۰ نفر

اعتراض‌های مبتلایان به اچ‌آی‌وی در لردگان ادامه دارد؛

آموزش، حلقه مفقوده فاجعه لردگان

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۸:۳۵
کد خبر: 385909
آموزش، حلقه مفقوده فاجعه لردگان

روستای چنارمحمودی لردگان در تب‌و‌تاب است. مردم علاوه بر سلامتی‌شان حالا آبرویشان هم در خطر است. تا همین دو روز پیش شاید تعداد اندکی نام لردگان و روستای چنارمحمودی را شنیده بودند؛ اما حالا بیشتر از 72 ساعت است که نام این روستا در صدر خبرهاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، «تعدادی از مردم یک روستای چهارمحال‌و‌بختیاری به ویروس ایدز مبتلا شدند»؛ سه روز پیش بود که انتشار این خبر روستای چنارمحمودی را به شهرت رساند. مردم وحشت‌زده روستا که به ویروسی ناشناخته مبتلا شده بودند، با انتشار فیلم‌ و درخواست کمک، خانه بهداشت روستا را متهم می‌کردند که با سرنگی مشترک از همه آنها تست قند خون گرفته و بخش اعظمی از مردم این روستا را مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی کرده است.هنوز که هنوز است با گذشت بیش از 72 ساعت، واقعه روستای چنارمحمودی زوایای تاریک و روشن فراوانی دارد. از همان ابتدا که خبر ابتلای مردم با سرنگ مشترک به جهان مخابره شد، وزارت بهداشت تکلیف خودش را روشن و اعلام کرد در این ماجرا مقصر نیست و دلیل ابتلا را هم آنها می‌دانند و هم مردم چنارمحمودی؛ در واقع وزارت بهداشت که در مخمصه بزرگی گیر کرده بود، به‌جای توضیح‌دادن روند علمی و امکان‌پذیرنبودن ابتلای چندین نفر با سرنگ دستگاه تست قند خون، آبروی مردم چنارمحمودی را نشانه گرفت. این اتفاق باعث شد مردم وحشت‌زده، حالا آبرویشان را نیز در معرض خطر ببینند. به‌‌دنبال اعتراض خانواده‌های مبتلایان به ویروس ایدز در روستای چنارمحمودی، فرمانداری، مرکز بهداشت و دفتر امام جمعه لردگان دچار آسیب شد؛ دیروز صبح عده‌ای در مقابل فرمانداری شهرستان لردگان تجمع کردند و خواستار پاسخ‌گویی مسئولان و برخورد با عامل انتشار ویروس شدند و برخی از معترضان به آسیب‌زدن به اموال عمومی و اماکن دولتی اقدام کردند. مسئله اصلی اینجاست که از ابتدای رسانه‌ای‌شدن این ماجرا، هیچ‌کدام از مسئولان حاضر نشده است در بین مردم چنارمحمودی حاضر شود. این در حالی است که انگشت اتهام نشانه‌گرفته‌شده به‌سوی مردم چنار محمودی، رنج مضاعفی است که این روزها آنها از سر می‌گذرانند. آنها در ویدئوهایی که از وضعیت روستا در رسانه‌ها منتشر شده، می‌گویند به‌دلیل این اتفاقات دیگر کسی حاضر نیست از آنها محصولات زراعتی‌شان را بخرد و برخی از دانش‌آموزان حتی از مدرسه بیرون رفته‌اند.داستان اینجاست که آیا بر فرض پذیرش برخی ادعاها، باز هم از میزان مسئولیت اورژانس اجتماعی و وزارت بهداشت خواهد کاست؟ آیا در تمام این مدت نهادهای مرتبط اقدام به آموزش پیشگیرانه و آگاهی‌سازی در روستای چنارمحمودی کرده‌اند که حالا به‌راحتی توپ را در زمین مردم وحشت‌زده‌ای می‌اندازند که هیچ آشنایی‌ای با نحوه انتقال بیماری ایدز ندارند. آیا در تمام این مدت هیچ آموزشی به آنها داده شده است؟ این سؤال‌ها با دکتر جهانپور، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز مطرح شد. او در پاسخ به این سؤال گفت: بیش از 30 سال است که وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای‌ آگاهی‌سازی در زمینه ویروس ایدز انجام می‌دهد. بیشترین تلاش وزارت بهداشت در زمینه این بوده است که مردم درباره خطرات این بیماری بدانند و بتوانند خود را در برابر‌ آن حفاظت کنند. تلاش هم ‌‌با برگزاری کلاس و همچنین آموزش از طریق رسانه انجام شده است و بر راه‌های ابتلا به آن نیز بارها تأکید شده است.

