۰ نفر

متقاضیان علوم پزشکی با چه سهمیه‌هایی باید رقابت کنند؟

۲ آبان ۱۳۹۸، ۲۱:۲۰
کد خبر: 390015
متقاضیان علوم پزشکی با چه سهمیه‌هایی باید رقابت کنند؟

حدود سه سال است مسئولان از سهمیه ۶۰ درصدی دانشجویان و همچنین سهمیه مازاد برخی نهادها برای ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داده‌اند، اما هنوز انتقادات به این رویه از طریق مجلس شورای اسلامی و نهادهای دیگر به نتیجه نرسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرناپلاس، به گفته حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از میان حدود یک میلیون و ۱۱۸ هزار نفر شرکت کننده کنکور سال جاری، ۶۳۷ هزار نفر داوطلب کنکور رشته تجربی بوده‌اند و با این وصف، بیش از نیمی از داوطلبان، متقاضی پذیرش در رشته‌های پزشکی و داروسازی هستند. با این وجود گویا حدود ۶۰ درصد کرسی‌های دانشگاه های علوم پزشکی در اختیار صاحبان سهمیه است. حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرده است: بیش از ۶۰ درصد دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی بر اساس سهمیه وارد دانشگاه می‌شوند. به‌طور کلی، سهمیه آزاد در رشته‌های پزشکی در کشور به زیر ۴۰ درصد می‌رسد، این وضعیت در سه رشته پرمتقاضی علوم پزشکی یعنی دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی وجود دارد. بنابراین ما نگران کیفیت آموزش در بین این دانشجویان هستیم.

روزنامه سپید که در حوزه پزشکی فعالیت می‌کند، سال ۹۵ در گزارشی مدعی  حدود ۴۰۸ نفر سهمیه سپاه پاسداران برای ۲۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور شد و افزود که سهمیه فوق برای رشته پرستاری نیز حدود ۶۷ نفر ارزیابی شده است.با وجود اینکه مسئولان وزارت بهداشت بارها تأکید کرده‌اند در تلاش‌اند سهمیه‌ها ثابت بماند، احمد خالق‌نژاد طبری، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره افزایش سهمیه سپاه پاسداران به روزنامه سپید گفته که اطلاع دقیقی از سهمیه‌ها ندارد.

طاهره چنگیز، دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت نیز در همین‌باره گفته که شورای آموزش پزشکی عمومی به‌هیچ‌وجه وارد این موضوع نشده و اصلاً به این شورا ارتباطی ندارد که در این موضوع اظهارنظری کند. چنگیز با تأکید بر اینکه اختصاص این ظرفیت، تهدید به‌حساب نمی‌آید،‌ بیان کرده که میزان این ظرفیت‌ها نسبت به ظرفیت کل پذیرش دانشجو درصد بالایی نیست و این تضمین اشتغال افرادی است که می‌توانند از این ظرفیت برای ورود به دانشگاه استفاده کنند. 

سهمیه‌های مازاد دانشگاه‌های علوم پزشکی از کجا آب می‌خورد؟

مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ قانون برقراری عدالت آموزشی برای پذیرش دانشجو را اصلاح کرد. بنابر بند ۳ این اصلاحیه،  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است ۳۰ درصد ورودی رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها و در چهارچوب نظام سطح‌بندی پذیرش کند.
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال گذشته سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه را تصویب کردند که بر اساس آن، با احتساب همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، سهمیه ایثارگران از 25 درصد به ۳۰ درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر بر اساس مصوبه جلسه ۲۳۵ سال ۹۳ شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ آن دسته از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی که فاقد پردیس خودگردان هستند، مجاز به پذیرش ظرفیت مازادند. پذیرش دانشجوی مازاد مشروط به پرداخت هزینه تحصیل و خدمات رفاهی توسط پذیرفته‌شدگان بر اساس تعرفه تعیین شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت و تصویب هیئت امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی مربوطه است.
همچنین بر اساس این مصوبه، محل تشکیل کلاس پذیرفته‌شدگان ظرفیت مازاد در اختیار دانشگاه است و نقل و انتقال و مهمانی پذیرفته‌شدگان ظرفیت مازاد میان دانشگاه‌هایی که دارای ظرفیت مازاد است، مشروط به موافقت مبدأ و مقصد و با رعایت سایر ضوابط آیین‌نامه انتقال بلامانع است.
احمد خالق‌نژاد طبری، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال ۹۴ در گفت‌وگو با روزنامه سپید، مطرح کرده بود: سپاه پاسداران تعدادی نیرو را در سراسر کشور درخواست کرد. ما هم بر اساس این درخواست، مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها به آنها ظرفیت دادیم. این ظرفیت مازاد بر ظرفیت خودگردان و روزانه و شبانه است. به گفته او، این در واقع سفارشی است که سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده و هزینه تحصیل دانشجویان متعهد به سازمان خود را نیز می‌پذیرد.

