۰ نفر

داستان جذاب نوشابه‌های فانتا

۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 394250
داستان جذاب نوشابه‌های فانتا

نوشابه‌های فانتا که طعم پرتقالی احتمالا مشهورترین طعم آن است احتمالا نیازی به معرفی ندارند. با این حال، روایت شکل‌گیری شرکت فانتا داستان جذابی است که نشان می‌دهد یک کارآفرین چگونه می‌تواند به شوکی خارج از کنترل، واکنش نشان بدهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، در اوایل دهه ۱۹۲۰، شرکت نوشابه سازی آمریکایی کوکاکولا تصمیم گرفت که بازار جهانی خود را گسترش دهد. برای رسیدن به این هدف، شرکت کوکاکولا در کشورهای مختلف کارخانه‌های نوشابه سازی را تولید کرد. ارسال طعم دهنده مخصوص کوکاکولا بر دوش شرکت مادر در آمریکا بود اما تهیه دیگر مواد اولیه و همچنین تولید بطری و در محصولات بر عهده کارخانه‌های کوکاکولا در کشورهای مختلف بود.

در اوایل دهه ۱۹۳۰، مدیریت بخش آلمان شرکت کوکاکولا بر عهده فردی به نام مکس کایت قرار گرفت. اوضاع برای آقای کایت خیلی بد پیش نمی‌رفت تا اینکه در سال ۱۹۴۱، حمله ژاپنی‌ها به بندر پرل هاربر آمریکا باعث شد که ایالات متحده به طور رسمی وارد جنگ جهانی دوم شود.

ارسال طعم دهنده‌های کوکاکولا به آلمان متوقف شد و بدون این طعم دهنده‌ها هم کوکاکولا چیزی بیشتر از آب قند نبود. آقای کایت در مواجهه با این بحران برون زا چاره‌ای نداشت جز اینکه از زیرساخت موجود برای تولید نوشابه‌ای دیگر استفاده کند. برای این کار، او تلاش کرد تا به فرمولی برای تولید نوشابه‌ای تازه دست یابد.

آزمون و خطاهای بسیار برای یافتن طعمی شکل گرفته از آب، شکر، کافئین و طعم دهنده به‌دست آمده از پسماند میوه‌ها آقای کایت را به ترکیب قابل قبولی برای تولید نوشابه رساند. اکنون باید نامی تازه برای شرکت انتخاب می‌شد و آقای کایت از کارکنانش خواست که برای یافتن نام تازه، از قدرت تخیل و فانتزی خود بهره ببرند و در واقع نام «فانتا» که در نهایت انتخاب شد.

درست است که شوک قطع ارتباط اقتصادی آلمان و آمریکا عملا شرکت آقای کایت را در آستانه تعطیلی قرار داده بود اما همزمان فرصت‌هایی را هم در بازار مصرفی آلمان پدید آورده بود چرا که به طور مشابه ورود بسیاری از دیگر محصولات هم به آلمان متوقف شده بود. در نتیجه آقای کایت در بازار نوشیدنی‌ها رقیب قدرتمندی را نمی‌دید و به همین خاطر خیلی زود توانست بخش قابل توجهی از بازار آلمان را به‌دست بیاورد.

آلمانی‌ها حتی از نوشابه‌های فانتا در سوپ و خورشت هم استفاده می‌کردند. تولید و فروش فانتا تنها به آلمان محدود نماند و به دیگر کشورهای اروپایی که در زمان جنگ تحت سیطره آلمان بودند هم گسترش یافت. در واقع زیرساخت‌های شرکت کوکاکولا در این کشورها در اختیار شرکت فانتا قرار دارد.

میزان فروش فانتا در آلمان تا پایان جنگ به سه میلیون عدد رسید. پس از پایان جنگ، کارخانه‌های فانتا در اختیار نیروهای متفقین قرار گرفت و آقای کایت هم شرکت کوکاکولا را در سود شرکت فانتا سهیم کرد. هرچند بخشی از زندگی تجاری آقای کایت تحت تاثیر شایعاتی سیاسی قرار گرفته (شایعاتی که همواره توسط شرکت کوکاکولا تکذیب شده) اما نقطه عطف زندگی او شاید سرپا نگه داشتن کارخانه نوشابه سازی در دوران جنگ و تلاطم سیاسی بود.