۰ نفر

همه چیز درباره سرگیجه

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۰:۲۲
کد خبر: 391813
همه چیز درباره سرگیجه

تقریبا همه افراد می‌دانند که اگر دور خود بچرخند، بیش از حد دخانیات یا الکل مصرف کنند، دچار افت یا افزایش شدید فشار یا قند خون شوند و ... دچار حالت سرگیجه می‌شوند. حالتی که به شدت ناخوشایند است و گاهی با تهوع همراه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، سرگیجه همان احساس جسمی است که باعث می شود حس کنید جهان در حال چرخش در اطراف شما است ، یا اینکه در حال چرخش  هستید در حالی که دنیا هنوز ایستاده است. آریف دالوی ، پزشک متخصص مغز و اعصاب آمریکایی در این خصوص می گوید: "علاوه بر این احساس سرگیجه ، ممکن است شما با علائمی مثل تهوع یا مشکلات بینایی نیز رو به رو شوید."

به طور کلی برخی از افراد همراه با سرگیجه دچار زنگ زدگی گوش، یا کاهش دید می شوند. جالب ست بدانید سرگیجه می تواند نشانه طیف وسیعی از بیماری ها باشد.

  سرگیجه شما چه مدت طول می کشد؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید مد نظر داشته باشید این است که سرگیجه شما چقدر طول می کشد. برخی سرگیجه های خوش خیم تنها دقایقی فرد را آزار می دهند اما سرگیجه های مزمن گاه تا چند روز نیز با فرد همراهند. شناسایی دقیق مدت زمانی که سرگیجه شما طول می کشد بسیار مهم است. این بخش از اطلاعات به پزشک شما در تعیین دلایل سرگیجه کمک می کند.

سرگیجه یک علامت است ، نه یک بیماری مستقل

سرگیجه می تواند نشانه بسیاری از شرایط مختلف باشد که برخی جدی تر از سایرین هستند ، اما نگران نباشید. بهتر است به محض مشاهده سرگیجه های سریالی به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و برای حل مشکل خود برنامه ریزی کنید. بسیاری از بیماری هایی که باعث سرگیجه می شوند روی سیستم دهلیزی تأثیر می گذارند. سیستم دهلیزی یک مسیر عصبی در گوش داخلی است که حرکت را حس می کند و وظیفه تشخیص محل بدن ما را نسبت به اشیاء اطراف در شرایط خاص پزشکی دارد. یک سیگنال نامناسب یا نادرست ممکن است از طریق عصب دهلیزی به قسمت های دیگر مغز ارسال شود .وقتی این اتفاق می افتد ، مغز سیگنال های کاذب را به عنوان حرکتی درک می کند و ما ، به نوبه خود ، سرگیجه را تجربه می کنیم.

چه عواملی باعث سرگیجه هنگام دراز کشیدن می شود؟

 این یکی از رایج ترین سوالات است که چه دلیلی باعث سرگیجه در حین دراز کشیدن می شود؟ سرگیجه خوش خیم موضعی پاروکسیسمال (BPPV) شایعترین علت سرگیجه است. "یکی از محرکهای احتمالی برای BPPV یک "اوتولیت" است؛ نوعی کریستال گوش داخلی که از کربنات کلسیم ساخته شده است و برای حس حرکت استفاده می شود. اما غالباً منبع دردسر مشخص نیست . بنابراین،BPPV  می تواند چند ثانیه یا چند دقیقه دوام داشته باشد و از خفیف تا شدید طبقه بندی می شود. به ویژه با حرکات ناگهانی سر ایجاد می شود. همه این موارد در حین دراز کشیدن تشدید می شود. زنان بیش از مردان این علائم را تجربه می کنند.

بیماری و سرگیجه مینیر

بیماری مینیر نوعی اختلال در گوش داخلی است که باعث سرگیجه ، زنگ زدن در گوش ها و کاهش شنوایی می شود. به گفته یان سوینبورن ، دکتر و پژوهشگر زیست شناسی سیستم عصبی در دانشکده پزشکی هاروارد معتقد است، این بیماری یک بیماری مزمن است و هیچ درمانی ندارد ، اما بیماران می توانند علائم را مدیریت کرده و کاهش دهند.