۰ نفر

سندروم خودنمایشی عامل آرایش‌های افراطی

۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۸:۴۵
کد خبر: 385040
سندروم خودنمایشی عامل آرایش‌های افراطی

چندسالی است که شاهد افزایش گرایش برخی افراد به آرایش‌های افراطی هستیم؛ اتفاقی که می‌توان آن را محصول عصر فعلی دانست، هرچند در اینجا باید متذکر شد که آرایش‌کردن از گذشته تا به امروز در میان زنان دیده شده و تمایل به این کار وجود داشته است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است که استفاده از لوازم آرایشی در کشورهای عربی و ایرانی به‌وفور دیده می‌شود هرچند در برخی کشورهای اروپایی عکس این اتفاق را شاهدیم که خود جای بسی تامل دارد و باید به آسیب‌شناسی این معضل پرداخت. جالب است بدانیم که برخی روانشناسان بر این باورند که بعضا برخی تبعیض‌های جنسیتی چه‌بسا نقش تاثیرگذاری در افزایش گرایش به انجام آرایش‌های افراطی داشته باشد، چراکه برخی زنان تمایل دارند از این طریق دیده شوند. برای بررسی دلایل گرایش برخی زنان به انجام آرایش‌های افراطی  با دکترمجید ابهری رفتارشناس و آسیب‌شناس گفت‌وگو کرده است. او معتقد است: «اقدام جنون‌آمیز به مصرف لوازم آرایشی نشان‌دهنده یک عقده روانی هم در زمینه خودزشت‌پنداری و هم در زمینه خودنمایشی است. گاهی برخی برای نمایش خود و ارضای خلأ رفتاری و روانی خود اقدام به انجام آرایش‌های افراطی می‌کنند که این ناشی از سندروم خودنمایشی است که برخی بانوان جوان از اینکه مورد توجه قرار بگیرند، لذت می‌برند و احساس غرور می‌کنند!» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دلایل گرایش برخی زنان به انجام آرایش‌های افراطی چیست؟

از نگاه روانشناسی و رفتارشناسی علت آرایش بیش از اندازه و جراحی‌های زیبایی توهم خودزشت‌پنداری نزد برخی زنان است. البته آرایش به‌عنوان یک رفتار زنانه در طول تاریخ قدمت و سابقه دارد و به‌عنوان یک رفتار زنانه قلمداد می‌شده و مشاطه‌گران صنفی بودند که به آرایش زنان مشغول بوده و درآمد و کسب‌شان از این مسیر بوده است.در حال حاضر شاهد این مساله هستیم که برخی زنان به انجام آرایش‌های افراطی روی می‌آورند و آرایش به‌طرز افراط‌گونه‌ای افزایش یافته است. از رویکرد رفتاری در این باب می‌توان به چند نکته اساسی اشاره کرد.1. چشم و هم‌چشمی و رقابت‌های زنانه در انجام آرایش یکی از دلایل بوده که باعث می‌شود برخی زنان در این مسیر اقدام به انجام آرایش‌های غیرمتعارف کنند.2. از آنجایی که کشور ما در مصرف لوازم آرایش جایگاه اول در خاورمیانه دارد، جای تاسف است که 80درصد از این لوازم آرایشی یعنی اقلام موجود در بازار تقلبی بوده و دارای فلزات زیان‌آور است، یعنی باید توجه داشته باشیم که بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مانند ریزش مو و بیماری‌ها و حساسیت‌های پوستی ناشی از ورود فلزات سنگین به بدن است. با توجه به این موضوع و اینکه برخی افراد یعنی سلبریتی‌ها و گروه‌های مرجع رفتاری در این زمینه الگوی رفتاری بانوان هستند، باید گفت که برخی دختران و بانوان این‌گونه چهره‌ها را الگوی رفتاری خود قلمداد کرده و اقدام به تقلید از آنها می‌کنند.

میزان فروش لوازم آرایشی چگونه است؟

در حال حاضر میزان فروش لوازم آرایشی در کشور ما یکی از درآمدهای کلان است که باید در این زمینه تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهند که هم از عرضه و ورود اقلام تقلبی، کاذب و مسموم به جامعه جلوگیری کنند و هم بازار داخلی را از اقلام خود مملو و بی‌نیاز کنند. با توجه به موضوعات گفته‌شده اینک ملاحظه می‌شود که استفاده جنون‌آمیز از لوازم آرایشی نزد برخی بانوان چه جوان و چه میانسال متاسفانه به یک موضوع لجاجت تبدیل شده است و برخی گویی به قصد سرکشی و نافرمانی اقدام به آرایش می‌کنند.

وضعیت آرایش در ایران و سایر کشورها چگونه است؟

در اغلب کشورهای اروپایی رسم بر این است که بانوان بالای 50 یا 60سال اقدام به آرایش کنند و دختران کمتر تمایل به انجام آرایش دارند، اما در جامعه ما موضوع برعکس است. باید توجه داشته باشیم که عدم آموزش درست در مهارت کاربری لوازم آرایشی چه در خانواده‌ها و جامعه باعث بروز این‌گونه سندروم‌های روانی شده است. مادران زمانی که دختران خردسال هستند باید آموزش‌های لازم را در این زمینه به آنها دهند. برخی دختران به محض ازدواج و یا خروج از نظارت والدین آنچنان اقدام به انجام آرایش می‌کنند که گویا قرار است به مهمانی و یا مراسم خاصی بروند.

دلایل آن را چه می‌دانید؟

اقدام جنون‌آمیز به مصرف لوازم آرایشی نشان‌دهنده یک عقده روانی هم در زمینه خودزشت‌پنداری و هم در زمینه خودنمایشی است. گاهی برخی برای نمایش خود و ارضای خلأ رفتاری و روانی خود اقدام به انجام آرایش‌های افراطی می‌کنند که این ناشی از سندروم خودنمایشی است که برخی بانوان جوان از اینکه مورد توجه قرار بگیرند، لذت می‌برند و احساس غرور می‌کنند. بنابراین وجود این دو کاستی رفتاری باعث انجام این‌گونه رفتارها می‌شود، از این‌رو باید مهارت کاربرد لوازم آرایشی در خانه و جامعه به دختران جوان آموخته شود و به آنها یادآوری شود که زیبایی باطن بسیار ارزنده‌تر و گران قیمت‌تر از زیبایی کاذب و فرار چهره و ظاهر است‌.

انجام آرایش‌های افراطی در محل کار یا دانشگاه‌ها چه تبعات منفی می‌تواند به‌دنبال داشته باشد؟

متاسفانه امروزه در جامعه و در برخی مواقع شاهد بعضی از آگهی‌های استخدام هستیم که برای استخدام یک منشی و یا صندوقدار در آگهی استخدام قید می‌شود که فرد برازنده، خوش‌ظاهر، خوش‌لباس و با روابط عمومی بالا نیاز است. زمانی که در چنین شرایطی است، بعضی زنان و دختران نیز به اجبار برای به‌دست‌آوردن یک شغل و امرار معاش، آرایش‌ها و آرایه‌های غیرمتعارف به‌کار می‌برند. متاسفانه این رفتار باعث شده که افراد ساده‌پوش و ساده‌زیست در جامعه بعضا به حق خود نرسند. باید در جامعه این‌گونه رفتارها مورد بازنگری قرار بگیرند، چراکه در استخدام افراد لیاقت، تخصص و تجربه باید مورد توجه باشد.