۰ نفر

زنگ خطربحران سالمندی

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱
کد خبر: 386458
زنگ خطربحران سالمندی

امروز شاهد افزایش آمار سالمندان در کشور هستیم که این خود به‌یقین می‌تواند بحران‌ها و پیامدهای منفی بسیاری را هم برای مردم و هم دولت به‌دنبال داشته باشد، چراکه افزایش آمار سالمندان از نظر اقتصادی و اجتماعی می‌تواند برای دولت هزینه‌های به نسبت بالایی در پی داشته باشد.‌

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است که افزایش آمار سالمندان در جامعه به‌یقین از نظر اقتصادی می‌تواند بار مالی به نسبت سنگینی را بر دوش دولت قرار دهد. همچنین باید یادآور شد که افزایش آمار سالمندان در کشور به‌معنی کاهش نیروی انسانی فعال خواهد بود؛ اتفاقی که می‌تواند از نظر اقتصادی آثار منفی به‌دنبال داشته باشد، این در حالی‌ست که متاسفانه برخی سالمندان نیز در شرایط مناسبی قرار ندارند، به‌گونه‌ای که امروزه شاهد افزایش آمار افسردگی در میان سالمندان هستیم که در صورت عدم ارائه برنامه‌ریزی‌های لازم می‌تواند مشکلات بیشتری را به‌دنبال داشته باشد.

معضل مشکلات اقتصادی

امروزه شاهد افزایش مشکلات اقتصادی در میان سالمندان هستیم؛ اتفاقی که به‌یقین می‌تواند برای آنها بسیار مشکل‌ساز شود، چراکه همان‌گونه که می‌دانیم میزان مخارج زندگی و درمان در دوران سالمندی افزایش می‌یابد که این خود با توجه به شرایط اقتصادی فعلی به‌یقین می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر از جامعه فراهم کند.

پیامدهای بحران سالمندی

یک روانشناس در خصوص پیامدهای منفی افزایش آمار سالمندان در کشور می‌گوید: امروزه شاهد افزایش آمار سالمندان در کشور هستیم که این خود می‌تواند آثار منفی بسیاری به‌دنبال داشته باشد. نصرا... منصوری  و با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: ارائه برنامه‌ریزی‌های لازم و کارشناسی‌شده می‌تواند عاملی برای کاهش بحران سالمندی در کشور باشد، چراکه به‌یقین طی سال‌های آتی بر جمعیت سالمند نیز افزوده خواهد شد. از این‌رو پیش‌بینی‌ راهکارهای لازم برای کاهش مشکلات این دوران می‌تواند در کاهش بحران سالمندی و مشکلات پیش‌روی این دوران برای افراد سالخورده موثر واقع شود.

افزایش ابتلا به پیری زودرس

وی در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد ابتلا به پیری زودرس در برخی افراد هستیم که این می‌تواند بیشتر بنا به دلایل مختلف صورت بگیرد که این خود در افزایش آمار جمعیت سالمندان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. منصوری می‌گوید: شکسته‌شدن هنجارها، حرمت‌ها و افزایش مشکلات اقتصادی خود در زمره مهمترین دلایل ابتلا به پیری زودرس و همچنین افزایش مشکلات سالمندان به حساب می‌آید، چراکه امروزه برخی آنگونه که باید جایگاه سالخوردگان را ارج نمی‌نهند. به یاد داشته باشید که طبق آموزه‌های دینی باید به بزرگترها احترام گذاشته شود.

افزایش آمار سالمندان

وی در ادامه افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار خانه سالمندان یا زندگی در عزلت و تنهایی برخی سالمندان هستیم که این خود در گذشته چندان وجود نداشت. بنابراین به‌راحتی می‌توان این ادعا را داشت که تغییر رفتار با سالمندان محصول جامعه امروز است. منصوری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا افزایش بحران سالمندی محصول جامعه در حال گذار است، می‌گوید: این مهم نیز می‌تواند تحت‌تاثیر شاخصه‌های جامعه در حال گذار باشد، چراکه کاهش نقش و کارکرد خانواده خود عامل موثری برای افزایش بحران سالمندی شده است. وی افزود: بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به سالمندان در زمره دیگر دلایل افزایش بحران سالمندی است که در گذشته نه‌چندان دور کمتر شاهد آن بودیم. البته باید یادآور شد که بسیاری از مشکلات سالمندان در حیطه مسائل مالی و اقتصادی نیست بلکه آنها بیشتر به توجه و محبت فرزندان و اطرافیان خود نیازمند هستند.

