۰ نفر

ورود کمیته حقیقت‌یاب به ماجرای انتشار ایدز در لردگان

۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۹:۳۰
کد خبر: 385403
ورود کمیته حقیقت‌یاب به ماجرای انتشار ایدز در لردگان

«کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی صحت انتشار ایدز در لردگان تشکیل می‌شود». این آخرین واکنش‌ به خبر مبتلاشدن تعدادی از مردم روستای چنار‌محمودی چهارمحال‌و‌بختیاری به ویروس عامل بیماری ایدز بود؛ ماجرایی که حواشی زیادی در پی داشت و چهارشنبه هفته گذشته نام این روستا را به سرخط خبرها آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با گذشت چند روز از این ماجرا اما همچنان آمار دقیقی از مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در این روستا در دست نیست و همچنان درباره علت آن بحث وجود دارد. حالا در تازه‌ترین واکنش‌ها محمدعلی وکیلی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس از احتمال تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد انتشار بیماری ایدز بین مردم این روستا خبر داده و در صفحه شخصی توییتر خود نوشته ‌است: «خبر انتشار بیماری ایدز در بین مردم محروم چنارمحمودی لردگان موجب تأسف و حیرت است. ضمن تذکر به مسئولین مربوطه پیرامون علت‌یابی و چاره‌اندیشی سریع مسئله، ان‌شاءالله روز یکشنبه با مشورت همکاران نسبت به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اقدام خواهیم نمود». هرچند به نظر می‌رسد نوک پیکان این پست توییتری به سمت وزارت بهداشت نشانه رفته است، با‌این‌حال مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند ابعاد ماجرا برای آنها روشن است و هیچ‌یک از شایعات درباره سرنگ مشترک دستگاه قند خون و حجامت صحت ندارد. در‌همین‌باره کیانوش جهان‌پور نیز در توییتر شخصی خود نوشت: «عفونت HIV  زمانی وارد مرحله ایدز خواهد شد که شمار سلول‌های   CD4+Tبه کمتر از 200 برسد. هنگامی که فرد HIV مثبت، تعداد  CD4 زیر 500 باشد، یعنی بیش از 1 یا دو سال و اگر فرد یا افرادی  CD4 زیر 200 داشته باشند یعنی بیش از 7،8 سال از زمان آلودگی آنها می‌گذرد».

هرچند وزارت بهداشت اعلام کرده است ماجرا به نظام سلامت کشور ارتباطی ندارد، با‌این‌‌‌حال یک بهیار در این خصوص از روز چهارشنبه بازداشت شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برد. وزیر بهداشت در واکنش به این بازداشت در نامه‌ای به وزیر دادگستری، خواستار رسیدگی به موضوع شد و در بخشی از نامه نوشت: «بدیهی است در صورت عدم اعاده حیثیت بر‌باد‌رفته کارمند خدوم و همچنین نظام سخت‌کوش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور، این‌جانب و همکارانم جهت جلوگیری از دلسردی خادمین عرصه سلامت از هر کوششی دریغ نخواهیم کرد».

کیانوش جهان‌پور  در‌این‌باره گفت: «متأسفانه بهیاری که در منطقه بازداشت شد، همچنان در بازداشت به سر می‌برد و مقامات اظهار کرده‌‌اند برای حفظ جان، این بهیار را در بازداشت نگه‌ داشته‌اند؛ به‌هرحال این اقدامات نشان می‌دهد بخش‌هایی از کشور در مواجهه با بحران، حوادث و وقایعی که مربوط به سلامت است، تجربه و دانش کافی ندارند».

