۰ نفر

چرا ملخ‌ها با هواپیماهای سمپاش مهار نشدند؟

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۰
کد خبر: 387907
چرا ملخ‌ها با هواپیماهای سمپاش مهار نشدند؟

ملخ‌ها دوباره در آبان‌ماه به مزارع ایران هجوم می‌آورند. این خبری است که محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرده است. ملخ‌ها ‌سال گذشته هم به ایران هجوم آورده بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند،  حمله‌ای که گفته می‌شد در نیم‌قرن اخیر، بی‌سابقه بوده است و بخش بزرگی از امنیت غذایی ایران را تهدید می‌کند. با این حال، مبارزه با ملخ‌ها کندتر از حد معمول پیش رفت تا آن‌جا که ملخ‌های مهاجر از جنوب ایران تا خیابان‌های تهران لشکرکشی کردند. در آن زمان بسیاری از مردم در فضای مجازی می‌پرسیدند که چرا مبارزه با ملخ‌ها به صورت دستی انجام می‌شود و هواپیماهای سمپاش وارد عمل نمی‌شوند. پاسخ این پرسش مردم شاید به نظرتان باورنکردنی بیاید. هواپیماهای سمپاش وزارت کشاورزی در یک فرآیند اشتباه خصوصی‌سازی به شهرداری قزوین سپرده شد تا مردم از آن به‌عنوان وسیله تفریح استفاده کنند!

١٢٥‌هزار‌میلیارد تومان  غذا در معرض خطر

حمله ملخ‌ها در زمستان گذشته چیزی حدود ١٢٥‌هزار‌میلیارد تومان محصول کشاورزی را در معرض خطر قرار داد و درنهایت مشخص نشد که ملخ‌ها چقدر خسارت به مزارع ایران وارد کردند.

اخبار منتشرشده از حمله ملخ‌ها حاکی از آن بود که روند مبارزه با این میهمان ناخوانده مزارع بسیار کند است و ٦ استان جنوبی را درگیر کرد، به جز این ٦ استان خبرهایی شنیده شد مبنی بر این‌که ملخ‌ها حتی تا پایتخت هم رسیده‌اند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست هم در همان زمان گفته بود که حمله ملخ با این حجم در ٥٠‌سال گذشته، بی‌سابقه بوده است. این میزان حجم خسارات زیادی به جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی وارد می‌کند. او همچنین توضیح داده بود که در ‌سال ١٣٤٠ یک‌بار ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی حمله کردند و به بیش از دو‌میلیون و ٥٠٠‌هزار هکتار زمین آسیب زدند.

حمله دوباره ملخ‌ها به ایران

حالا دوباره خبر حمله گسترده ملخ‌ها در آبان‌ماه به گوش می‌رسد.  این موضوع را محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرده و توضیح داده است که با توجه به پیش‌بینی‌ها و شرایط آب و هوایی، از آبان‌ماه کشور با ورود موج جدید ملخ صحرایی مواجه خواهد بود.

او توضیح داده است: «در ‌سال زراعی گذشته، کشور از سمت شمال آفریقا و شبه‌جزیره عربستان مورد تهاجم آفت ملخ صحرایی قرار گرفت. با تمهیداتی که صورت گرفت، این آفت مدیریت شد و امنیت غذایی کشور مورد تهدید قرار نگرفت.» اما در آن زمان هم نگرانی‌هایی در رابطه با این موضوع وجود داشت و رئیس سازمان حفظ نباتات به ایرنا گفته بود: «عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۰‌هزار هکتار از اراضی ٦ استان جنوبی کشور اجرایی شده است، اما این تنها بخش اندکی از کار است و هنوز ۲۰۰‌هزار هکتار زمین کشاورزی در معرض خطر قرار دارند.»

او در ادامه توضیح داده بود: «اگر ملخ‌های صحرایی کنترل نشوند، امنیت غذایی را تهدید می‌کنند، البته  آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد؛ چراکه ۱۲۵‌هزار‌میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است که درخطر قرار دارند».

درگاهی همچنین توضیح داده است: «به ازای هر هکتار ۴۰ تا ۵۰‌هزار تومان هزینه دارد و به این ترتیب برای ۸۰۰هزارهکتار مبارزه ۴۰‌میلیارد تومان اعتبار لازم است.»

هواپیماهای سمپاش زمینگیر هستند

اما سرنوشت هواپیماهای سمپاش که در دولت محمود احمدی‌نژاد به شهرداری قزوین سپرده شد، به کجا رسید؟ آیا وزارت کشاورزی توانست دوباره شرکت خدمات ویژه هوایی خود را پس بگیرد؟ محمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات و عضو کارگروه مبارزه با ملخ‌ها می‌گوید: «این ناوگان به وزارت کشاورزی برگردانده نشدند و شرکت خدمات ویژه هوایی ورشکسته شده است و بسیاری از ناوگان آن زمینگیر شده‌اند.»

او همچنین توضیح می‌دهد:‌ «سال گذشته تنها ١٠‌درصد از سمپاشی‌ها به صورت هوایی انجام شد و احتمالا امسال حدود ٥‌درصد از حمله ملخ‌ها با سمپاشی هوایی مهار شود.»