بحران سالمندی و افزایش مهاجرت

منصوری در پاسخ به این پرسش مبنی‌بر اینکه آیا افزایش مهاجرت در تشدید بحران سالمندی تاثیرگذار بوده، می‌گوید: به‌یقین افزایش آمار مهاجرت خود می‌تواند نقش موثری در بحران سالمندی ایفا کند، چراکه در حال حاضر شاهد افزایش آمار مهاجرت افراد جوان‌تر هستیم. بنابراین انتظار می‌رود با ارائه برنامه‌ریزی‌های خاص مانع از افزایش مهاجرت شد، چراکه در غیر این صورت طی چندسال آینده مشکلات سالمندان و همچنین افزایش آمار آنها رو به گسترش خواهد نهاد که این خود می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد.

مشکلات صندوق‌های بازنشستگی

وی در ادامه افزود: افزایش مشکلات صندوق‌های بازنشستگی در آینده می‌تواند یکی دیگر از پیامدهای منفی بالارفتن آمار سالمندان در کشور باشد، چراکه طی چندسال آینده با کاهش ورودی شاغلان و در مقابل افزایش آمار افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی خواهیم بود که این موضوع نیز می‌تواند برای دولت هزینه‌های به نسبت بالایی را تحمیل کند. این روانشناس می‌گوید: متاسفانه هم‌اکنون شاهد افزایش آمار افسردگی در میان سالمندان هستیم که این خود بیشتر تحت‌تاثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی است، چراکه طردشدن سالمندان از خانواده و همچنین افزایش مشکلات اقتصادی آنها می‌تواند در بروز مشکلات روحی و روانی آنها بسیار موثر واقع شود.

کمبود متخصص سالمندی

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات پیش‌روی سالمندان را می‌توان کمبود متخصص سالمندان عنوان کرد، چراکه در حال حاضر نیروی متخصص چندانی در این حوزه وجود ندارد که این خود می‌تواند مشکلات بسیاری برای سالمندان فراهم کند.

جای‌ خالی برنامه‌ریزی برای سالمندان

منصوری می‌گوید: متاسفانه برنامه‌ریزی خاصی برای سالمندان انجام نشده که این خود می‌تواند به افزایش مشکلات آنها دامن بزند، این در حالی‌ست که در کشورهای دیگر برنامه‌ریزی‌های خاص و ویژه برای سالمندان تدارک دیده‌شده که این مهم در کاهش مشکلات دوران سالمندی و همچنین بهبود کیفیت زندگی آنها موثر است. وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی دوران سالمندی را می‌توان نبود برنامه‌های ویژه این دوران عنوان کرد، چراکه در حال حاضر در برنامه‌ریزی‌های شهری و شهرسازی به سالمندان نگاه ویژه‌‌ای که چاره‌ساز باشد، نداریم.

اشتغال به کار، چالش مهم سالمندان

منصوری در پایان خاطرنشان کرد: اشتغال به کار در دوران سالمندی به دلیل وجود مشکلات مالی امروزه یکی از مشکلات اصلی سالمندان به حساب می‌آید؛ اتفاقی که بیشتر به دلیل افزایش نابسامانی‌های اقتصادی در جامعه رخ می‌دهد، این در حالی است که انتظار می‌رود در این دوران سالمندان دغدغه اشتغال و کسب درآمد نداشته باشند، چراکه آنها پس از پشت‌ سر گذاشتن مسیر طولانی و طی فراز و نشیب‌ها و چالش‌های بسیار اکنون نیاز به آرامش دارند.