۰ نفر

شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران کدامند؟

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۱:۳۸
کد خبر: 387290
شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران کدامند؟

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران گفت: هرسال ۱۰۰هزار مورد جدید ابتلا به انواع سرطان‌ها در کشور مشاهده می‌شود که ۵۰ درصد آن‌ها سبب مرگ بیمار می‌شود که این عدد بالایی به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا قوام نصیری افزود: در شیوع سرطان عوامل مختلفی در آن دخالت دارد زیرا عامل اصلی هنوز ناشناخته است ولی بیشترین دلایل آن زندگی شهری و فعالیت زنان در خارج از منزل است که باعث می‌شود ایجاد ناراحتی‌های عصبی در بین زنان افزایش یابد و درنهایت استرس بیشتری ایجاد شود.

وی تصریح کرد: استرس در راس عوامل سرطان‌زا است که باعث می‌شود سیستم ایمنی افراد مختل شود و باعث بیماری‌های مختلف از جمله سرطان شود.

قوام نصیری با تأکید بر اینکه این رقم بسیار زیاد است و درمان‌های گران‌قیمتی هم برای درمان آن اعمال می‌شود اضافه کرد:‌ در بسیاری از موارد نتیجه درمان سرطان صد در صد نیست و در حال حاضر بعد از بیماری‌های قلب و عروق دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور به شمار می‌آید.

وی اظهار داشت: تلاش برای کاهش استرس، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و رفع عادات شخصی مانند مصرف دخانیات به خصوص سیگار می‌تواند نقش مهمی در کاهش انواع سرطان داشته باشد اما تسویه بهتر بنزین و پالایش آن نیز مهم است زیرا سربی که در دود اگزوز وجود دارد، توسط دستگاه تنفس جذب خون می‌شود و می‌تواند در مغزاستخوان اثر بگذارد و در برخی از موارد ایجاد سرطان خون در کودکان به همین دلیل است.

قوام نصیری به بحث تغذیه و اهمیت آن در کاهش سرطان اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر تغذیه نامناسب نقش مهمی در ابتلا به سرطان‌ها در کشور ایفا کرده است و بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی مثل مری و معده و در برخی از موارد سرطان روده بزرگ به دلیل مصرف برخی از مواد غذایی و سبک تغذیه نادرست است.

این متخصص با تأکید بر اینکه روش‌های درمان سرطان نسبت به سال‌های گذشته تغییر چشمگیری داشته است خاطرنشان کرد:‌ با این‌وجود برخی سرطان‌ها نیز تغییر ساختاری پیداکرده‌اند به‌طور مثال سرطانی می‌تواند مرکزش در ارگانی باشد و انتشارش در قسمت دیگر بدن مثل استخوان‌های ستون فقرات باشد. مثل سرطان سینه که می‌تواند در مهره‌ها انتشار و سبب شکستگی مهره شود و بر نخاع فشار بیاورد بحث اورژانس انکولوژی درواقع رفع این فشارها و تکنیک‌هایی برای کاهش اثرات این عوارض است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرطان معده با ۱۷.۷۴ درصد، پوست غیرملانوم با ۱۷.۴۹ درصد، پروستات با ۱۶.۹۳ درصد، روده بزرگ با ۱۴.۱۳ درصد و مثانه با ۱۲.۵۶ درصد در هر ۱۰۰ هزار نفر را شایعترین سرطان ها در کشور است.