۰ نفر

حضور میلیونی زایران ایرانی در همایش جهانی اربعین

۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۷:۱۲
کد خبر: 387072
حضور میلیونی زایران ایرانی در همایش جهانی اربعین

«از ابتدای ماه صفر تاکنون، بیش از یک میلیون و 700 هزار زایر از مرزهای چهارگانه عبور کرده‌اند و 300 هزار نفر نیز به کشور بازگشته‌اند.» اینها آخرین آماری است که از وضعیت زایران اربعین و از زبان معاون عملیات نیروی انتظامی اعلام شده است؛ آماری که البته قابل پیش بینی بود و نشان از ارادت ایرانیان به اهل‌بیت و به خصوص سرور و سالار شهیدان دارد.

 ضمن این‌که ستاد مرکزی اربعین نیز خبر از ثبت‌نام بیش از 3 میلیون ایرانی برای حضور در این مراسم داده است. سردار حسین ساجدی‌نیا همچنین در سخنان خود با اشاره به صدور گذرنامه و برگه تردد موقت برای زوار در کمترین زمان ممکن از سوی پلیس گذرنامه ناجا، گفت‌: هدف اصلی ما رضایتمندی زایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، سرهنگ سید محمدرضا طبایی، رییس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا نیز در خبری دیگر به آمار صدور ۵۲۷ هزار برگ تردد موقت زیارتی اربعین از ابتدای ماه صفر تا کنون اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۵۰۸ هزار برگ به اداره پست جمهوری اسلامی ایران برای ارسال به منازل متقاضیان و زوار ارسال شده است. امسال هم مانند چند سال گذشته، شایعه‌ای بین مردم مطرح شده که برمبنای آن زایران می‌توانند بدون داشتن گذرنامه و فقط با داشتن کارت ملی از مرز عبور کنند. با این حال رییس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه ناجا این مطلب را به جد رد کرده و گفت: چنین موضوعی اصلا صحت ندارد و زایران باید گذرنامه یا سند جایگزین گذرنامه که همان برگ موقت زیارتی اربعین است را با خود به همراه داشته باشند.شلمچه یکی از مرزهای چهارگانه ایران برای خروج زوار اربعین در 15 کیلومتری غرب خرمشهر است. دیروز استاندار خوزستان از اختصاص تعدادی اتوبوس برای شتاب بخشی به روند جابه‌جایی زایران اربعین حسینی از شلمچه عراق تا نجف اشرف و کربلای معلا خبر داد و گفت: توان کشور عراق در خدمت‌رسانی به زایران اربعین در همین حد است و از آنها برای این همکاری باید تشکر کرد. غلامرضا شریعتی افزود: مشکل اساسی در مرز عراق مربوط به کمبود وسیله نقلیه به خصوص در شلمچه عراق است که با رایزنی‌ای که با طرف عراقی انجام شد این مشکل با اعزام تعداد دیگری اتوبوس در حال برطرف شدن است. استاندار خوزستان با اشاره به تامین بیش از ۹۰ دستگاه اتوبوس تصریح کرد: خروجی زایران از مرزهای شلمچه و چذابه بستگی به ظرفیت طرف عراقی دارد و اگر زایران در مرز عراق ازدحام کرده و متوقف شوند، خروج از مرز به صورت تدریجی انجام می‌شود. یکی از موضوعاتی که در این دوره مطرح است، نظارت بر نرخ‌های کرایه خودروها در عراق است. استاندار خوزستان با اشاره به این موضوع گفت: خودروهای دولتی عراق به صورت رایگان زایران را از مرزهای ایران به عتبات عالیات منتقل می‌کنند و وسایل نقلیه‌‌ای که از ایران وارد عراق شدند نیز روند انتقال زایران را سهولت بخشیدند. شریعتی تصریح کرد: ۲۵ دستگاه کامیون و اتوبوس با اعزام به عراق در جابه‌جایی زایران به عتبات عالیات همکاری دارند ضمن اینکه امروز جمعه نیز ۱۵ دستگاه اتوبوس دیگر به عراق اعزام شدند. ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از استان‌های معین تا فردا شنبه راهی مرز می‌شوند تا روند جابه‌جایی زایران اربعین شتاب بگیرد. براساس آمار اعلام شده از اول ماه صفر تاکنون خروج حدود ۶۰۰ هزار تردد زایر ایرانی و خارجی در مرز شلمچه ثبت شده است.

۸۵۰۰ مرزبان

اما علاوه بر خیل عظیم رودخانه خروشان زایران ایرانی، هزاران نفر از نیروهای امنیتی و خدماتی نیز پشتیبانی از این بزرگ‌ترین همایش جهان شیعه را برعهده دارند. به عنوان مثال سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا در گفت‌وگویی از حضور بیش از 6 هزار و 500 مرزبان در مرزهای چهارگانه غربی کشور (مهران، چذابه، شلمچه و خسروی) خبر داد و گفت: علاوه بر این در مرزهای بازرگان، جلفا، بیله سوار، آستارا، دوغارون و میرجاوه نیز ۲ هزار از نیروهای مرزبانی در حال خدمات‌دهی به زوار اربعین هستند؛ این در حالی است که سایر مرزبانان با آمادگی کامل در مرزهای دیگر کشور فعالیت می‌کنند. این مقام عالی مرزبانی ناجا در پاسخ به این سوال که آیا در مرزها ناامنی گزارش شده است؟ پاسخ داد: خیر، مشکل ناامنی نداشتیم و با همت مرزبانان، رصد و و پایشی که از مرزها صورت می‌گیرد امنیت بر مرزها حاکم است.

بسته شدن چند باره مرزها

طی یکی، دو هفته گذشته چندین بار یکی از مرزهای ایران برای مدتی کوتاه روی زایران بسته شده‌اند. دیروز هم برای مدتی مرز شلمچه به روی زایران بسته شد. سردار «محمد شرفی» رییس پلیس پیشگیری ناجا با اعلام این خبر اظهار داشت: به دلیل کمبود وسیله نقلیه در عراق، مرز شلمچه برای دقایقی بسته شد. او با اشاره به ازدحام ۱۵ هزار نفری زوار در مرز شلمچه افزود: مسوولان استانداری و فرماندهان انتظامی استان خوزستان در مرز حضور دارند و رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها برای عبور و تردد زوار از مرز شلمچه ادامه دارد. رییس پلیس پیشگیری ناجا گفت: این مشکل از سوی دولت عراق با عنوان «کمبود وسیله نقلیه و تردد برای زوار در خاک عراق» مطرح شده و از طرف جمهوری اسلامی ایران مشکلی در پذیرش و عبور زوار از این مرز وجود ندارد.اما با این وجود کوروش مودت، فرماندار شهرستان خرمشهر در گفت‌وگو با مهر، با تاکید بر اینکه مرز شلمچه بسته نیست، گفت: به دلیل ازدحام ناشی از حضور پرتعداد زایران در شلمچه طی هماهنگی با طرف عراقی طرح کنترلی را پیش گرفته و اجرا می‌کنیم. او افزود: به دلیل ازدحام بیش از حد زایران در بخش عراق و به منظور کاهش فشار جمعیت، پس از هر بار اعزام زایران به عراق اندکی تنفس می‌دهیم تا مرز کمی تخلیه شود و دوباره اعزام زایران انجام می‌شود ولی این به معنای بسته بودن مرز نیست.