او در ادامه افزود: «ابعاد موضوع برای وزارت بهداشت روشن است. تیم‌های بهداشتی در منطقه مستقر هستند و اقدامات بیماری‌یابی ادامه دارد. بعد از آن هم اقدامات درمانی برای افرادی که تشخیص آلودگی به اچ‌آی‌وی برای آنها مثبت باشد، به‌صورت رایگان شروع خواهد شد؛ البته این اقدامات به‌طور‌کلی در کشور رایگان است و در مراکز استان‌ها انجام می‌شود. ابهامی در کلیت موضوع برای ما وجود ندارد. مأموریت ما در نظام سلامت از چند هفته پیش در محل شروع شده بود و ادامه دارد و ادامه هم خواهد داشت.  یافته‌های ما نشان می‌دهد سیل ابتلا به این بیماری از چندین سال پیش در منطقه آغاز شده است. کانون‌های اولیه‌ای در منطقه وجود داشته که بعد از آن از مسیر‌های مختلف که این ویروس منتقل می‌شود، انتشار پیدا کرده است. اینکه عده‌ای می‌گویند این بیماری از طریق غربالگری یا تست قندخون منتشر شده، غیرعلمی است. ورود این ویروس به بدن پس از یک تا سه ماه مشخص می‌شود. چیزی که من اطلاع دارم، افرادی در این جمع وجود دارند که  CD4 آ‌نها زیر 200 حتی زیر 120 است که این نشان می‌دهد قدمت این آلودگی بیش از 7، 8 یا حتی 10 سال می‌رسد».

جهان‌پور همچنین درباره آمار مبتلایان به اچ‌آی‌وی در این روستا افزود: «آزمایش‌ها در این منطقه به اتمام نرسیده است و تا زمانی که این آزمایش‌ها نهایی نشود، نمی‌توانیم آماری در این زمینه اعلام کنیم و ما نمی‌توانیم هیچ‌یک از آمارهایی را که افراد گوناگون در جاهای مختلف عنوان و منتشر کرده‌‌اند، تأیید کنیم. این آزمایش‌ها زمان‌بر است و در چندین مرحله انجام می‌شود. ابتدا آزمایش‌های اولیه انجام می‌شود، موارد مشکوک مجددا تست می‌شوند، حتی اگر نیاز باشد تست مجدد و ری‌چک در آزمایشگاه استان‌های دیگر انجام می‌شود تا نتیجه قطعی فرد اچ‌آی‌وی مثبت اعلام شود و زمانی کلیت ماجرا قابل انتشار خواهد بود که تمام این‌ آمار‌‌ها و آزمایش‌ها جمع‌بندی شوند».در‌همین‌حال وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر دادگستری، خواستار رسیدگی به موضوع ورود برخی مقامات قضائی استان چهارمحال‌و‌بختیاری به موضوع آلودگی تعدادی از اهالی روستایی به ویروس اچ‌آی‌وی شد. در نامه سعید نمکی، وزیر بهداشت، به علیرضا آوایی، وزیر دادگستری، آمده است: پیرو مذاکره تلفنی از چندی قبل با پیگیری یکی از بهورزان سخت‌کوش ما در یکی از روستاهای شهرستان لردگان استان چهارمحال‌و‌بختیاری مواردی از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی شناسایی گشت. جهت حفظ شئونات مردم منطقه به نحو کاملا محرمانه موضوع پیگیری و با آزمایش‌های گسترده موارد جدید ردیابی شد که متأسفانه کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد.آرام و بی‌صدا این حرکت بیماریابی ادامه داشت تا امروز یکی از مقامات قضائی استان با ورود به موضوع و ابراز مطلب غیرکارشناسانه مبنی‌بر مقصربودن بهورز روستا و آلودگی بیماران از طریق سرنگ آلوده توسط وی، اقدام به جلب این نیروی خدوم و زحمتکش نمود و غم‌انگیز آنکه رسانه‌های مغرض بیگانه به استناد به این اعلام نظر و رفتار عاری از هرگونه دیدگاه کارشناسی، خبر کذب آلودگی مردم یک روستا به دلیل قصور پرسنل مرکز درمانی و استفاده از سرنگ آلوده به ویروس ایدز را منتشر کرده‌اند.

از جناب‌عالی تقاضا دارم هرچه زودتر دستور فرمایید موضوع رسیدگی و نتیجه به این‌جانب اعلام گردد. بدیهی است در صورت عدم اعاده حیثیت بر‌بادرفته کارمند خدوم و همچنین نظام سخت‌کوش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور، این‌جانب و همکارانم جهت جلوگیری از دلسردی خادمین عرصه سلامت از هر کوششی دریغ نخواهیم کرد.