیاری از مناطق کشور آغاز شده به‌گونه‌ای که طی دیروز در ارتفاعات محور هراز، چالوس، فیروزکوه و محور کیاسر ــ سمنان  شاهد بارش برف بودیم.همچنین تسنیم در گزارشی آورد:  ورود «سردچال قطبی» به کشور  بنابر برخی پیش‌بینی‌ها باعث رقم خوردن پاییزی بسیار نادر طی یک دهه گذشته در کشور خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در همین حال، صادق ضیائیان مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: پدیده سردچال قطبی را تایید نمی کنم و نمی دانم این شایعه از کجا نشئت گرفته و دست به دست می چرخد، اما می دانیم که نفوذ جریان هوای سرد را داشتیم، در واقع با نفوذ هوای سرد از عرض های بالاتر شاهد کاهش در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق شمالی هستیم. وی درباره این که گفته می شود، بارش این میزان برف و کاهش دما در پاییز غیرمنتظره و نادر بوده است، افزود: فکر نمی کنم نادر و غیر معمول باشد.   

سردچالی چیست؟

سردچال یا کم فشار بریده، فرودی است که در شاخص مداری از جریان اصلی بادهای غربی بریده شده و به صورت یک کم ارتفاع پر از هوای سرد در منطقه گرم جنوب بادهای غربی قرار می گیرد و ناپایداری ایجاد می کند. سرچال مانند موج های کوتاه در ناحیه زیرین خود ناپایداری به وجود می آورد و چون بیشتر اوقات در یک منطقه ساکن می ماند بارش های درازمدت را منجر می شود.