۰ نفر

عراق برای ثبت جهانی اربعین همکاری کند

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۲
کد خبر: 388324
 عراق برای ثبت جهانی اربعین همکاری کند

این روزها مرزهای چهارگانه کشور (مهران- شلمچه- خسروی و چزابه)‌ مملو از عاشقان سیدالشهدا‌ست و طبق آخرین آمار بیش از دو و نیم‌میلیون نفر در مسیر پیاده‌روی اربعین قرار گرفتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، امسال نیز مطابق سال‌های گذشته عظمت و شکوه این پیاده‌روی معنوی باعث شد که موضوع ثبت جهانی این رویداد بیشتر از هر زمان دیگری به ذهن برسد و همان‌طور که علی‌اصغر مونسان در جلسه علنی مجلس برای گرفتن رای اعتماد به‌عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده، موضوع ثبت جهانی ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین از اولویت‌های اصلی این وزارتخانه است، در حالی که مرداد سال ۹۵ مراسم و راهپیمایی اربعین حسینی به‌صورت ناملموس به ثبت ملی رسید.

از سال 93 جمعیت زائران به 20‌میلیون نزدیک شد و سال 94 جمعیت را 22‌میلیون نفر تخمین زدند. هرچند مقامات عراقی اعلام کردند جمعیت زائران اربعین در سال 94 حدود 26‌میلیون نفر بوده است. از آن سال نیز مراسم پیاده‌روی اربعین هر بار با جمعیتی بیش از 20‌میلیون نفر برگزار می‌شود. پیاده‌روی اربعین زائرانی از بیش از 70 کشور جهان دارد که این هم خودش رکوردی است. جالب اینکه هر سال زائرانی از کشورهای سوئد، دانمارک، آمریکا، انگلستان، اتریش، فنلاند، آرژانتین، کلمبیا، روسیه و استرالیا نیز در پیاده‌روی اربعین حاضرند. رکورد طولانی‌ترین راهپیمایی جهان متعلق به مراسم اربعین است. مسیرهای اصلی سفر زائران به کربلا بیش از 640 کیلومتر طول دارند و عشق و همت و استقامت اربعینی‌ها به برگزاری طولانی‌ترین راهپیمایی جهان منجر شده است که این عوامل به ضرورت ثبت جهانی این رویداد عظیم تاکید دارد. چندی پیش، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از توافق دو کشور ایران و عراق برای تشکیل پرونده مشترک اربعین برای ثبت در یونسکو خبر داد و گفت‌: این پیشنهاد از سوی ایران مطرح شده و مدت‌ها بود که پیگیر تشکیل این پرونده برای ثبت در یونسکو بوده است. اکنون با عراق توافق شده این پرونده، مشترک برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو تشکیل شود. سید محمدصادق طباطبایی‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی، راهپیمایی اربعین را حرکتی مردمی و خودجوش عنوان کرد و گفت: نمی‌توان با هیچ ‌متر و معیاری عشق زائران به امام حسین (ع) را اندازه گرفت. او درباره ثبت جهانی این رویداد گفت: ثبت جهانی این رویداد می‌تواند پیام، هدف و فلسفه عاشقی راهپیمایان را به گوش جهانیان برساند. اگرچه ثبت جهانی راهپیمایی اربعین برای انتقال هدف و فلسفه مورد نظر اتفاق خوبی خواهد بود اما باتوجه به عظمت این راهپیمایی هر موضوع دیگری در رابطه با آن در حاشیه و سایه قرار می‌گیرد. وی با قدردانی از افرادی که برای ثبت جهانی این راهپیمایی تلاش می‌کنند، اضافه کرد: راهپیمایی اربعین حسینی(ع) در قالب گردشگری مذهبی جای می‌گیرد و می‌تواند علاوه بر ایجاد تحرک اقتصادی در جامعه ارتباط بهتر ایران با کشور همسایه، جهانی شدن فرهنگ عاشورای و شیعه را به‌دنبال داشته باشد.

نیازمند رایزنی سیاسی با عراق هستیم

در ادامه به سراغ مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی رفتیم تا از آخرین اخبار درباره ثبت جهانی این رویداد عظیم مطلع شویم. مصطفی پورعلی می‌گوید:‌ ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین به‌عنوان طرح پیشنهادی از سوی این وزارتخانه به مجلس ارائه شده و تمام تمرکز این وزارتخانه پیگیری این موضوع است. شورای ملی ثبت میراث ناملموس جزو اولویت‌های خود قرار داده که در امسال تمام مستندات این امر برای ارسال به یونسکو آماده شود. اما تحقق این امر نیازمند همکاری دولت عراق است چون این رویداد در کشور عراق رخ می‌دهد و به همین واسطه ما مکاتباتی را با یونسکو انجام داده‌ایم و امیدواریم در سال‌ آینده شاهد ثبت جهانی این رویداد عظیم باشیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع ثبت جهانی اربعین چندملیتی است و ما نیازمند رایزنی‌های سیاسی با کشور عراق هستیم، هرچند که آنها موافقت خود را با این موضوع ابراز کرده‌اند. در حال حاضر ثبت جهانی این آیین و آیین زیات‌های رضوی با مشارکت کشور افغانستان اولویت‌های این وزارتخانه‌ است، بی‌تردید ثبت جهانی این رویداد می‌تواند باعث نشان دادن تمام وجهه‌های این حرکت عظیم و آیینی در جهان به‌عنوان یک میراث بزرگ باشد. از سوی دیگر برخی مطرح می‌کردند که یونسکو در مخالفت با این آیین برآمده اما این موضوع را تکذیب می‌کنیم و ما قبلا هم پرونده مراسم مشهد اردهال را ثبت جهانی کرده‌ایم. ما می خواهیم این همدلی و مشارکت مردم را در جهان ثبت کنیم. از مراسم پیاده روی و برپایی موکب ها و همه آیین های این پیاده روی معنوی. در این پرونده آیین زیارت رفتن تا کربلا برای ایام اربعین و عزاداری را درج خواهیم کرد بخشی از این آیین در ایران است و بخشی هم در عراق. بنابراین عراق باید برای تکمیل این پرونده به کمک ما بیایند.