۰ نفر

چین بهترین کشور برای تحصیل دانشجویان ایرانی

۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۲۳:۰۵
کد خبر: 394660
چین بهترین کشور برای تحصیل دانشجویان ایرانی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در جمع جامعه علمی ایرانیان مقیم چین در پکن از چین به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در عرصه فناوری‌های نوین نام برد و گفت: دانشگاه‌های چین، بهترین مکان برای تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های فناوری هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب در جمع دانشجویان، نخبگان و اساتید ایرانی مقیم چین در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، افزود: چین یک نگاه شرقی به حوزه فناوری های نوین و استارتاپی دارد و تفکرات این کشور نیز کاملاً با کشورهای غربی متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه مسیر توسعه پایدار از طریق دستیابی به توانمندی های داخلی و بکارگیری نیروهای نخبه و جوان می گذرد، افزود: برخورداری از ثروت های طبیعی ممکن است برای یک جامعه رفاه ایجاد کند اما هرگز به توسعه منجر نخواهد شد؛ زیرا توسعه، امری درون‌زاست و باید توسط نیروی جوان یک کشور صورت گیرد که خوشبختانه ایران از این ظرفیت برخوردار است.

او گفت: نخبگان خارج کشور، نقش مهمی در توسعه ایران دارند و می توانند با حضور در ایران نسبت به توسعه حوزه های جدید فناوری و استارتاپی اقدام کنند و دولت نیز از آنها حمایت خواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ‌حوزه فناوری و دانش بنیان در ایران جدید است، گفت: با این وجود، ایران در چند سال گذشته در این حوزه رشد زیادی داشته و زمینه برای افزایش و ادامه این رشد نیز فراهم است.

وی با بیان اینکه در آینده، کشورهایی توسعه پیدا می کنند که نیروی انسانی خلاق داشته باشند، گفت: آمریکا هژمونی خود را در جهان از دست داده است و کشورهای آسیایی به مدد بهره گیری از فناوری های نوین و نیروی انسانی خلاق و جوان، در حال سبقت از غرب هستند که زیرساخت‌های آن در حال تضعیف شدن است.

ستاری از کشورهای آسیایی به عنوان قدرت های اقتصادی آینده جهان نام برد و گفت: در حالی که رشد تعداد مقاله های منتشر شده در آمریکا و غرب در حال کاهش است، در چین و کشورهای آسیایی این وضع تا ۱۱ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به فاینانس و تفاهم نامه های خوبی که ایران با چین دارد، گفت: تعداد دانشجویان بورسیه ایرانی در چین و همچنین تعداد پروژه های مشارکتی با چین در سال آینده افزایش می یابد.

در پایان این آیین، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران به سؤالات دانشجویان و جامعه علمی ایرانیان مقیم چین پاسخ داد.

سورنا ستاری، معاون علمی ‌و فناوری رییس‌ جمهوری اسلامی ایران با دعوت وزیر علوم چین و با هدف گسترش همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق دو کشور روز سه شنبه در رأس یک هیأت بلندپایه علمی، فناوری و دانش بنیان وارد شنجن، قطب فناوری چین در جنوب این کشور شد.

در جریان این سفر، مدیران ۷۰ شرکت دانش بنیان، فناور و خلاق نیز معاون علمی ‌و فناوری رییس‌ جمهوری را همراهی کردند تا تعاملات علمی و فناورانه خود را با شرکت‌های چینی گسترش دهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران ضمن شرکت و سخنرانی در آیین گشایش نمایشگاه بین المللی فناوری های پیشرفته شنجن که صبح روز چهارشنبه برگزار شد، در نشست تجاری فناوری شرکت های ایرانی و چینی نیز شرکت کرد.

دیدار با مقامات شنجن و بازدید از نمایشگاه فناوری های پیشرفته این کشور در کنار گفت وگو با نمایندگان شرکت های فناور ایرانی از دیگر برنامه های معاون علمی رییس جمهوری در جریان سفر به شنجن بود.

ستاری صبح امروز پنجشنبه با وزیر علوم چین نیز دیدار و گفت وگو کرد. بازدید از چند مرکز فناوری و دیدار با وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین از دیگر برنامه های معاون علمی رییس جمهوری در سفر به چین بود.