۰ نفر

6 اقدام برای مهارآلودگی‌هوا

۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۹:۴۶
کد خبر: 393808
6 اقدام برای مهارآلودگی‌هوا

افزایش50درصدی عوارض طرح‌ترافیک،ممنوعیت ترددکامیون‌ها، بلیت نیم‌بهای‌حمل‌و‌نقل عمومی، برخورد با خودروهای دودزا، محدودیت برای فعالیت صنایع و معادن و تعطیلی زنگ ورزش از مصوبات کمیته اضطرار بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  امروز ششمین روز متوالی آلودگی هوا در تهران است. دیروز سرانجام کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل شد تا تصمیمات جدی برای کنترل موج فزاینده آلودگی هوا گرفته شود. براساس مصوبات این کمیته، از امروز بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌مدت چند روز نیم‌بها شده و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک نیز تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. از سویی اگر شاخص کیفیت هوای تهران بالاتر از عدد ۱۵۰ رفت و در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گرفت، احتمال تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس در مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان طی 3روز آینده وجود دارد. همچنین برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا در تهران شب‌ها ورود کامیون‌ها به شهر ممنوع می‌شود و پلیس برخورد جدی‌تری با خودروهای دودزا و موتورسیکلت‌ها خواهد داشت. زنگ ورزش مدارس تهران نیز تا پایان هفته تعطیل شد. همچنین با توجه به اینکه آلودگی هوا در جنوب و غرب استان تهران بیش از سایر مناطق است، از امروز تا پایان هفته محدودیت‌هایی برای فعالیت صنایع و معادن در استان وضع خواهد شد.

اعداد جدید از هوای شهر

جدیدترین اطلاعات اختصاصی رسیده نشان می‌دهد در تهران سالانه 10400تن ذرات معلق تولید می‌شود و تولید سالانه گازهای آلاینده نیز 690هزار تن است. این یعنی حجم آلودگی تولیدی سالانه شهر ما عددی بالغ بر 700هزار تن است و در چنین هوایی، زندگی پایتخت‌نشینان جریان دارد. به لطف باد و باران اما هر روز تهویه هوا به شکل مناسبی صورت می‌گیرد و فقدان این دو نعمت موجب شده از روز چهارشنبه 15آبان، آلودگی هوای تولیدی در شهر بماند.

تأکید بر حذف کامیون‌ها

یکی از مهم‌ترین مصوبات اخیر کمیته اضطرار، حذف کامیون‌ها از ترددهای شهری است و تا آخر هفته تردد انواع کامیون‌ها در تهران مطلقا ممنوع شده است. این وسایل آلاینده فرسوده، بخش مؤثری از ذرات معلق تهران را مستقیم تولید و پراکنده می‌کنند و حذف آنها در دوره‌های آلودگی هوای سال‌های گذشته اثر مستقیم و مؤثر با کاهش سطح آلاینده‌های روزانه داشت. بدین‌ترتیب با توجه به افزایش آلودگی هوا، تردد انواع کامیون‌ها در شهر تهران از امروز، دوشنبه تا پایان هفته ممنوع شد. بر این اساس، عبور و مرور انواع کامیون‌ها در سطح شهر که تا پیش از این در طول روز ممنوع بود و در ساعات شب انجام می‌شد، از شامگاه دوشنبه ۲۰آبان تا پایان هفته در کل شبانه‌روز ممنوع اعلام شده است. این محدودیت با توجه به افزایش حجم ذرات آلاینده و با تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اعمال می‌شود و صرفا کامیون‌های حامل مواد سوختی و فاسدشدنی از آن مستثنا شده‌اند. همچنین پلیس راهور موظف شده که از ورود این خودروهای سنگین به شهر و تردد آنها جلوگیری کند.

علت 6روز آلودگی متوالی

علت آلودگی هوای این روزهای تهران نکته‌ای است که باید مشخص شود. حسین شهبازی، استاد دانشگاه و سرپرست معاونت فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ریشه‌های آلودگی هوای تهران را تشریح کرده و می‌گوید: همچنان منابع متحرک یعنی وسایل نقلیه عامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند اما پایداری هوا نقش مخرب آنها را نشان داده است. براساس گفته‌های این استاد دانشگاه، وقتی شرایط جوی پایدار است و باد و بارانی در آسمان تهران وجود ندارد، تهویه کند صورت می‌گیرد.

بررسی تصمیمات کمیته اضطرار

کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران 3تصمیم بازدارنده برای کنترل آلودگی هوا گرفته که شامل عدم‌تردد کامیون‌ها، افزایش 50درصدی عوارض طرح ترافیک و نیم‌بها شدن بلیت حمل ونقل عمومی است. سرپرست معاونت فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره میزان اثرگذاری تصمیمات اخیر کمیته اضطرار می‌گوید: وقتی انباشت آلاینده‌ها در آسمان تهران پدید آمده، اگرچه نمی‌توان از حجم آلودگی موجود کم کرد اما باید برای تولید‌های جدید ذرات و گازهای آلاینده فکر کرد و تصمیمات کمیته اضطرار نیز در چنین شرایطی مناسب است. به گفته شهبازی، وقتی تولید را کم کنیم شرایط یکباره وخیم‌تر نمی‌شود و در واقع تصمیمات اخیر برای کنترل شیب نزولی کیفیت هوای تهران بوده است.

امروز هوا چطور است؟

نتایج پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد با کاهش سرعت باد و برقراری جو آرام و پایدار در صبحگاه امروز، دوشنبه (20آبان 98) همزمان با آغاز تردد خودروها غلظت ذرات معلق افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود در بیشتر مناطق، کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد.  در طول روز با برقراری وارونگی دمایی هوا، شرایط برای پراکندگی آلاینده‌ها محدود شده و احتمال می‌رود مشابه روز گذشته، در مناطق پرتردد کیفیت هوا در شرایط نامطلوب باقی بماند. در اواخر وقت با ازدیاد تردد خودروها و انباشت آلاینده‌ها، احتمال می‌رود در بیشتر مناطق پایتخت کیفیت هوا در محدوده ناسالم به‌ویژه برای گروه‌های حساس قرار بگیرد؛ هرچند با وزش نسبی باد در ساعات پایانی دوشنبه تا حدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد.

    توصیه‌هایی برای شهروندان

در شرایطی که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است، توصیه می‌شود که بیماران تنفسی، افرادی که مشکل ریوی، قلبی و عروقی دارند، زنان باردار، کودکان، به‌ویژه کودکانی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی و قلبی هستند و کسانی که مشکل نقص ایمنی دارند، سالمندان و... که جزو گروه‌های حساس هستند، در این شرایط، در هوای آزاد حضور پیدا نکنند. همچنین گروه‌های حساس فعالیت‌های ورزشی را تا حد امکان در فضای باز انجام ندهند و این فعالیت را به فضای بسته منتقل کنند. بنابراین برای فردا، پس‌فردا و در شرایط پایداری آلودگی در روز چهارشنبه،  توصیه می‌کنیم فعالیت‌های ورزشی را در این روزها در فضای بسته انجام دهند. همچنین تنها ماسک استاندارد برای کنترل آلودگی هوا N۹۵ نام دارد که دارای فیلتر قابل شست‌وشو بوده و از مراکز مجاز خریداری می‌شوند و در وهله دوم اگر درست استفاده شوند، مؤثر هستند. سایر ماسک‌ها تنها جنبه تجاری دارند و مانع نفوذ ذرات معلق به اکسیژن تنفسی نمی‌شوند.