۰ نفر

نگران سلامتی حیواناتیم

۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۱
کد خبر: 386283
نگران سلامتی حیواناتیم

موج جدید پلمپ فروشگاه‌های خوراک و ملزومات حیوانات خانگی در تهران حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، اردیبهشت‌ماه امسال بود که خبر آمد 143 ردیف تعرفه مشمول ممنوعیت واردات شده‌اند که غذای سگ و گربه هم در این فهرست قرار داشت. خبر را سید مهدی نیازی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، ​معدن و تجارت اعلام کرد و در ادامه گفت: «سال 96 ارزش میزان واردات غذای سگ و گربه 10میلیون دلار بود که در ‌سال 97 با اعمال سیاست‌های مدیریت واردات به 7میلیون دلار کاهش یافت، ضمن این‌که امسال با توجه به اعمال ممنوعیت واردات در این بخش کاهش واردات بیشتر هم خواهد بود.»

همین خبر کافی بود تا از سویی نگرانی برای فروشندگان این اقلام و از سوی دیگر کسانی که حیوان خانگی دارند، افزایش پیدا کند. دو ماه بعد از این خبر بود که فارس در مطلبی اعلام کرد 35 واحد صنفی که اقدام به فروش غذای حیوانات خانگی می‌کردند، توسط پلیس اماکن با همکاری اتحادیه مربوطه پلمپ شده‌اند. «پیگیری‌های خبرنگار فارس حاکی از آن است که پلمپ این تعداد واحد صنفی به دلیل عرضه غذاهای غیربهداشتی، غیرمجاز و تاریخ گذشته بوده است.» بعد از آن هم دیگر خبری از وضع خرید و فروش و فروشگاه‌های عرضه غذای حیوانات خانگی نیامد، تا چند روز اخیر که بار دیگر موج جدید پلمپ «پت‌شاپ‌ها» خبرساز شده و پلیس امنیت و اماکن برای چندین مغازه‌ «پت‌شاپ» در تهران که غذا و محصولات مرتبط با حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به مشتریان عرضه می‌کنند، اخطاریه پلمپ صادر کرد.

در اخطاریه پلمپ پلیس امنیت و اماکن، عطف به حکم معاونت نظارت بر اماکن عمومی «پاوا فاتب» به واحدهای صنفی پت‌شاپ اعلام شده است که «به دلیل فعالیت بدون مجوز یا جواز کسب تا ۱۰ روز فرصت دارند کالاهای ضروری و فاسدشدنی را از واحد کسبی خویش تخلیه کنند.»

پیش از این رئیس اتاق اصناف تهران هم در نامه‌ای به موضوع «برخورد جدی» پلیس اماکن تهران با پت‌شاپ‌ها اشاره کرده و از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تقاضا کرده بود پروانه کسب این واحدهای صنفی ابطال شود.

این درحالی است که پیش از این سازمان دامپزشکی نخستین ویرایش «شیوه‌نامه نحوه نظارت بر فروشگاه‌های خوراک/ غذا و ملزومات حیوانات خانگی (پت‌شاپ‌ها)» را در کمیسیون مرکزی تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تصویب کرده بود که در آن پیش‌نویس تنها بر این نکته تاکید شده که پت‌شاپ‌های مستقل مجاز به خرید، نگهداری، عرضه و فروش داروهای دامپزشکی، مواد بیولوژیک، مواد ضدعفونی‌کننده، سموم، واکسن‌های دامپزشکی، ارایه تمامی خدمات دامپزشکی شامل مشاوره فنی، واکسیناسیون، تشخیص و درمان و امور جراحی، نگهداری، عرضه و فروش حیوانات خانگی و صدور شناسنامه حیوانات خانگی نیستند و نامی از خرید و فروش خوراک در این پیش‌نویس نیامده بود.

هرچند درحال حاضر هنوز مشخص نیست چه تعداد واحد در معرض پلمپ قرار دارند، اما سپهر سلیمی، فعال حقوق حیوانات می‌گوید بستن فروشگاه‌هایی از این دست نمی‌تواند راهکار درستی باشد و باید این مسأله را به شکلی ریشه‌ای بررسی کرد: «درحال حاضر تعداد بسیاری سگ و گربه از کشورهای مختلف وارد می‌شود و پول در چرخش حاصل از واردات این حیوانات خیلی زیاد است. باید با این کار مقابله کرد و صفحات اینستاگرامی فروش حیوانات را که حالا در تعداد بالا در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی فراوانند، مورد هجمه قرار داد.»

به گفته او به غیر از حیواناتی چون سگ و گربه، شاهد فروش گسترده سایر حیوانات هم هستیم که مقابله‌ای با آن نمی‌شود و در این دسته‌بندی می‌توان حیواناتی چون سنجاب، کانگورو، خرس و …. را هم دید «خلاف اخلاق و انسانیت است حیواناتی را که درحال حاضر وجود دارند، از خوراک محروم کنیم و درنهایت با پلمپ فروشگاه‌های عرضه آنها عاملی شویم تا غذای این حیوانات با افزایش قیمت مواجه شود. این اتفاق فقط می‌تواند بر ایجاد مافیای خرید و فروش و واردات دامن بزند. نکته‌ای که در نوع خودش اتفاقی منفی است.»

سلیمی می‌گوید ما می‌دانیم حیواناتی چون سگ و گربه سالیان‌سال است که با زندگی ایرانیان اخت شده و همواره با ما زندگی می‌کرده‌اند و در نتیجه نمی‌توان حضور آنها را پدیده‌ای وارداتی دانست: «درباره غذاهای داخلی هم نکاتی وجود دارد که یکی از آنها کیفیت پایین این غذاهاست که بر سلامت حیوان اثر می‌گذارد و درنهایت افراد مجبور می‌شوند با وجود گرانی غذاهای خارجی و تفاوت زیاد قیمت‌شان به خرید غذای خارجی روی آورند.»‌