رنج مضاعف مردم

روز شنبه وزیر بهداشت نیز در گفت‌وگویی از بیانیه وزارت بهداشت و اتهام‌هایی واردشده به مردم چنارمحمودی عذرخواهی کرد. دکتر سعید نمکی ‌گفت: در روستای چنارمحمودی از مدت‌ها قبل و از بیش از 40 روز پیش، گزارش‌هایی از موارد آلودگی با ویروس اچ‌آی‌وی داشتیم که همکاران ما بسیار آرام و بی‌‌صدا و با حفظ حرمت مردم شریف آن منطقه، کارها را پیش می‌بردند. متأسفانه چند روز پیش از سوی یکی از مقامات محلی به‌صورت غیرکارشناسی ادعا شد که سرنگ آلوده عامل شیوع ویروس اچ‌آی‌وی در این روستا بوده که قطعا با مستندات بسیار دقیق و کارشناسی‌ای که داریم باید بگوییم که هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است. او تصریح کرد: متأسفانه بهورز زحمت‌کش و خدوم روستای چنارمحمودی مورد اتهام قرار گرفت و پاسخ ما این است که سرنگ آلوده، عامل شیوع این بیماری نیست و عوامل را شناسایی کرده‌ایم. البته مردم شریف و پاکیزه آن منطقه بی‌دلیل یا از راه‌هایی به این ویروس آلوده شده‌اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند. کودکی که از مادر مبتلا به اچ‌آی‌وی متولد می‌شود، معصوم‌تر از آن است که مورد اتهام قرار گیرد یا زنی که به شیوه‌ای آلوده شده باشد که شاید اطلاعی از آن نداشته باشد. وزیر بهداشت تأکید کرد: ما و همکارانمان برای مردم شریف آن منطقه احترام ویژه‌ای قائل هستیم و به هیچ فردی در آن منطقه نباید اتهام آلودگی بی‌مورد زد و آنچه برای ما رسالت است، درمان بیماران است، چون پرسنل بهداشتی و درمانی آن منطقه در ابتلای بیماران به این ویروس، هیچ نقشی نداشته‌اند؛ اما نمی‌توانیم وقتی بیمار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی به ما مراجعه کرد بگوییم ما در ایجاد این بیماری نقشی نداشته‌ایم، پس در درمان و کنترل آن نقشی نداریم.‌خودمان را مکلف به درمان این بیماران صرف‌نظر از هر عامل ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی می‌دانیم و خوشبختانه امروز داروهای درمان اچ‌آی‌وی بسیار خوب عمل می‌کنند و همه این بیماران را درمان می‌کنیم و آزمایش‌های گسترده‌ای روی مردم این منطقه انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم تمامی بیماران این روستا را درمان کنیم. وی با بیان اینکه هزینه‌های درمان مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی کاملا رایگان است، گفت: کمترین هزینه‌ای را در این زمینه به مردم تحمیل نمی‌کنیم و درباره عوامل آلودگی به این ویروس نیز بعد از بررسی دقیق کارشناسان بهداشتی، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از مردم روستای چنار‌محمودی صادقانه دلجویی کرد و قول همه‌گونه همکاری و کمک‌رسانی را داده است.یوسف فرهادی‌بابادی، فعال مدنی چهار‌محال‌و‌بختیاری نیز  با بیان اینکه رفتار وزارت بهداشت باعث غم مضاعف مردم چنار‌محمودی شد،  گفت: چهارمحال‌و‌بختیاری به دلیل مسائل زیست‌محیطی فراوان و چالش‌های محلی که دارد، کمتر سازمان مردم‌نهادی در آن اجازه فعالیت دارد و همین باعث عدم آگاهی‌رسانی درست به مردم می‌شود. ‌‌سر حادثه روستای چنارمحمودی نیز اطلاع‌رسانی نادرست به مردم در کنار ارائه خدمات اجتماعی باعث این اتفاق شده است.  اما مسئله این است که آیا همین اتفاق تلخ باعث سلب مسئولیت وزارت بهداشت از وظیفه اصلی خود یعنی اطلاع‌رسانی به مردم می‌شود. کدام نهاد مدنی در این روستا فعال بوده تا مردم را با رفتارهای پرخطر آشنا کند که حالا آبروی مردم را نشانه گرفته‌اند؟ 

