۰ نفر

راهکار وزیر سابق برای افزایش حقوق معلمان

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 385957
راهکار وزیر سابق برای افزایش حقوق معلمان

به گفته وزیر سابق آموزش و پرورش جمعیت معلمان به نسبت دانش‌آموزان زیاد است و برای ایجاد رفاه در آموزش‌وپرورش باید تعداد معلمان را کاهش داد تا بتوان 98 درصد بودجه این وزارتخانه را که پرسنلی است بین تعداد کمتری از معلمان تقسیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی‌اصغر فانی نخستین وزیر آموزش‌وپرورش دولت یازدهم در دوران وزارت خود به زیاد بودن جمعیت معلمان معتقد بود و سیاست‌گذاری‌هایی را برای کاستن از جمعیت آنها در پیش گرفت اما امروز آموزش‌وپرورش از کمبود معلم سخن می‌گوید و این وضعیت به مرز بحران رسیده است.

برای افزایش حقوق معلمان باید استخدام‌های جدید را کم کنیم

علی اصغر فانی می‌گوید: صورت کسر یعنی بودجه آموزش و پرورش را  در دوره‌ای که بنده بودم دو برابر کردیم و برای کوچک‌شدن مخرج آن که نیروی انسانی است باید تا می‌توانیم از استخدام‌های جدید خودداری کنیم، هم‌اکنون در مجلس به حق‌التدریس‌ها و سایرین قول استخدام می‌دهند و سپس آن را در قالب قانون تصویب می‌کنند و تاکنون چندین 30، 40 هزار نفر از این طریق وارد مدارس شده‌اند که تخصص لازم ندارند و دوره تربیت معلم را طی نکرده‌اند به همین دلیل سطح نیروی انسانی آموزش‌وپرورش نسبت به 10 سال گذشته پایین آمده است.

فانی تاکید کرد: شما فکر می‌کنید استخدام‌هایی که تصویب می‌شود به نفع آموزش‌وپرورش است؟! قطعاً اینگونه نیست و به ضرر این وزارتخانه است چرا که به نیروی متخصص و توانمند نیاز دارد، ما گفتیم استخدام معلم  فقط منحصر به دانشگاه فرهنگیان نباشد، این دانشگاه سالانه حداکثر 20 هزار دانشجو می‌تواند جذب کند و در کنار آن ماده 28 را فعال کردم که اعتراضات زیادی هم به من شد اما گفتم چرا دانشگاهی مانند تهران، امیرکبیرو ... که فارغ‌التحصیلان آن از دوره‌های تربیت معلم نیستند اما می‌خواهند معلم شوند، این حق را نداشته باشند حتی در برخی موارد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها به لحاظ علمی قوی‌تر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هستند چون درس‌های بیشتری را در رشته تخصصصی خود خوانده‌اند.

وی گفت: دانشگاه فرهنگیان سالانه بیش از 20 هزار نفر نمی‌تواند جذب دانشجو داشته باشد چون فضا و استاد کافی برای جذب بیشتر از این ندارد، سال گذشته مطرح کردند، دوران تحصیل در دانشگاه فرهنگیان سه ساله می‌شود که بنده به شدت مخالف بودم و گفتم به هیچ عنوان قابل اجرا نیست، وقتی دانشجویان از سایر دانشگاه‌ها با 132 واحد فارغ‌التحصیل می‌شوند در  دانشگاه فرهنگیان بیش از 150 واحد را می‌گذرانند، پس چگونه می‌خواهند ظرف سه سال این تعداد واحد درسی را طی کنند، در حقیقت شرایط به گونه‌ای می‌شود که تعدادی از واحدهای درسی باقی می‌ماند و به دانشجویان می‌گویند برای تدریس به کلاس درس بروند و در کنار آن درس هم بخوانند که این هم مشکلات خودش را دارد، به برخی مسئولان و معاونان دانشگاه فرهنگیان گفتم این کار غیرممکن است که الان هم آن را پس گرفته‌اند.