۰ نفر

سالمندان ایران به زودی 2برابر می‌شوند

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۳
کد خبر: 384629
سالمندان ایران به زودی 2برابر می‌شوند

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر ۸.۳ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و در آینده نزدیک نرخ جمعیت سالمند کشور به ۱۶ درصد می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در همایش گرامی‌داشت روز جهانی سالمند با اشاره به روندهای موجود هرم جمعیتی کشور گفت: با توجه به اینکه کشوری در حال توسعه‌ای هستیم، با افزایش طول عمر و کاهش مرگ و میر ها مواجه شده ایم در این شرایط چند اتفاق مهم در کشور در حال رخ دادن است.

وی در ادامه تصریح کرد: این شرایط نخست کشور را به سمت پیر شدن سوق داده و این مسئله متفاوت با شرایط جمعیت سالمند در جهان است ضمن اینکه کاهش زاد و ولد افزایش امید به زندگی جمعیت را به سمت سالمندی سوق داده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: دومین اتفاق این است که جمعیت زنان سالخورده نسبت به مردان در حال پیشی گرفتن است. در این میان زنان نسبت به سلامت خود اهمیت بیشتری قائلند و اقدام به چکاپ ماهیانه و بررسی وضعیت خود می‌کنند.

نمکی گفت: اتفاق دیگر این است که هرچند افزایش پیری در همه جوامع طبیعی است اما وقتی آمار سالمندان ایران را نظاره می‌کنیم می بینیم در حال حاضر ۸.۳ درصد جمعیت کشور سالمندان هستند و در آینده‌ای نزدیک این جمیعت به ۱۶ درصد افزایش می‌یابد در سال‌های آتی به ۲۸ درصد برسد، متولیان سلامت و حکومت برای این جمعیت باید برنامه مشخص داشته باشند.

وزیر بهداشت اولین نکته حائز اهمیت در این زمین را اینگونه توصیف کرد که جمعیت سالمند کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته خلق و خوی متفاوتی دارند، آنها جوانی نکرده پیر شده‌اند و این جمعیت افسرده که در زمان جوانی هم احساس سرباری می‌کرده و نتوانسته از اشتغال و ثروت اندوزی داشته باشد، در دوره سالمندی به افسردگی دچار شده و به دنبال افسردگی با بیماری‌های مزمنی دست و پنجه نرم می‌کند.

وزیر بهداشت گفت: درصد سالخوردگان افسرده در جامعه ما بالاست.

وی افزود: اگر بخواهیم در نظام سلامت در این زمینه راهکاری پیدا کنیم، اولین قدم ایجاد نشاط اجتماعی است چراکه نه تنها طول عمر بلکه کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد.

نمکی افزود: کیفیت زندگی مقدم بر طول عمر است و اگر به سنت های گذشته بازگردیم که  سالمندان نقش موثری در خانواده داشتند، امروزه می‌توانیم با گام برداشتن به سوی سنت‌های گذشته این حس را به سالمندان بازگردانیم.

وزیر بهداشت از ادغام سه خدمت سالمندان در نظام سلامت خبر داد و گفت: ارائه خدمات بهداشتی درمانی به این قشر از نیمه دوم سال جاری در طرحی با عنوان هر خانه یک پایگاه سلامت اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد:  این خدمت پیشگیری درمان و بازتوانی در درون خانواده توسط زن خانواده (سلامت یار یا سفیر سلامت) اجرا می‌شود.

وزیر بهداشت در توضیح این طرح گفت: این عضو داوطلب می آموزد که چطور می‌تواند از سالمندان در خانواده نگهداری کند و این طرح اجتماعی کردن سلامت سالمندان کمک موثری خواهد کرد.

نمکی سند ملی سالمندان را سومین طرح در دست اجرای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: به کمک دستگاه‌های ذیربط در حال دنبال کردن و اجرایی شدن این سند هستیم تا موارد پیشگیری درمان و بازتوانی سالمندان دنبال شود.

وزیر بهداشت در خصوص تفاوت این سند با سایر خدمات مشابه پیش از این، گفت: قرار است تا به موجب این سند خدمات توانبخشی و بازدرمانی و نیز دریافت عینک و سمعک و... در قالب پوشش بیمه‌ای قرار گیرد.