یکی دیگر از فعالان مدنی لردگان که نمی‌خواهد نامی از او برده شود نیز  می‌گوید: روایت‌ها زیاد است؛ عده‌ای می‌گویند چند نفر مبتلا بوده‌اند و شخصی سه سال پیش بدون وسایل بهداشتی کار حجامت انجام داده و با کار او بخش زیادی از مردم شهر مبتلا شده‌اند. ما می‌دانیم مسئله تست قندخون نبوده، ولی‌ آنها به مردم ما دروغ گفتند؛ گفتند ما می‌خواهیم از شما تست قندخون بگیریم تا به هوای‌آن مردم را به خانه بهداشت بکشانند؛ با‌این‌حال علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در سفر به استان چهارمحال‌و‌بختیاری گفت: تمام مراجعان به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، با میل و رغبت و بدون هیچ‌گونه اجباری به این مرکز مراجعه  کرده و تحت مشاوره و آزمایش قرار گرفته‌اند و همه خدمات این مرکز با حفظ اسرار مراجعان و در کمال احترام و حفظ شأن و منزلت افراد ارائه می‌شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه همیشه حق با مردم است، گفت: باید با درنظرگرفتن شرایط و دغدغه‌های بیماران و اطرافیان آنها وظیفه اطلاع‌رسانی، آموزش، تشخیص و درمان را به خوبی انجام دهیم و با  آگاهی بخشی از هرگونه سوءاستفاده معاندان جلوگیری کنیم. رئیسی با اشاره به برخی ناآرامی‌ها در منطقه در روزهای اخیر به‌ویژه در روز شنبه اظهار کرد: اعتراض‌های اجتماعی و این ناآرامی‌ها ارتباطی با موضوع نداشته و خود اهالی روستا این روزها با میل و رغبت شخصی در حال مراجعه به مساجد و پایگاه‌ها برای انجام تست و آزمایش‌‌های تشخیصی هستند. تمام اقدامات تشخیصی برای شناسایی مبتلایان به اچ‌ای‌وی در چهارمحال‌و‌بختیاری مطابق با پروتکل و استاندارد است. معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: چهارمحال‌و‌بختیاری از استان‌هایی است که مانند سایر نقاط کشور و بر اساس پروتکل وزارت اقدام برای شناسایی مبتلایان به اچ‌ای‌وی آغاز و روستای چنارمحمودی از توابع شهرستان لردگان از‌جمله روستاهایی است که در سال گذشته نیز مواردی از بیماری در آن کشف شد  و در ابتدای سال جاری نیز مبتلایانی شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفتند. وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ کمبوی در ارتباط با تأمین دارو و ارائه خدمات تشخیصی و مشاوره‌ای در سطح کشور وجود ندارد، افزود: با تمام توان در خدمت همه مردم هستیم و تنها تعداد معدودی از تست‌های ویروس اچ‌آی‌وی در این منطقه مانند سایر نقاط کشور و استان، مثبت بوده است.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حادثه لردگان

محمدعلی وکیلی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای حادثه لردگان خبر داد. او گفت: من به همراه تعدادی از همکاران نماینده بر اساس ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس درخواست کردیم کمیته‌ای برای کشف تخلف احتمالی یا سوءمدیریت احتمالی در حادثه لردگان و همچنین کشف اصل واقعیت تشکیل شود.

او افزود: با موافقت هیئت‌رئیسه مجلس، این درخواست به کمیسیون بهداشت ارجاع داده شد و قرار است کمیته‌ای از سوی این کمیسیون، موضوع احتمال ابتلای جمعی از مردم روستای چنارمحمود لردگان به ویروس ایدز را بررسی کند.‌