کمیسیون آموزش و بهداشت پیگیر ماجرا هستند

اخیراً محمود صادقی، نماینده مردم تهران  گفته است:  بیش از ۲۰۰ مورد صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشف شده است. حتی رد پای برخی از مؤسسات کنکور که در سیمای جمهوری اسلامی هم برنامه‌های تبلیغاتی روی آنتن می‌برند، در این پرونده دیده شده است.
صادقی درباره ورود مجلس به موضوع صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گوید: کمیسیون آموزش که رأساً به موضوع وارد نشده است، شخصاً از سال گذشته این موضوع را پیگیری می‌کردم. گزارش‌های مردمی متعدد و  فایل‌های صوتی را که افراد با این مراکز تماس گرفته بودند، در اختیار مسئولان وزارت علوم و مسئولان وقت وزارت بهداشت قرار دادم. 
وی ادامه می‌دهد: اخیراً هم وزیر جدید بهداشت موضوع را پیگیری و اعلام کردند مسببان آن را در اختیار قوه قضاییه قرار داده‌اند؛ بعد از آن در جریان جزئیات پرونده‌های آنها نیستم. احتمالاً بعد از تعطیلات مجلس درخواست بررسی موضوع در کمیسیون آموزش را مطرح خواهم کرد؛ البته آقای دکتر نوبخت در کمیسیون بهداشت نیز پیگیر ماجرا هستند.
حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت در همین باره به ایسنا گفته: متأسفانه پیگیری‌های وزارت بهداشت در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

فراهانی: تصویب سهمیه ایثارگران در مجلس، به نفع مجلسی‌ها

محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی پیشین وزارت بهداشت بیان می‌کند: وقتی ما از سهمیه‌ها صحبت می‌کنیم، منظور این است که آدم‌هایی از راه‌ها و فرصت‌هایی استفاده می‌کنند و با بقیه افراد رقابت نمی‌کنند. ما به این فرصت‌ها مانند سهمیه‌های هیئت علمی‌ها، رانت می‌گوییم. بنده با همه سهمیه‌ها مانند سهمیه ۵ درصد ایثارگران که عملاً ۳۰ درصد است و همچنین سهمیه اعضای هیئت علمی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است، مخالفم. زیرا مصداق تبعیض و خلاف قانون اساسی است و فرصت‌های بقیه مردم را تضییع می‌کند. 

فراهانی اضافه می‌کند: این سهمیه‌ها در زمان جنگ برای فرزندان شهدا و جانبازان درصد بالا، می‌توانست عقلانی باشد. مصوبه چند سال قبل که مجلس ۵ درصد سهمیه به ایثارگران اضافه کرد، عملاً ۳۰ درصد است. زیرا ۲۵ درصد از قبل مشمول سهمیه بودند. البته این سهمیه ۲۵ درصدی هم که قبلاً وجود داشت، هیچ‌وقت پر نمی‌شد. 

وی در ادامه می‌گوید: نمایندگان مجلس سهمیه ایثارگران را تصویب کردند و از آنجایی این نمایندگان ایثارگر بودند، همان سال تعداد زیادی از فرزندان آنها از این سهمیه استفاده کردند و وارد دانشگاه شدند. یعنی درواقع نمایندگان به نفع خودشان قانون مصوب کردند.

معاون پیشین فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تأکید می‌کند: اگر دانشگاه‌ها ظرفیت دارند، برای همه ملت است و اگر ظرفیت ندارند چطور شما سهمیه ایجاد می‌کنید؟ اگر سهمیه وجود ندارد و آن را بالا می‌برید یعنی کیفیت آموزش را پایین آورده‌اید. در همین حال چرا فقط سهمیه را برای عده‌ای خاص افزایش می‌دهید؟ مگر حق همه افراد نیست؟